בכוח הלשון

מי ניסה, והצליח, לחסל מועמדים לנשיאות מדינת ישראל?

בנימין בן אליעזר / צלם: תמר מצפי
בנימין בן אליעזר / צלם: תמר מצפי

פואד בן-אליעזר הלך השבוע לעולמו, אבל אירועי הבחירה לנשיאות ב-10 ביוני 2014 נותרו אטומים, חשודים ומפחידים. האינטרסים של מי פועלים לקבור אותם עמוק? כמה מועמדים יצאו לדרך, וככל שהתקרב המועד, קרו כמה דברים: אישה התלוננה במשטרה שהשר סילבן שלום, מועמד, הטריד אותה מינית לפני 15 שנה.

לאי-מייל הפרטי של חברי הכנסת הגיע סרטון אנונימי שהציג את המועמד ראובן ריבלין כחבר "נבחרת המאכערים" לצד העבריינים משה קצב, אהוד אולמרט, אברהם הירשזון ואורי לופוליאנסקי. כמה ימים לפני המועד הגיע לחברי הכנסת מידע שהמועמד מאיר שטרית חתם שנתיים קודם לכן על הסכם סודי, בנסיבות לא ברורות, עם עוזרת שהועסקה בביתו. בתוכנית טלוויזיה נחשף כי בנימין בן-אליעזר, מועמד אף הוא, נהג לבקר בבתי קזינו בלונדון בעת שהיה שר, כמה שנים קודם, ו-4 ימים לפני יום הבחירות לנשיאות הוא נקרא למשטרה לחקירה באזהרה בחשד שקיבל שוחד.

מה קרה כאן? מי ניסה, והצליח, לחסל מועמדים? האם הייתה פעולה מתוכננת, מכוונת מטרה? האם המידע על הפוליטיקאים הבכירים המועמדים היה ידוע עוד קודם? למי? האם נשמר-הופקד לשימוש ברגע נוח? האם מועמדים ידעו שמידע בעייתי עליהם מצוי אצל מישהו ונסחטו?

רוני אלשיך. בכל פעם שהמפכ"ל מדבר, משהו רע קורה לו. כך היה גם השבוע (ג'). הציטוט לא היה ציטוט, הדברים לא היו כפי שנאמרו, אין סיכוי שהאיש הזה מצדיק גזענות. אבל הוא זה שבחר בדיבר המשובש והמבלבל. בכל בגרותו הוא איש שב"כ. עושים, לא מדברים. לא מודדים איש בנאום טפלון שטוח שלא אומר כלום.

הצעה למפכ"ל: כתוב את הנאום שלך או תן למישהו שיכתוב (כולם עושים את זה), תעביר אותו בשקט לבדיקה של כמה אנשים חכמים, ערניים ובעיקר ציניים, שאתה סומך עליהם (רק לא מהמשטרה, אפשר שגם שם חוגגים את החלקות הלשון התכופות של המפקד).

 

אליעזר ריבלין. נציב תלונת הציבור על השופטים סיים לדון בתלונה נגד השופט אביגדור דורות, שפסק לטובת עורך הדין רב-הדירות שרגא בירן, שאותו, התברר רק לאחר פסק הדין, הכיר, ייצג קודם לכן ולא סיפר על זה. ריבלין מצא כי השופט אמנם שגה, אבל הבירור הסתיים בלא כלום, כי דורות הכיר בטעותו, נטל אחריות ופעל "בתום-לב".

מה על שיקול-הדעת הבעייתי? דורות פסק כי הכנסות בירן מ-24 הדירות שלו היא "הכנסה פסיבית", ולכן ישלם מס מופחת. איזה "תום-לב" יש בשיקול-דעת שמבוסס על רעיון שבירן, טייקון של יותר ממיליארד שקל, עם משרד עורכי דין המעסיק עשרות עובדים, יציג את הדירות לשוכרים חדשים? שיתקשרו לנייד שלו כשיש פיצוץ בצינור?

בנימין נתניהו. יום ג', "אנחנו אומה חזקה בין האומות. מחוללים את המהפכה של ה'סטארט-אפ ניישן'. בארצנו וגם בעולם. תוכנה, אינטליגנציה מלאכותית למהפכות כבירות, בכבישים, מערכות ניווט, ברפואה, בחקלאות, במים. יש מקום אחד שלא רואים את זה - וזה שירותי הממשלה לאזרח. אז הגיע הזמן שה'סטארט-אפ ניישן' יגיע גם ל'סטארט אפ גברמנט'. אנחנו הולכים לחולל מהפכה בעניין הזה, האזרח לא צריך לרוץ מאשנב לאשנב, אלא המשרדים מחויבים לשתף ביניהם את המידע כך שלאזרח תהיה רק תחנה אחת, ONE STOP SHOP".

אוי, אוי, אדוני ראש הממשלה, לו רק היית מממש רבע ממה שאתה אומר, כבר היינו מזמן ארץ נ ה ד ר ת.

שלום כיתה א'. 2,200,000 מיליון תלמידות ותלמידים נכנסו לכיתות. מולם מאות אלפים אנשי הוראה. ומי מוביל אותם? רן ארז, יושב-ראש ארגון המורים מאז שנת 1997 - 19 שנה ברציפות של מאבקי שליטה, עתירות ודין משמעתי; ויוסי וסרמן, מזכ"ל הסתדרות המורים מאז 2002 - 14 שנות מעללים. ביולי השנה הודיעה פרקליטות מחוז תל-אביב פלילי, אחרי חקירה ממושכת, על העמדתו לדין פלילי בגין סחיטה באיומים וקבלת שוחד, בכפוף לשימוע. השימוע? למה מה בוער?

stella-k@globes.co.il