השר צחי הנגבי ייפגש בשבוע הבא עם חברי ועדת פילבר

השר שאחראי על ענייני בזק במשרד התקשורת יחל לקדם בשבוע הבא את יישום המלצות הוועדה להסדרת הרגולציה בענף ■ הנגבי ל"גלובס": "אני לא מתכוון למרוח את העניין או לעשות אובר-רולינג, אבל גם לא אהיה חותמת גומי"

צחי הנגבי / צילום: רוני שיצר
צחי הנגבי / צילום: רוני שיצר

השר צחי הנגבי, שאחראי על הנושאים הקשורים לבזק במשרד התקשורת, יחל לקדם בשבוע הבא את המלצות ועדת פילבר הקשורות לנושאים שעליהם הופקד.

הנגבי אמר היום (ב') ל"גלובס": "אני לא מתכוון למרוח את העניין וגם לא לעשות אובר-רולינג או שימועים מחודשים. זה יהיה מהיר". מצד שני, השר הדגיש כי אין לו כוונה להיות "חותמת גומי": "אני מגיע לזה פתוח, אבל כמובן שאני לא יכול להגיד מראש, לפני שלמדתי את הנושאים לעומק, מהי עמדתי בסוגיות השונות".

הנגבי יזמן קודם כל, כבר בשבוע הבא, את חברי ועדת פילבר כדי לשמוע מהם את הנימוקים והמשמעויות שעולות לשיטתם מההמלצות שלהם, ובמקביל יתחיל בסדרה של פגישות עם גורמים בענף כדי להעמיק את הבנתו בתחום. 

ועדת פילבר, שבראשה עמד מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר, הגישה בסוף חודש יוני האחרון את הדוח שלה, שנועד להסדיר את הרגולציה בשוק התקשורת ולפתוח אותו לתחרות באמצעות הכנסת שחקנים חדשים, הן לתחום הטלוויזיה הרב-ערוצית, שנשלט על-ידי yes והוט; והן לתחום ערוצי הטלוויזיה המסחריים, שבו הגורמים הדומיננטיים הם זכייניות ערוץ 2 קשת רשת וערוץ 10.

חלק מהמלצות הוועדה - כמו נושא חובת המכירה בספורט, הפרטת מערך עידן פלוס והעברת שידורי ערוצי הברודקסאט דרך האינטרנט - כבר שולבו על-ידי משרד האוצר בחוק ההסדרים שאושר לאחרונה בממשלה. המלצות אחרות של הוועדה יידרשו שינויי חקיקה, וכרגע גם לגורמים השונים בשוק לא לגמרי ברור כיצד הדבר יתבצע. 

בכל מקרה, המלצות הוועדה לגביהן מעורבותו של השר הנגבי היא רלוונטית הן רק אלה שקשורות ל-yes ולשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית. הנגבי מונה לאחרונה לשר האחראי על נושאים הקשורים לחברת בזק, בעלת השליטה ב-yes, לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, קבע כי ראש הממשלה ושר התקשורת, בנימין נתניהו, יימנע מלעסוק בנושאים הקשורים לחברות שבבעלות שאול אלוביץ', בעל השליטה בבזק, בשל קשרי הידידות בין השניים. 

כאמור, חלק מההמלצות הקשורות ל-yes ולשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית כבר טופלו בחוק ההסדרים, אך הנגבי יצטרך להכריע, למשל, לגבי רפורמות כמו ביטול חבילת הבסיס וכינון "חבילת ליבה".

כיום חבילת הבסיס שמציעות yes והוט ללקוחות נחשבת ליקרה, ועלותה נעה סביב כ-220 שקל בחודש. לאור זאת, הוועדה המליצה כי "חבילת הליבה" החדשה תכלול גם ערוץ ספורט וערוץ ילדים וגם גישה להפקות המקור של yes או של הוט דרך ה-VOD.

כרגע קשה להעריך עד כמה החבילה הזאת תהיה אטרקטיבית, משום שהוועדה לא קבעה מה יהיה מחירה, אלא רק ציינה כי המחיר ייקבע על-ידי הספקים וייבחן על-ידי השר והגורמים המקצועיים במשרד. "ככל שהמחיר יימצא לא סביר", נכתב בדוח, "יקבע השר מחיר מרבי מחייב".