"קבלנים יימנעו מהגדלת מס' הדירות בפרויקטים"

הדברים נאמרו היום ע"י התאחדות בוני הארץ על רקע ההצעה שצפויה לעלות בשבוע הבא במועצת מקרקעי ישראל, לפיה אישור בקשות שבס יותנה בשילוב דירות מחיר למשתכן בפרויקט בנייה

אליאב בן שמעון / צילום: כפיר סיון
אליאב בן שמעון / צילום: כפיר סיון

"אנו מברכים על האפשרות להציע לציבור הרחב דירות מוזלות גם בפרויקטים על קרקע פרטית או בפרויקטים ששווקו שלא במסגרת מחיר למשתכן תמורת מתן הטבה ליזם. מאידך, ההצעה שלפיה תותנה הגדלת מספר היחידות באמצעות הקלת שבס או תוכנית משביחה, בכך שיחידות הדיור הנוספות יהיו במחיר למשתכן, מעלה חשש כבד שקבלנים ויזמים יימנעו מהגשת בקשות להגדלת מספר יחידות הדיור וזאת בניגוד למדיניות הממשלה להגדלת היצע יחידות הדיור בשוק ולכוונת ההחלטה האמורה".

כך אמר היום מנכ"ל התאחדות בוני הארץ עו"ד אליאב בן שמעון. דבריו של בן שמעון מגיעים יממה לאחר פרסום הצעות החלטה שעתידות לעלות בשבוע הבא למועצת מקרקעי ישראל ומציעות להרחיב את תוכנית מחיר למשתכן.

כזכור, ההצעה החדשה שמקדם משרד האוצר מתייחסת להגדלת היצע הדירות המוזלות של מחיר למשתכן גם בדרך נוספת מלבד שיווקי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י). על פי ההצעה, תאפשר רמ"י לקבלנים ויזמים לשלב דירות מוזלות על פי כללי תוכנית מחיר למשתכן גם בפרויקטים רגילים על קרקע שלא נכללה במכרז של התוכנית הממשלתית ואף על קרקע פרטית. בתמורה לשילוב יחידות הדיור המוזלות, יקבל היזם או הקבלן מענק כספי בגובה 137 אלף שקל על כל יחידת דיור מוזלת.

במקביל, הצעה זו גם כוללת דרך נוספת של הגדלת היצע הדירות המוזלות, דרך התניית אישור הקלת שבס בבניית חלק מדירות התמורה במסגרת תוכנית מחיר למשתכן. נזכיר כי הקלת שבס מאפשרת ליזם או קבלן לבקש הקלה במסגרתה הוא יוכל להגדיל את מספר יחידות הדיור בפרויקט מגורים עד רמה של 30% ללא הגדלת השטח הבנוי. התוצאה היא בניית דירות נוספות, קטנות יותר. כעת, ההצעה החדשה מבקשת להתנות את אישור ההקלה בכך שחלק מאותן דירות חדשות שייבנו יהיו דירות מוזלות במסגרת מחיר למשתכן.

כעת, בעוד הקבלנים מברכים על החלק הראשון של התוכנית, בכל הנוגע להתניית קבלת השבס בשילוב דירות מוזלות טוענים הקבלנים שמדובר במהלך שעשוי להפחית את ניצול ההקלה על ידם. נזכיר כי בחודשים האחרונים הממשלה קידמה יוזמות לעידוד ניצול השבס, בין היתר על ידי מתן אפשרות להגדלת זכויות הבנייה במקביל להקלת השבס הרגילה והצעת חוק שאושרה, שקודמה על ידי חבר הכנסת אלי כהן (כולנו) ודוד ביטן (ליכוד), לחיוב רשויות מקומיות למתן 10% שבס לקבלנים. מסיבה זו טוענים כעת הקבלנים שההצעה החדשה, להתנות קבלת שבס בשילוב דירות מוזלות פועלת בכיוון ההפוך.