המשטרה: להעמיד לדין בכירים בפרשת השחיתות בנתיבי ישראל

גובשה תשתית ראייתית נגד 11 חברות וכ-40 חשודים, בהם אלכס ויזניצ'ר, מיכאל גורולובסקי, שי ברס ומיכאל קופולובסקי ■ יואשמו בעבירות שוחד, קבלת דבר במירמה, רישום כוזב במסמכי תאגיד, סחיטה באיומים ועוד

שי ברס ואלכס ויסניצ'ר / צילומים: תמר מצפי
שי ברס ואלכס ויסניצ'ר / צילומים: תמר מצפי

המשטרה ממליצה להעמיד לדין בכירים בפרשת השחיתות לכאורה בחברת נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר). בהודעת המשטרה על סיום החקירה נקבע: "גובשה תשתית ראייתית לכאורה לביצוע שורת עבירות על-ידי בכירים, רובם לשעבר, בעת שכיהנו בנתיבי ישראל".  

מחומר החקירה ותמונת הראיות שנצברה גובשה תשתית ראיות לכאורה בעניינם של למעלה מ-40 חשודים ו-11 חברות חשודות ובכללם מנהלים בכירים במע"צ/נת"י, חלקם בכירים כיום בחברות ממשלתיות נוספות, מנכ"לים, ראשי אגפים, בעלי מניות בחברות, יועצים, קבלנים וכדומה.

בין החשודים המרכזיים נמנים: אלכס ויזניצ'ר (מנכ"ל מע"צ ולימים נת"י בין השנים 2003-2010); מיכאל גורולובסקי (חבר כנסת לשעבר, בעל מניות מרכזי בחברת ד.נ.); שי ברס (מנכ"ל נת"י בין השנים 2011-2013); ומיכאל קופולובסקי (מ"מ מנכ"ל נת"י בין השנים 2014-2015). 

כלל ממצאי המשטרה הועברו למחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה אשר ליוותה את החקירה, לעיון והחלטה האם להגיש כתב אישום כנגד החשודים. 

בהודעת המשטרה על העברת התיק לבחינת הפרקליטות נכתב כי "בימים אלה סיימה יחידה ארצית של משטרת ישראל חקירה רחבת-היקף, של פרשה מסועפת ומורכבת בתחום השחיתות הציבורית, הכוללת מספר רב של תתי-פרשיות. במסגרת החקירה נחקר חשד למנגנון שיטתי ומאורגן של העברות כספי מדינה וגריפת רווחים מסוגים שונים בהיקפים הנאמדים במאות מיליוני שקלים. 

החשודים המרכזיים בפרשה
 החשודים המרכזיים בפרשה

החקירה חשפה התנהלות פלילית שיטתית ושחיתות עמוקה לכאורה שהייתה נהוגה בחברת נתיבי ישראל, משך למעלה מעשור, תחת כהונתם של מספר מנכ"לים ובמעורבות מגוון גורמים ברבדים שונים בחברה ביניהם בכירים, מנהלים, עובדים זוטרים ומי שאמורים היו להיות "שומרי הסף" וכן יועצים, ספקים ונותני שירותים למיניהם, זאת תוך ביצוע שורת עבירות ובהן מתן ולקיחת שוחד, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד, סחיטה באיומים, עבירות לפי חוק איסור הלבנת הון, מירמה והפרת אמונים, הפרת אמונים בתאגיד ועבירות על פקודת מס הכנסה".

החקירה נוהלה על-ידי מחלק חשיפה וחקירה ייעודי לתחום שחיתות ציבורית בחברות ממשלתיות, הפועל ביחידה ארצית של משטרת ישראל ובשיתוף-פעולה עם חקירות מכס ומע״מ תל-אביב ברשות המסים והרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור ולוותה מראשיתה על-ידי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. החקירה נוהלה תוך שיתוף-פעולה מצד גורמי רשות החברות הממשלתיות. 

בתום חקירה סמויה של למעלה משנה, במהלכה פעלה המשטרה במישור המודיעיני, הטכנולוגי, המבצעי והחקירתי לאיסוף מידע וראיות באופן שיטתי, חשפה את השיטה לכאורה וביססה את החשדות, יצאה היחידה בשלהי 2015 לחקירה גלויה. החקירה הגלויה כללה מספר שלבים, בהם בוצעו פעולות חקירה נרחבות ובהם חיפושים, תפיסת עשרות אלפי מסמכים, ביצוע מעצרים, חקירה של למעלה מ- 380 מעורבים, עשרות באזהרה, בהם עובדי ציבור בכירים בהווה ובעבר. 

חברת נתיבי ישראל (נת"י), לשעבר מע"צ, הינה חברה לאומית לתשתיות תחבורה בע"מ המתוקצבת על-ידי המדינה ואחראית על תכנון, פיתוח ואחזקת רשת הכבישים הבינעירונית ועל פיתוח מסילות רכבת במדינת ישראל. השווי הכלכלי של תשתית החברה מוערך בכ-100 מיליארד שקל, ותקציבה נשען על תמיכה ממשלתית של כ-7 מיליארד שקל בשנה. 

במסגרת החקירה, עד כה, נתפסו רכוש ונכסים בשווי המוערך בכ-100 מיליון שקל לצורכי בקשות חילוט.

עיקרי השיטה שנחשפה ובוססה, מגלים מנגנון שיטתי לכאורה של מערכת יחסים שוחדית במסגרתה מקדמים בכירים ועובדים בנת"י את ענייניהם של גורמים בחברה ומחוצה לה, בדגש על מתן פרויקטים במירמה לספקים, קבלנים, יועצים ונותני שירותים בהיקפים של בין עשרות למאות מיליוני שקלים, תוך הצגת מצגי-שווא, מסמכים כוזבים ועקיפה של תהליכים סדורים המחויבים על-פי דין ועל-פי נהלים, בתמורה לגריפת כספי שוחד לכיסם של גורמים בחברה ומחוצה לה, בהם בכירים וכל זאת תוך ניצול נגישות של תקציבי ענק מקופת המדינה ושליטה על אלפי פרויקטים ברחבי הארץ. 

בתום החקירה התגבשה תשתית ראייתית לכאורה בעניינם של עשרות חשודים. 

המשטרה מפרטת בהודעתה על סיום החקירה את תתי-הפרשיות והחברות המרכזיות אשר נחקרו במסגרת הפרשה, והן:
1. פרשת חברות "ד.נ." ו"יורוברידג".
2. פרשת חברת "ב.ר.רבינוביץ'".
3. פרשת חברות "מתן" ו"למד שקד".
4. פרשת חברת תשתיות וסלילת כבישים העונה לשם "ביבי כבישים"
5. פרשת חברת "פרו-שיא".
6. חברות "א.מ". ו-"ס.א.מ.ד.ש.".
7. פרשת חברת "עינב החץ".
8. פרשת חברת "סגולה לישראל".
9. פרשת חברת "דן ויזניצ'ר".
10. פרשות נוספות.

1. חברות "ד.נ." ו"יורוברידג"

ממצאי פרשה זו מצביעים על כך כי החברות "ד.נ. הנדסה תכנון וייעוץ בע"מ" ו"יורוברידג' הנדסה בע"מ", אשר נשלטו בפועל על-ידי חבר הכנסת לשעבר מיכאל גורולובסקי, קיבלו עבודות במירמה מנתיבי ישראל בהיקפים של כ-55 מיליון שקל, בתמורה לכספי שוחד וטובות הנאה שנתנו בעלי המניות בחברות ובראשם גורולובסקי, לבכירים ולבכירים לשעבר בחברת נתיבי ישראל ולמקורביהם.

מחומר החקירה עולה חשד, כי בעלי החברות מסרו לנת"י דיווחים כוזבים, בין היתר באמצעות דיווח על עובדים פיקטיביים ויצירת מצגי-שווא במגוון נושאים. עוד עולה כי בכירים בנת"י פעלו באופן שיטתי ורציף לשם קידום ענייני החברות הללו, תוך שהם פועלים בניגוד לתקנות חובת מכרזים ולנהלי נת"י ובין היתר באמצעות הכנסתם למאגר הספקים מבלי שעמדו בתנאים בפועל, תיעדוף בחירתם על פני חברות אחרות, הקניית המלצות מגמתיות בעניינן, פיצול מלאכותי של פרויקטים לצורך עמידה בתנאי פטור ממכרז. בנוסף, מעלים ממצאי החקירה חשד להתנהלות מאיימת מצד גורולבסקי כלפי גורמים בנת"י.

הועברה תמונת הראיות לכאורה שגובשו בעניינם של מספר חשודים וחברות, בהם 14 מרכזיים.
עניינה של מ"מ יועמ"ש נת"י עודנו בבחינה.

2. פרשת חברת "ב.ר. רבינוביץ'

ממצאי פרשה זו מצביעים על כך שבכיר בשעתו בתחום ההתקשרויות בנת"י, סייע בהקמת חברת "ד.נ." ופעל בעצמו ובאמצעות אחרים, להעברת פרויקטים רבים לחברה, בתמורה לתשלומי שוחד שהועברו אליו ולמקורבת לו על-ידי גורולובסקי ואחרים. עוד עולה כי בסמוך לעזיבתו את נת"י, רכש הבכיר את מניותיה של חברה פרטית והחל לקבל עבודות במירמה מנת"י בהיקפים של כמיליון שקל.

הועברה תמונת הראיות לכאורה שגובשו בעניינם של מספר חשודים וחברות, בהם 6 מרכזיים.

3. חברות "מתן" ו"למד שקד"

ממצאי פרשה זו מצביעים על כך שהחברות "מתן" ו"למד שקד" קיבלו במירמה עבודות מנת"י בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים, תוך הסתרת הקשר בין החברות ובעליהן, המהווה ניגוד עניינים מובהק, ניצול קשריהם עם בכירים ובכירים לשעבר בנת"י ותשלום שוחד לגורמים בנת"י. מחומר החקירה עולה כי בעלי החברות מסרו לנת"י דיווחים כוזבים, בין היתר רישום פיקטיבי של ביצוע פרויקטים על-ידי חברות אחרות וכי בכירים בנת"י פעלו באופן שיטתי ורציף לשם קידום ענייני החברות הללו, תוך שהם פועלים בניגוד לתקנות חובת מכרזים ולנהלי נת"י בתמורה לשוחד שקיבלו מבעלי החברות ומקורביהם. עוד מעלים ממצאי החקירה חשד להתנהלות מאיימת מצד אחד מבעלי החברות כלפי גורמים בנת"י.

הועברה תמונת הראיות לכאורה שגובשו בעניינם של מספר חשודים וחברות, בהם 15 מרכזיים.

4. חברה לבניית כבישים

ממצאי פרשה זו מצביעים על כך שבין בעלים ומנהלים בחברה לבניית כבישים לגורמים במע"צ ולימים בנת"י, נוהלה מערכת יחסים שוחדית באופן שיטתי וממושך. מחומר החקירה עולה חשד, כי בעלים ומנהלים בחברה ומעורבים נוספים, קיבלו במירמה אישורי תשלומים חריגים ללא הצדקה, תוך שימוש בדיווחים כוזבים, בתמורה לתשלום שוחד למפקחים בנת"י ולמנכ"ל דאז, אלכס ויזניצ'ר.

הועברה תמונת הראיות לכאורה שגובשו בעניינם של מספר חשודים וחברות, בהם 6 מרכזיים.

5. פרשת חברת "פרו-שיא ניהול פרויקטים"

ממצאי פרשה זו מצביעים על כך כי אלכס ויזניצ'ר בהיותו מנכ"ל נתי, קידם את ענייניה של חברת "פרו-שיא ניהול פרויקטים" כספק חיצוני בנת"י, בתמורה לטובות הנאה שהעניק לו בעל החברה.

הועברה תמונת הראיות לכאורה שגובשו בעניינם של מספר חשודים וחברות, בהם 2 מרכזיים.

6. חברות "א.מ". ו-"ס.א.מ.ד.ש."

ממצאי פרשה זו מצביעים על כך כי בעלי חברת "א.מ. ניהול פרויקטים ומדידות בע"מ" נתן שוחד וטובות הנאה בכיר בנת"י, בתמורה לקידום ענייניהן של החברה בבעלותו ושל חברת "ס.א.מ.ד.ש. הנדסה וניהול בע"מ" אשר בבעלות בנו. מחומר החקירה עולה כי החברות קיבלו היקף נרחב של עבודות והתקשרויות חוזיות מנת"י, זאת תוך יצירת מצג-שווא ודיווחים כוזבים בנוגע לקשר בין החברות.

הועברה תמונת הראיות לכאורה שגובשו בעניינם של מספר חשודים וחברות, בהם 5 מרכזיים.

7. פרשת חברת "עינב החץ"

ממצאי פרשה זו מצביעים על כך כי בין בעלי חברת "עינב החץ", העוסקת בפרויקטים של תשתיות וסלילת כבישים, לבין בכיר בנת"י שבשעתו כיהן ממונה על אחזקת מבנה מסעות דרום בנת"י, התקיימו קשרים הדוקים אשר הוסתרו מגורמי נת"י ומהווים כשלעצמם ניגוד עניינים מובהק וכן כי במסגרת הקשרים ניתנו טובות הנאה לבכיר בנת"י על-ידי בעלי החברה הפרטית ומקורביו. מחומר החקירה עולה כי החברה הפרטית המדוברת מבצעת עבור נת"י פרויקטים בהיקף של למעלה מ-30 מיליון שקל, וכי הבכיר בנת"י, במסגרת תפקידו, עוסק בעניינים הנוגעים, בין היתר, לפרויקטים אלה ובכלל זה אישור חשבונות לקבלן המבצע.

הועברה תמונת הראיות לכאורה שגובשו בעניינם של מספר חשודים וחברות, בהם 2 מרכזיים.

8. פרשת חברת "סגולה לישראל"

ממצאי פרשה זו מצביעים על כך שאלכס ויזניצ'ר ושי ברס, פעלו בידיעת גורמים נוספים להעסקתו במירמה של בעל חברת "סגולה לישראל ניהול וקידום פרויקטים בע"מ", במסגרת מכרז כספק יחיד בנת"י, זאת מבלי שנמצאה הצדקה או תכלית ממשית להעסקתו ומבלי עמידה בהליך המחוייב בתקנות ובכללים.

הועברה תמונת הראיות לכאורה שגובשו בעניינם של מספר חשודים וחברות, בהם 4 מרכזיים.

9. פרשת חברת "דן ויזניצ'ר" בע"מ

ממצאי פרשה זו מצביעים על כך שאלכס ויזניצ'ר, שי ברס וגורם נוסף בנת"י קידמו את העסקתה במירמה של חברה לייעוץ כלכלי המצויה בבעלות מקורב למנכ"ל נת"י לשעבר.

הועברה תמונת הראיות לכאורה שגובשו בעניינם של מספר חשודים וחברות, בהם 4 מרכזיים.

ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרת ישראל, ניצב מני יצחקי, התייחס לסיום חקירת הפרשה, ואמר: "הפרשה חשפה ליקויים ערכיים חמורים ועמוקים, התנהלות פלילית מודעת וניצול נגישות לתקציבי ענק מהקופה הציבורית, על-ידי בעלי תפקידים בכירים בחברה לאורך מספר קדנציות. עוד חשפה הפרשה שאלות מהותיות בנוגע לתפקודם של "שומרי הסף" שתכלית תפקידם להגן על המינהל התקין ועל הקופה הציבורית. 

"כבר בשלבי החקירה הסמויה וביתר שאת בעת החקירה הגלויה, פעלנו על-מנת לבלום את המנגנון ולמנוע המשך גזילת הכספים מהקופה הציבורית ואכן, הודות לחשיפה ולשיתוף-פעולה עם גופי האכיפה ומשרדי הממשלה הרלווטיים, נבלמו העברות כספים נוספות ונחסכו לקופת המדינה מאות מיליוני שקלים. 

"עוד עמד לנגד עיננו הצורך לנהל את החקירה באופן מקצועי, יסודי ובלתי מתפשר אך גם להימנע ככל שניתן מפגיעה בתשתיות לאומיות ופעילות בעלת חשיבות ציבורית ולאפשר לפרויקטים המנוהלים על-ידי נתיבי ישראל להמשיך להתבצע. 

"התובנות הרבות שנאספו מהחקירה המסועפת ומתוצריה, יועברו לגורמים במשרדי הממשלה ובגופים הרלוונטיים, על-מנת שיופקו ויישומו לקחים מערכתיים הנוגעים להתנהלות כספית ולתהליכי עבודה מול ספקים ויועצים של גופים ושל בעלי תפקידים, באופן שיגן טוב יותר על הקופה הציבורית". 

עורכי הדין נתי שמחוני ואילנה זיבנברג ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן, המייצגים את אלכס ויז'ניצר, מסרו בתגובה: "המלצת משטרת ישראל בעניינו של מר ויז'ניצר, כמו גם הדברים המיוחסים לו בגדרה, אין להם על מה לסמוך. כל מי שמכיר את מר ויז'ניצר ואת פועלו רב-השנים - בשלל התפקידים הציבוריים המשמעותיים אותם מילא - מבין ויודע כי הטענות המועלות נגדו זרות הן לאורחות חייו ולמהותו, ואין בהן ולא כלום. מר ויז'ניצר הקדיש מזמנו וממרצו לעשייה ציבורית ברוכה והטביע בה את חותמו. מר ויז'ניצר סמוך ובטוח כי הפרקליטות תבחן את הדברים כהווייתם ותגיע להחלטה מושכלת לפיה לא נפל כל רבב בהתנהלותו - ותורה על סגירתו של התיק". 

עוה״ד עפר ברטל ושגיא בלומנפלד ממשרד ברטל כהן המייצגים את מיכה קופילובסקי מסרו כי: "אין סעיף כלשהו בחוק שמסמיך את המשטרה להמליץ המלצות כלשהן. תפקידה לחקור בלבד. תפקיד הפרקליטות להחליט מה יעשה בתיק החקירה. לכן המלצות המשטרה ריקות מתוכן ואין בהן דבר מלבד הרצון ביחסי ציבור ובפרסום.

"לעצם העניין: המשטרה לא המליצה להאשים את קופילובסקי בשוחד, בסחיטה באיומים, או בעבירות מס כלשהן. ההמלצה לגביו מצומצמת הרבה יותר.

"כפי שצומצמו החשדות נגדו בשלב החקירה, כך הם יעלמו לחלוטין לאחר שהפרקליטות תיכנס לעובי הקורה בתיק".