הערכה בארה"ב: קלינטון תמנה את רם עמנואל כשגריר בישראל

נתניהו לא יאהב זאת – הוא ועמנואל "לא חברים", כדברי דיפלומט ישראלי ■ עמנואל ב-2012: "נתניהו הימר על האיש הלא נכון (רומני) – והפסיד" ■ עמנואל מכחיש: זה מחמיא, אך אני אוהב את עבודתי כראש עיריית שיקאגו

הילארי קלינטון, צילום: רויטרס
הילארי קלינטון, צילום: רויטרס

ייתכן כי הילארי קלינטון תמנה את רם עמנואל, ראש עיריית שיקאגו, לשגריר הבא של ארה"ב בישראל, אם היא תזכה במירוץ לנשיאות - כך נכתב בסוף השבוע שעבר בעיתון הכלכלי "קריינס שיקאגו ביזנס".

בעל הידיעה, גרג הינז, מדגיש שמדובר בשמועה בלבד. "אינני אומר שזה עומד לקרות", הוא כותב. "למעשה, יש סיבות רבות לחשוב שמינוי כזה לא יתממש. ואין שום סימן לכך שעמנואל עצמו דוחף את הרעיון. אך (נושא המינוי הפוטנציאלי) הוא רכילות עסיסית שמרחפת בשטח, רכילות שמתקבלת על הדעת, במידה מסוימת".

עמנואל היה ראש מטה הבית הלבן בממשל אובמה מינואר 2009 עד אוקטובר 2010, ציר בבית-הנבחרים וקודם לכן, בין 1993 ל-1998, יועץ בכיר לנשיא לשעבר ביל קלינטון. יחסיו עם הילארי קלינטון "אינם הדוקים במיוחד", לדברי הכתב, אך השניים הסתדרו היטב כאשר עימנואל עבד בממשל בעלה. יתר על כן, ברק אובמה, שפועל עתה במרץ לקידום הקמפיין של הילארי קלינטון, מעריך את עמנואל עד כדי כך שהוא מינה אותו לתפקיד הקריטי ביותר בממשלו.

אם קלינטון אכן תזכה בבחירות ואם יתברר שסיכוייו של עמנואל להיבחר שוב לראשות עיריית שיקאגו ב-2019 לא יהיו גדולים - אפשרות סבירה לאור שערוריות ירי של שוטרים במשטרת שיקאגו על שחורים לא חמושים שמוסיפה להסעיר את העיר - יגיע הזמן לדאוג לקריירה של עמנואל ולספק לו מצנח מכובד לג'וב הבא - השגריר בתל-אביב, גורס הינז.

על פי הכתב, המצנח הזה תפור על פי מידותיו של עמנואל: הוא יהודי (כמו השגריר הנוכחי, דן שפירו, למשל, או מרטין אינדיק, שכיהן בתפקיד פעמיים) ובנו של מהגר מישראל. ייתכן שעימנואל יוכל לתלות על קירות לשכתו בשגרירות תצלומים מהתקופה שבה עבד כמתנדב בבסיס של צה"ל במלחמת המפרץ הראשונה.

מינויו של עימנואל כשגריר ארה"ב לא ימצא חן בעיניו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. "השניים לא חברים", התבטא בעדינות, בעבר הלא רחוק, דיפלומט ישראלי בכיר. עמנואל שותף לדעה הלא מחמיאה של אובמה על נתניהו, ורה"מ מצידו לא מכבד במיוחד את עמנואל. על פי הדלפה מלשכת נתניהו ב-2009, כינה רה"מ את עמנואל (וגם את דייוויד אקסלרוד, יועץ בכיר לאובמה באותה תקופה) כ"יהודים שונאי עמם".

ב-2012, מתח עימנואל ביקרת קשה על התנהלותו של נתניהו כלפי ממשל אובמה והתערבותו בבחירות בארה"ב. רה"מ הימר על המועמד הלא נכון בבחירות לנשיאות בארה"ב (מיט רומני) - והפסיד, אמר עמנואל. בהתבטאות בפורום סגור בכנס סבן בוושינגטון, הוא תקף בחריפות את התנהגותו של נתניהו בפגישה עם אובמה בבית הלבן שנה קודם לכן, שבה, לדבריו, רה"מ "הרצה" באזני אובמה מדוע ישראל אינה יכולה לסגת לגבולות 67. אף אורח בבית הלבן לא התנהג כך אי פעם, אמר עמנואל. זו התנהגות שאי אפשר לשכוח אותה ואובמה לא יהיה מוכן לקבל התנהגות כזו בעתיד. כמובן, נתניהו לא יוכל להטיל וטו על מינוי פוטנציאלי של עימנואל.

אם עמונאל אכן ירצה בתפקיד, "יהיה עליו לחכות בתור", אמר ל"קריינס" מקור שמקורב לקלינטון. "הרבה אנשים רבי מעש ירצו בתפקיד. בהתחשב במצב במזה"ת, ייתכן שהלך הרוח יהיה שצריך לתת את התפקיד לפוליטיקאי מקצועי".

גורם אחר, בעל ניסיון בוושינגטון, אמר כי מקבלי החלטות במשרד החוץ האמריקאי "יקבלו שבץ" אם יכפו עליהם את מינוי עמנואל בגלל היחסים העכורים בינו לבין נתניהו. בכל זאת, אם קלינטון תחוש שהיא צריכה לתת לעמנואל משהו, השגרירות בתל-אביב "עשויה להיות הבחירה הטובה ביותר", אמר המקור.

בתגובה, אמר עימנואל שהרעיון "מגוחך" ושאיש לא הציע לו את המינוי. "אי אפשר לומר שרעיון כזה אינו מחמיא, אך אני ממש לא מעוניין. אני אוהב את האתגרים וההזדמנויות שכרוכים בתפקידי הנוכחי".