שותות ישירות מהארנקים שלנו: זינוק ברווחי טמפו ויפאורה

ניתוח הדוחות של יצרניות המשקאות לא מותיר מקום לספק: יוקר המחיה בישראל אינו גזירת גורל, אלא שילוב בין יצרנים תאבי רווח לצרכנים העונים להגדרה "פראיירים"

חגיגה בדוחות יצרניות המשקאות המקומיות. החברות קרור אחזקות (בעלת השליטה ביפאורה) וטמפו מסכמות רבעון שני חיובי, עם קפיצה דו-ספרתית ברווח התפעולי והנקי, לצד צמיחה נאה בהכנסות, וסוגרות מחצית שנה ראשונה מוצלחת במיוחד.

קרור הציגה אתמול (א') קפיצה של 36% ברווחיה, שהגיעו ל-24 מיליון שקל. על רקע פרסום הדוחות זינקה אתמול מנייתה ב-6.5% והשלימה זינוק של 35% מתחילת השנה, והיא משקפת לחברה שווי שיא של קרוב ל-1.1 מיליארד שקל. ב-5 השנים האחרונות הניבה מניית קרור תשואה של 150%.

קרור, הנמצאת בשליטת שלמה רודב ורוני גת, פועלת בעיקר בייצור ושיווק משקאות קלים, באמצעות החזקה של 70% בחברת יפאורה (המשווקת את המותגים תפוזינה, ספרינג, שוופס, קריסטל, מי עדן ועין גדי). נוסף על כך, היא מחזיקה 38% ממניות יצרנית הטוגנים הרווחית תפוגן (שתוצאותיה אינן מאוחדות בדוחות הכספיים של קרור).

ז'ק בר, רוני גת / צילומים: סיון פרג' , תמר מצפי
 ז'ק בר, רוני גת / צילומים: סיון פרג' , תמר מצפי

מימין: ז'ק בר, בעל השליטה בטמפו. משמאל: רוני גת, מבעלי השליטה ביפאורה 

בסיכום רבעוני הציגה קרור שיפור של 11% בהכנסותיה, שהגיעו ל-266 מיליון שקל, ובשורה הגולמית הציגה טיפוס של 16% ל-125 מיליון שקל, תוך שיפור הרווחיות הגולמית מסך ההכנסות. עוד נהנתה קרור ברבעון מצמצום ניכר של 30% בהוצאות הנהלה וכלליות, שעמדו על 11 מיליון שקל, וכך הרווח התפעולי שלה קפץ ב-31% ל-43 מיליון שקל, ושיעורו מהמכירות הגיע ל-16.1%, לעומת 13.7% ברבעון המקביל אשתקד.

בסיכום מחצית השנה המגמה דומה, עם עלייה של 8% בהכנסות ל-464 מיליון שקל, עלייה של 16% ברווח הגולמי ל-216 מיליון שקל וקפיצה של 32% ברווח התפעולי, שהגיע ל-69 מיליון שקל. כל אלה הובילו לזינוק של 43% ברווחיה למחצית השנה, שהצטברו ל-40 מיליון שקל.

דווקא תוצאות החברה המוחזקת תפוגן מעידות על נסיגה בפעילות, שבאה לידי ביטוי בשחיקה רבעונית של 2% בהכנסות ל-42 מיליון שקל, לצד צניחה של 36% ברווחיה שהסתכמו ב-3 מיליון שקל, לעומת רווח של יותר מ-4.5 מיליון שקל ברבעון המקביל. ירידה דומה נרשמה ברווחי תפוגן במחצית השנה, לרמה של פחות מ-6 מיליון שקל, לצד ירידה של 3.5% בהכנסות לתקופה זו, שהגיעו ל-80 מיליון שקל.

בחודש יוני האחרון הכריע בית המשפט המחוזי בתל-אביב לטובתה של קרור בסכסוך שהתעורר אשתקד בינה לבין חברת יבולים ש. של משפחת שרון וחברת תופאפ של קובי פורת - שותפיה לבעלות בתפוגן. זאת בעקבות ניסיון של קרן ההשקעות קדמה לרכוש את מניות תפוגן מידי שרון (36%) ותופאפ (26%) תמורת סכום של כ-158 מיליון שקל.

טמפו נהנית ממוצרי אדיר סחר

בדוחות טמפו בולטת קפיצה של 41% ברווח התפעולי הרבעוני, שהגיע ל-38 מיליון שקל, וסייע לה יחד עם צמצום ניכר בהוצאות המימון לסכם את הרבעון עם קפיצה של 70% ברווח הנקי שעמד על 26 מיליון שקל. זאת לאחר שהכנסות הרבעון שלה עלו ב-19% ל-327 מיליון שקל, והרווח הגולמי שלה עלה בשיעור דומה ל-141 מיליון שקל.

בסיכום מחצית השנה קפץ הרווח התפעולי ב-16%, ל-67 מיליון שקל, והרווח הנקי קפץ ב-34% ל-46 מיליון שקל. הכנסותיה של טמפו לתקופה זו צמחו ב-9% ל-609 מיליון שקל, והרווח הגולמי טיפס ב-12% ל-257 מיליון שקל.

טמפו, שבשליטת היו"ר והמנכ"ל ז'ק בר ויצרנית הבירה ההולנדית היינקן, מייבאת, משווקת ומפיצה משקאות שונים ב-3 מגזרים: משקאות קלים, ובהם פפסי, ג'אמפ, סיידר הגליל, סן בנדטו; משקאות אלכוהוליים, ובהם בירה היינקן; ופעילות יקב ברקן, המציע את יינות "ברקן" ו"סגל". החברה נסחרת בבורסה באמצעות שתי סדרות אג"ח, בהיקף של 150 מיליון שקל, ובתשואות של עד 1.5%.

השיפור הניכר בתוצאותיה של טמפו נתמך בהרחבת הפעילות שביצעה בתחילת השנה עם מכירת מוצרי חברת אדיר סחר, המיובאים מאירופה וכוללים בין היתר את המיץ ג'ומקס, המים "סאפי", נקטר "איילנד", "מאסטר קפה", התה הקר "אריזונה" ועוד. נוסף על כך החלה טמפו השנה לשווק ולהפיץ קפה, תה וכן מוצרים נלווים ושירותים טכניים בתחום.

בפילוח הכנסותיה למגזרים מציגה טמפו קפיצה של 24% במכירות המגזר הלא-אלכוהולי במחצית השנה, שהגיעו ל-287 מיליון שקל, קפיצה המיוחסת בעיקרה למוצרי אדיר ומוצרי הקפה והתה.

השיפור שתרמה הפעילות החדשה לרווחיות החברה מרשימה עוד יותר, עם זינוק של 73% ברווחי המגזר הלא-אלכוהולי במחצית השנה, שהגיעו ל-22 מיליון שקל. בסיכום רבעוני רווחי מגזר זה הוכפלו ל-12 מיליון שקל, אחרי עלייה של 28% בהכנסות ל-158 מיליון שקל.

טמפו גם המשיכה ליהנות מפעילות מגזר האלכוהול, המתאפיין בשיעור רווחיות תפעולית גבוה משיעור הרווחיות התפעולית של כל פעילות החברה. הרווח במגזר זה צמח במחצית ב-7% ל-59 מיליון שקל, אחרי שההכנסות עלו בשיעור מתון של 1% ל-232 מיליון שקל. בסיכום רבעוני קפצו רווחי המגזר ב-14% ל-34 מיליון שקל, אחרי עלייה של 9% במכירות ל-128 מיליון שקל.

את השיפור ברווחיות מייחסים בטמפו, בין היתר, ל"מעבר לייצור עצמי של בירה במבשלת הבירה של החברה וחוזקם של מותגי הבירה".

פעילות יקבי ברקן סבלה במחצית השנה מחולשה עם ירידה של 6% במכירות ל-91 מיליון שקל וירידה דומה ברווחיות, ל-23 מיליון שקל, אולם ברבעון השני תוצאותיה במגמת שיפור, ורווחיה קפצו ב-38% ל-10 מיליון שקל, אחרי צמיחה של 20% בהכנסות, ל-41 מיליון שקל.

תוצאות יצרניות המשקאות יפאורה וטמפו, מניית קרור קפצה
 תוצאות יצרניות המשקאות יפאורה וטמפו, מניית קרור קפצה