אימפריית הנדל"ן של יקיר גבאי בגרמניה נסחרת ב-3.2 מיליארד אירו

אראונדטאון רשמה רווח של 510 מיליון אירו במחצית הראשונה של 2016, בעיקר עקב רווחי הון משערוך נכסי נדל"ן ■ המניה רשמה בשנה האחרונה עלייה של 47%

יקיר גבאי / צילום: תמר מצפי
יקיר גבאי / צילום: תמר מצפי

בבורסה בת"א נסחרות שלוש חברות נדל"ן הממקדות את פעילותן בתחום הנדל"ן המניב בגרמניה, אשר נהנות בשנים האחרונות משגשוג בעסקיהן ומספקות תשואות מלהיבות למשקיעים. השלוש, בראק אן.וי (שווי שוק של 2.6 מיליארד שקל), סאמיט (1.8 מיליארד שקל) ואיי.די.או (1.6 מיליארד שקל), נסחרות כולן במדד ת"א 100.

עם זאת, מי שעדיין מותיר את כולן מאחור הוא איש העסקים יקיר גבאי, הפועל בתחום הנדל"ן בגרמניה כבר יותר מעשור. חברת הנדל"ן המניב של גבאי, אראונדטאון (Aroundtown) נסחרת בבורסות של פרנקפורט ויורונקסט, ומנייתה רשמה בשנה האחרונה עלייה של 47%, המשקפת לחברה שווי השוק של 3.2 מיליארד אירו.

הנפקות במאות מיליוני אירו

אראונדטאון סיימה את המחצית הראשונה של 2016 עם רווח נקי של 510 מיליון אירו, בדומה לרווח בתקופה המקבילה אשתקד. זאת בעיקר בזכות רווח הון גדול בהיקף של 410 מיליון אירו, שנרשם בגין עלייה בשווי נכסיה. בתקופה המקבילה אשתקד, אגב, רשמה החברה רווח בסעיף זה בהיקף של 438 מיליון אירו.

הכנסות החברה של גבאי מדמי שכירות קפצו ב-138% לעומת התקופה המקבילה, לרמה של 110 מיליון אירו והתזרים התפעולי הנקי (FFO) גדל ב-77% והסתכם ב-71 מיליון אירו. הרווח EBITDA עמד על 610 מיליון אירו, עלייה של 13.8% לעומת התקופה המקבילה, וה-EBITDA המתואם גדל ב-85% ל-113 מיליון אירו. השווי הנכסי הנקי של החברה (NAV) בסוף הרבעון השני גדל ל-3.9 מיליארד אירו, לעומת 3 מיליארד אירו בסוף 2015, עלייה של 28%.

לצד העלייה בשווי הנכסים, גבאי שהיה חתם בעברו, ממשיך להיות פעיל מאוד בשוק ההנפקות. באפריל גייסה אראונדטאון 270 מיליון אירו בהנפקת מניות ועוד 600 מיליון אירו באג"ח. ביולי ביצעה החברה עוד גיוס של כ-500 מיליון אירו בהנפקת אג"ח.

גבאי משביח נכסים, גם הדירוג עלה

גבאי מתמקד בעיקר ברכישת נכסים עם בעיות תפעוליות שונות או כאלה שנמצאים בבעלות בנקים, השבחתם ולאחר מכן מציאת שוכרים טובים לטווח הארוך. החברה פעילה בשני תחומים עיקריים. בנדל"ן למגורים היא פועלת באמצעות החזקה של כ-33% בחברת גרנד סיטי פרופרטיז, שבבעלותה כ-82 אלף יח"ד להשכרה בכל רחבי גרמניה (מניותיה נסחרות בבורסת פרנקפורט לפי שווי של 3 מיליארד אירו). בנדל"ן המסחרי מפעילה החברה משרדים, שטחי מסחר ו-56 בתי מלון.

על רקע השיפור בתוצאות ושוק הנדל"ן החזק יחסית בגרמניה, אראונדטאון זכתה השנה להעלאת דירוג האשראי הבינלאומי שלה מ-BBB מינוס ל-BBB. לחברה רמת מינוף נמוכה יחסית - יחס ה-LTV (יחס הלוואות לעומת שווי נכסים) של החברה עמד בסוף המחצית על 40%. מעל למחצית נכסי החברה הם ללא חוב וחופשיים משיעבוד.

גבאי, 50, בוגר תואר ראשון בראיית חשבון ותואר שני במימון, שניהם באוניברסיטה העברית, עבד בעבר במחלקת התשקיפים של רשות ני"ע. בהמשך עבר לנהל את חברת החיתום של בנק מזרחי, את לאומי ושות' חתמים ואת חברת ההשקעות רסידו פיבי של פרדי רובינסון ויגאל זילכה. בתחילת 2001 הוביל גבאי את עסקת הענק שבה רכשו האחים אדי וג'ולס טראמפ מארה"ב את השליטה בחברת ההשקעות גמול מידי קרנות הפנסיה של ההסתדרות ובנק הפועלים.