הסכם בין בוימלגרין למדינת ניו-יורק: החקירה נגדו תופסק

ההסכם נוגע רק לסכסוכים של בוימלגרין עם רוכשי דירות בניו-יורק, ואינו עוסק בחובותיו לבנקים בישראל ■ התובע הכללי בניו-יורק: ההסכם ישים קץ להונאות הנצחיות של בוימלגרין בשוק האג"ח הנדל"ני

שעיה בוימלגרין, שהיה קבלן גדול בשוק הנדל"ן בניו-יורק לפני שירד מגדולתו ומנכסיו בסוף העשור הקודם, והותיר אחריו חובות של מאות מיליוני שקלים לבנקים מזרחי-טפחות ודיסקונט, הגיע להסכם עם התובע הכללי של מדינת ניו-יורק.

ההסכם נוגע רק לסכסוכים בין בוימלגרין לבין רוכשי דירות שהקים בניו-יורק, ואין לו כל נגיעה לחובותיו לבנקים בישראל או לנושי האג"ח של בוימלגרין קפיטל, החברה הציבורית שהקים בוימלגרין באמצע העשור הקודם לגיוס הון לרכישות נכסים ממונפים.

אריק שניידרמן, התובע הכללי של ניו-יורק, מסר כי ההסכם "ישים קץ להונאות והעוולות המתמשכות שביצע בוימלגרין בשוק האג"ח הנדל"ניות של ניו-יורק". הידיעה פורסמה היום (ג') ב"ניו-יורק טיימס".

ההסכם הוא תולדה של חקירה שפתחה התביעה הכללית נגד בוימלגרין ב-2013 בעקבות קובלנות של רוכשי דירות ב-6 בנייני מגורים שהקים הקבלן בעשור הקודם. הרוכשים הגישו נגדו תביעות החל ב-2007, ועם חלקם הוא הגיע לפשרה ושילם להם סכומים שגודלם לא נמסר. הרוכשים טענו כי בוימלגרין מסרב לתקן ליקויי בנייה בבניינים, לרבות דליפות מים לדירות, ובמקרים מסוימים אפילו להשלים את עבודות הגימור בדירות.

על-פי ההסכם, ייאסר על בוימלגרין למכור יחידות דיור בבתים משותפים (קונדומיניון) במשך שנתיים. בוימלגרין הסכים לתקן את הליקויים ולהשלים את עבודות הגימור בכל הבניינים, לרבות בניין בן 409 דירות ב-Pine Street, בדרום מנהטן; בניין בן 79 דירות, Beacon Tower, בדאמבו, אזור מגורים אופנתי בברוקלין; ובבניין בן 137 יחידות דיור, Newswalk, במתחם בית-הדפוס לשעבר של העיתון "דיילי ניוז" בפרוספקט הייטס, בברוקלין.

ההסכם קובע כי אם בוימלגרין לא ימלא את תנאי ההסכם, ייאסר עליו למכור אג"ח נדל"ני ודירות בבתים משותפים במדינת ניו-יורק במשך כל חייו. ההסכם מחייב גם שותפיו של בוימלגרין, יצחק קטן ודומיניק טונאצ'יו.

בוימלגרין, בן 65, נולד בישראל והיגר לארה"ב ב-1969 כדי ללמוד בישיבת חב"ד בחצרו של הרבי מלוביץ' בברוקלין. אחר-כך הוא נכנס לעסקים ובאמצע שנות ה-90 החל ליזום פרויקטים נדל"ניים במנהטן. ב-2001 הוא חבר לאיש העסקים לב לבייב, והשניים יזמו הקמת עשרות בתי דירו בארה"ב. כפי שפורסם ב"גלובס" אשתקד, לבייב הביא את הכסף, ובוימלגרין הביא את הניסיון וההיכרות עם שוק הנדל"ן האמריקאי.

לפני כמה שנים כתב "ניו-יורק טיימס" כי בוימלגרין ולבייב הקימו יותר מ-2400 דירות בניו-יורק לבדה, וכך נהפך בוימלגרין מקבלן בינוני לאחד מיזמי הנדל"ן הידועים בעיר. השניים רכבו על גל הביקוש הגואה לדירות במנהטן וברבעים אחרים של ניו-יורק.

אולם, בחלוף הזמן התברר כי לבוימלגרין אין תשתיות מספיקות. שיתוף-הפעולה שלו עם לבייב עלה על שרטון ב-2007, בין השאר גם בגלל התקררות שוק הנדל"ן בניו-יורק. בוימלגרין מצא את עצמו מתמודד לבדו עם פרויקטים בעייתיים ועם חובות גדולים.

אשתקד דיווח אתר חדשות הנדל"ן הניו-יורקי Real Deal כי בנו של שעיה בוימלגרין, סם, נכנס לעסקי נדל"ן בניו-יורק. הבן טוען כי הוא לא משתמש בכספי אביו למימון הפרויקטים שלו.