קרן הריט מגוריט מנפיקה לאחר שגייסה 100 מ' ש' מחרדים

מגוריט היא קרן ההשקעות בנדל"ן הראשונה שהוקמה ושתונפק בהתאם לתיקון לחוק הריט ■ הקרן של אייל גבאי ויעל אנדורן קיבלה התחייבויות להשקעה של 180 מ' ש' מ-4 גופים, ובהם גם אקסלנס וקק"ל, ומבקשת לגייס מהציבור עוד 40 מיליון שקל

יעל אנדורן / צילום: תמר מצפי
יעל אנדורן / צילום: תמר מצפי

כפי שנחשף ב"גלובס" - מגוריט ישראל, קרן הריט שינהלו אייל גבאי ויעל אנדורן, יוצאת לדרך. הקרן כבר קיבלה התחייבויות השקעה של 180 מיליון שקל מארבעה גופים: קופות הגמל של אקסלנס וקק"ל (40 מיליון שקל כל אחת) ושני מוסדות חרדיים - קופת הפנסיה של חברה קדישא וקופת העיר שע"י, קרנות לאלמנות ויתומים (סך הכול 100 מיליון שקל), ובכוונתה לגייס מהציבור עוד 40 מיליון שקל.

מגוריט צפויה להשלים את ההנפקה בחודש הקרוב, כאשר מינימום הגיוס לקרן ריט עומד על 200 מיליון שקל.

מגוריט הוקמה בעקבות התיקון לחוק קרנות הריט, שאושר מוקדם יותר השנה, המאפשר להקים קרנות להשקעה בנדל"ן שייהנו מהטבות מיסוי משמעותיות. לאור זאת, בין היתר "הקרן תיהנה מהטבות המיסוי החדשות המאפשרות לה לרכוש דירות מגורים עם מס רכישה מופחת, בשיעור של 0.5% בהשוואה למס רכישה של 8% שמשלמים משקיעים הרוכשים דירות", נמסר. ראשי הקרן מקווים כי היא תהפוך ל"אפיק חלופי להשקעה בדירות מגורים להשכרה עבור משקיעי נדל"ן, לאחר שתרכוש בשנים הקרובות מקבצים של 20 יחידות דיור לפחות בכל מקבץ ברחבי הארץ, ותחלק למשקיעים מדי שנה לפחות 90% מרווחיה".

עם מנהלי ומייסדי הקרן נמנים: אייל גבאי, לשעבר מנכ"ל משרד רה"מ וכיום אחד הנאמנים להסדר הנושים באי.די.בי אחזקות, שיכהן כיו"ר הקרן; יעל אנדורן, לשעבר מנכ"לית משרד האוצר, שתשמש בתפקיד יו"ר ועדת אסטרטגיה; ומתי דב, לשעבר מנכ"ל אזורים, שיכהן כמנכ"ל הקרן. לגבאי, אנדורן ודב החזקה של 5% מחברת הניהול של הקרן כל אחד, וכן יחזיקו בה עו"ד חיים ויספיש - כ-11%, ועו"ד ארז רוזנבוך בכ-32% מחברת הניהול. חברת הניהול של מגוריט תגבה דמי ניהול בשיעור של 1% מנכסי הקרן מדי שנה, כאשר בכל הנפקה עתידית היא תקבל אופציות ל-5% מהמניות שיוקצו באותה הנפקה.

מי שיבקש לרכוש מניות הקרן בהנפקה יורשה להחזיק רק עד 4.99% ממנה. זהות החתמים שיובילו את ההנפקה טרם נקבעה, כאשר בית ההשקעות אקסלנס ישמש כעושה שוק במניות החברה.

עוד מציינים אנשי הקרן כי "בכוונת החברה להתמקד ברכישת דירות חדשות ולא דירות מ'יד שנייה'". בנוסף הם מפרטים ש"החברה מנהלת מגעים עם קבלנים ויזמים בקשר לקניית אשכולות דיור ברחבי הארץ. נכון למועד זה מתנהלים מגעים לרכישת דירות בערים: באר שבע, אשקלון, בית שמש, ירושלים, ראש העין, רעננה, חדרה, חיפה והקריות". כמו כן, "נכון למועד זה, אין בכוונת החברה למנף את פעילותה לרכישת דירות בשיעור גבוה ונבחן מינוף בשיעור של עד 40%-50% מהיקף הנכסים שיירכשו".

כאמור, מוקדם יותר השנה הושלמה חקיקת חוק קרנות הריט לתחום הדיור בישראל. בקרנות אלה לא יהיו בעלי שליטה - כלומר, לא יהיה בעל מניות בודד שיחזיק יותר מ-20% ממניות הקרן. לקרנות גם יהיו הקלות מס משמעותיות, בהן פטור ממע"מ בעת רכישת נכסים מפרטיים, וזאת מתוך תקווה שהן יהוו אלטרנטיבה להשקעה בדירות למגורים למשקיעים פרטיים. כמו כן, מייסדי קרנות הריט החדשות יזכו להקלה, כך שבמקרה של העברת נכסים תמורת הקצאת מניות, יזכה המעביר לדחיית מס שבח למועד מימוש המניות.

חוק קרנות הריט נחקק ב-2005, אך עד היום הוקמו בארץ שתי קרנות ריט בלבד שמניותיהן נסחרות בבורסה - ריט 1 וסלע קפיטל, העוסקות בהשקעה בנכסים מניבים בלבד בתחומי המשרדים והמסחר, ולא בתחום הנדל"ן למגורים.