הנפקת הזכויות בקרדן יצרה יחסי כוחות חדשים בין בעלי העניין

בעלי השליטה גרינפלד, שנור ורכטר נחלשו, ומנגד דויטש ובירם והאחים ליסטנברג התחזקו

יוסף גרינפלד /צילום: תמר מצפי
יוסף גרינפלד /צילום: תמר מצפי

בעלי מניות מיעוט מרכזיים בחברת קרדן יזמות ניצלו בשבוע שעבר את הנפקת הזכויות בחברה לצורך הגדלת כוחם, על חשבון דבוקת בעלי השליטה שהחזקתה המשותפת התכווצה ל-49.8% מזכויות ההצבעה, לעומת 53.6% טרם ההנפקה. כך עולה מדיווח מעודכן שפרסמה החברה אמש לבורסה.

קרדן יזמות היא החברה האם של חברת קרדן ישראל, ששולטת בחברת ייבוא והשכרת הרכב UMI ובחברת הנדל"ן למגורים קרדן נדל"ן. בעלי השליטה בקרדן יזמות הם היו"ר יוסף גרינפלד, אבנר שנור והמנכ"ל איתן רכטר. בעלי מניות מיעוט מרכזיים בחברה הם האחים משה ושמואל ליסטנברג ומייסדי אקסלנס לשעבר, רוני בירם וגיל דויטש.

לפני כחודש הכריזה קרדן יזמות על מהלך מהיר לגיוס של עד 25.6 מיליון שקל, בדרך של הנפקת זכויות לבעלי מניותיה הקיימים, לצורך פירעון תשלום חוב של 16.4 מיליון שקל לבנק דיסקונט. בהנפקת הזכויות גייסה החברה לבסוף 25.3 מיליון שקל, כאשר המנכ"ל רכטר הגדיל את החזקתו בה מ-9.9% ל-10.1%, בעוד שהחזקתו של שנור התכווצה במקצת מ-21.3% ל-20.8% מזכויות ההצבעה.

עם זאת, את עיקר השינוי בגרעין השליטה סיפק גרינפלד, שזכויותיו נמכרו מאחר שלנכסיו מונה מנהל מיוחד (עו"ד עופר שפירא). זאת בשעה שהוא עצמו נמצא בהליך גישור מול נושיו, בניסיון להימנע מכניסה להליך של פשיטת רגל עקב חובות של יותר מ-300 מיליון שקל. כך, ירד שיעור ההחזקה של גרינפלד מ-22.3% בזכויות ההצבעה ל-18.9% בלבד.

מנגד, גדל שיעור ההחזקה המשותף של בירם ודויטש מ-13.7% ל-16.5%, בעוד שהחזקתם המשותפת של האחים ליסטנברג צמחה מ-16.2% ל-17.6%. במסמך לביהמ"ש כותב המנהל המיוחד עו"ד שפירא, כי הנפקת הזכויות יצרה יחסי כוחות חדשים בין בעלי העניין בחברה.

משה ליסטנברג הוא חתנו של גרינפלד, אולם השניים מסוכסכים כבר שנים ארוכות. באחרונה אף סיכלו האחים ליסטנברג מהלך של קרדן ישראל למכור את החזקתה (46.1%) ב-UMI לידי שותפתה, משפחת עיני, תמורת 397 מיליון שקל. זאת בטענה לניהול לא תקין של העסקה ולהשפעה אפשרית לכאורה של קשרים אישיים בין גרינפלד למשפחת עיני על תוצאתה הסופית.

בעקבות פניותיהם לדירקטוריון קרדן ישראל, שגרינפלד עומד גם בראשו, בוטלה לבסוף העסקה ומשא ומתן למתווה חדש למכירת מניות UMI הועבר לאחריות הדירקטורים העצמאיים של קרדן ישראל.