מי שיקר: נשיא מקסיקו או טראמפ? לא חשוב - תוקם חומה

כדי לכרסם ברוב ההיספני שתומך בקלינטון, יצא טראמפ לשחר פניו של אנריקה פניה נייטו במקסיקו סיטי ■ האם הם דנו בסוגיית המימון של החומה שטראמפ שואף להקים? אחד מהם לא אומר אמת

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

במאמץ לכרסם ברוב ההיספני שתומך בהילארי קלינטון, יצא אתמול (ד') דונלד טראמפ לשחר פניו של נשיא מקסיקו, אנריקה פניה נייטו, בפגישה חפוזה בארמון הנשיאות במקסיקו סיטי. במדיה בארה"ב תיארו את המיזם כזיג-זאג המקסיקאי של טראמפ - קודם גידופים ("המקסיקאים אנסים ורוצחים") ועכשיו גיפופים. אבל לטראמפ זה לא הפריע. הביקור נועד לאותת למצביעים היספניים בבית שאין לו שום דבר נגדם ונגד ארץ מולדתם.

בשיחתו עם פניה נייטה הוא הדגיש אמנם את זכותה של ארה"ב להקים "חומה" לאורך גבולותיה - רכיב מרכזי במדיניות ההגירה שלו - אך נמנע, לדבריו, מדיון על מימונה. הוא גם דיבר בשבחם של המקסיקאים וכל התנהלותו הקרינה מתינות, אם לא פתיחות. המסר הסמוי שלו היה: נכון, אמרתי עליכם מה שאמרתי, אבל בעצם לא התכוונתי. הרי הכל פוליטיקה.

אבל כמה שעות אחרי הפגישה במקסיקו סיטי, הוכיח טראמפ שהביקור הזה היה תרגיל ביחסי ציבור ובלבול בוחרים. בנאום בפיניקס, אריזונה, התווה המועמד הרפובליקאי, פעם נוספת, את קווי מדיניות ההגירה שלו. כל רמזיו בשבועות שחלפו על הגמשת עמדותיו הנוקשות כלפי 11 מיליון היספנים "בלתי חוקיים", כל האיתותים מהמטה שלו על ריכוך - כל אלה נמוגו כלא היו. הוא דיבר על מדיניות נוקשה, נטולת חמלה, שנועדה להגן על אזרחים אמריקאיים מפני פושעים היספניים. אם במקסיקו היה קהל היעד שלו הבוחרים ההיספניים בארה"ב. באריזונה הוא דיבר אל ה"בייס", גרעין תומכיו הנאמנים מהימין הקיצוני. כל קהל ישמע מה שהוא רוצה לשמוע.

משימתו של טראמפ בביקור הקצרצר במקסיקו סיטי הייתה להפגין שהוא יכול להיראות נשיאותי בתצלומי פוטו-אופ עם מנהיג זר ושכושרו האגדי (כהגדרתו) להשיג עסקה יאפשר לו לקושש איזו הצהרת תמיכה מהמארח, הצהרה שתוכל לשמש קביים למדיניותו כלפי מיליוני המהגרים ההיספניים נטולי הניירות, רובם ממקסיקו. ובכן, הביקור לא הניב למועמד הרפובליקאי את התוצאות המקוות, במידה רבה בגלל ה"חומה".

לאור העובדה שמקסיקו כולה התקוממה נגד הרעיון ושכמעט כל הפוליטיקאים הבכירים שלה הכריזו שאפילו פסו אחד לא יינתן לפרוייקט החזוי, לא ברור כיצד קיווה טראמפ להחליק את הסוגיה הטעונה הזו בשיחתו עם פניה נייטו.

במסיבת עיתונאים קצרה אחרי הפגישה, הכריז טראמפ באופן חד-משמעי, שנושא מימון החומה לא עלה כלל בשיחה: "לא דיברנו על ה'חומה'; לא דיברנו על תשלומים בעד החומה - זה ייעשה במועד מאוחר יותר". אבל זמן קצר לאחר מכן, בציוץ בטוויטר, סתר נשיא מקסיקו את דברי אורחו: "כבר בתחילת הפגישה הבהרתי שמקסיקו לא תשלם בעבור החומה".

סתירה כזו בהתבטאויות של שני מנהיגים, מיד לאחר פגישתם, היא אירוע נדיר ביותר, והיא עוררה מיד את השאלה: אז מי מהשניים שיקר? נכון לזמן כתיבתן של שורות אלה, אין לשאלה זו תשובה חותכת.

אבל בנאומו בפיניקס, לא נתן טראמפ לזוטות כאלה להטריד אותו. "מקסיקו תשלם בעד החומה", הוא הכריז. "היא פשוט עדיין לא יודעת זאת. זכרו מה שאמרתי: היא תשלם 100% של עלויות החומה".

והוא הזים את השמועות שאולי הוא מתכוון לחומה וירטואלית של חיישנים ורחפנים. "כבר ביום הראשון, אנו נתחיל לעבוד על חומה ממשית, גבוהה, עוצמתית, יפה ובלתי חדירה", הוא אמר. "נשתמש בטכנולוגיות הטובות ביותר, לרבות חיישנים מעל הקרקע ומתחתיה לאיתור מנהרות. יהיו מגדלים, מעקב מהאוויר וכוח אדם. אנו נמצא ונהרוס מנהרות כדי להרחיק מאיתנו את קרטלי הסמים. מקסיקו תעבוד איתנו. אני מאמין בכך באמונה שלמה".

חלק גדול מהנאום הקדיש טראמפ לזריעת פחד מפושעים היספניים. הוא הרחיב את הדיבור על אמריקאים שנרצחו בידי מהגרים בלתי חוקיים והאשים את הילארי קלינטון שהיא מציבה בראש סולם העדיפויות שלה משפחות של מהגרים בלתי חוקיים, בעוד שהוא, טראמפ, דוגל ברעיון של "אמריקה תחילה".

לדבריו, הנשיא ברק אובמה וקלינטון אחראים ישירות לאלימות של המהגרים ההיספניים מפני שהם תומכים במה שמכונה "ערי מקלט", כלומר ערים שאינן משתפות פעולה עם משטרת ההגירה. לטענתו, השניים משחררים מהגרים פושעים ומתירים להם לחיות בארה"ב.

יתר על כן, אמר טראמפ, "קלינטון מבטיחה הגירה לא מבוקרת של אנשים מעוטי כישורים, ואלה יגרמו לצמצום במספר מקומות העבודה ובשכר, במיוחד של עובדים שחורים והיספניים שנמצאים כאן כחוק, האזרחים שלנו". לדבריו, קלינטון הבטיחה שבתוך 100 הימים הראשונים שלה בבית הלבן, היא תמחל לכל נטולי הניירות ותתיר להם להישאר בארה"ב ואף תפתח לפניהם מסלול לאזרחות ותאפשר להם ליהנות משירותי בריאות במסגרת אובמה-קייר ולקבל תשלומי ביטוח לאומי. צעדים כאלה ישברו את התקציב הלאומי, הוא הזהיר.

"לכל הפוליטיקאים, התורמים והאינטרסים המיוחדים, הקשיבו היטב למה שאני אומר לכם היום: יש רק סוגיית ליבה אחת בכל הדיון על ההגירה - רווחתו וטובתו של העם האמריקאי. כל סוגיה אחרת אינה חשובה".

טראמפ הכריז, שהוא יחזיר את כל המהגרים נטולי הניירות לארצות מוצאם: "תקראו לזה גירוש, או הגליה, אם אתם רוצים. העיתונות לא אוהבת את המונחים האלה. הטרמינולוגיה לא חשובה. האנשים האלה לא יהיו פה".

הוא התחייב להנהיג מדיניות של "סריקת רקע קיצונית" (extreme vetting) של כל אדם שמבקש להיכנס לארה"ב, לרבת בדיקה אידיאולוגית שתברר אם הנשאל שותף לערכים אמריקאיים. הוא אף הבטיח למנוע כליל הגירה ממדינות כסוריה ולוב: "אין לנו מושג מי האנשים שמגיעים ממדינות אלה. אין תיעוד. זה ייגמר לא טוב (אם הם יורשו להיכנס").

 

בסופו של דבר, עשה טראמפ מה שעשו מנהיגים דמגוגים רבים לפניו: הוא מצא שעירים לעזאזל שמסכנים את ביטחון האומה ומיצב את עצמו כמנהיג היחידי שיוכל להושיע את עמו מפני גורמי הסיכון האלה.

ובינתיים , לאחר שבועות של נפילה בסקרים, מראה סקר ארצי חדש של פוקס ניוז, כי טראמפ נמצמם את יתרונה של קלינטון עליו. על פי הסקר, 48% אמרו שיצביעו בעד קלינטון, ו-42% - בעד טראמפ, בהנחה שרק שניהם יתמודדו. אם אם בבחירות ישתתפו גם מועמד המפלגה הליברטאריאנית, גארי ג'ונסון, ומועמדת מפלגת הירוקים, ג'יל סטיין, מצטצמם היתרון של קלינטון ל-2% בלבד - 41% לעומת 39%.