ארה"ב: כ-151 אלף משרות נוספו באוגוסט, מתחת לתחזיות

שיעור האבטלה נותר ללא שינוי ברמה של 4.9% ■ קונצנזוס האנליסטים בשוק עמד על תוספת של כ-186 אלף משרות ■ כלכלנים רבים העריכו כי דוח חיובי יניע את הפד לפעול החודש

ג'נט ילן / צלם: רויטרס
ג'נט ילן / צלם: רויטרס

דוח התעסוקה האמריקאי שפורסם היום (ו') הצביע על תוספת של כ-151 אלף משרות בחודש אוגוסט, הרבה מתחת לתחזיות האנליסטים שעמדו על תוספת של כ-170-186 אלף משרות. שיעור האבטלה נותר ללא שינוי ברמה של 4.9%, בעוד אנליסטים ציפו לירידה של 0.1%. תשואת האג"ח הממשלתית ל-10 שנים עלתה לפני פרסום הדוח לכ-1.582% וירדה לרמה של כ-1.54%, שפל של יותר משבוע. הדולר נחלש מול מרבית המטבעות והחוזים העתידיים עברו להיסחר בעליות.

הממשל האמריקאי עדכן את נתוני התעסוקה של החודשיים הקודמים. ביולי נוספו למשק האמריקאי 275 אלף משרות, לעומת הנתון המקורי שעמד על 255 אלף משרות. ביוני, לעומת זאת, הנתון עודכן מטה ל-271 אלף משרות, ביחס לנתון המקורי שעמד על 292 אלף משרות.

נתון מהותי נוסף שפורסם בדוח הוא ממוצע השכר לשעה, שעלה באוגוסט ב-0.1% ל-25.73 דולר. בקצב שנתי, ממוצע השכר עלה ב-2.4% לעומת אוגוסט 2015. שיעור ההשתתפות בכוח העבודה, נתון חשוב נוסף שאיכזב, נותר ללא שינוי ברמה של 62.8%.

בשוק ראו בדוח התעסוקה שפורסם היום נתון שעשוי להכריע האם הפד יפעל בפגישת הריבית החודש ויעלה את הריבית או שמא ימשיך "לשבת על הגדר". חלק מהכלכלנים, ביניהם מוחמד אל-עריאן העריכו לפני פרסום הדוח שתוספת של כ-180 אלף משרות תספיק כדי שהפד יפעל, אחרים העריכו כי דרוש מספר גבוה יותר, בסביבות 250 אלף משרות. המספרים המאכזבים יחסית שפורסמו היום, ככל הנראה מרחיקים את האפשרות שהפד יפעל החודש. יש לציין שלפי חלק מהערכות כלל לא משנה אם הנתונים חיוביים או שליליים, שכן, הפד בכל מקרה לא היה מעלה את הריביות החודש וזאת כדי לא לגרום לתנודות חדות מדי בשווקים לפני הבחירות לנשיאות בנובמבר.

נזכיר כי איתותים לכך שהפד מוכן להעלות את הריביות פעם נוספת השנה התקבלו בכנס הבנקאים המרכזיים בג'קסון הול בשבוע שעבר. יו"רית הפד ג'נט ילן אמרה בנאום שנשאה בכנס כי השיפור בכלכלת ארה"ב מעלה את הסיכויים להעלאת ריבית. עם זאת, הנאום של ילן היה עמום ורק סגנה סטנלי פישר סיפק את הסחורה. פישר אמר באופן חד משמעי שגם האפשרות להעלאת ריבית בספטמבר עדיין על השולחן וכי יש מקום לשתי העלאות ריבית השנה, בהתאם לתחזית של הפד. 

על רקע דבריהם של ילן ופישר החוזים על הריבית משקפים סיכוי של כ-27% להעלאת ריבית בספטמבר וכ-43% להעלאה בדצמבר. לאחר פרסום נתוני התעסוקה השווקים מתמחרים כעת סיכוי נמוך יותר של 21% להעלאת ריבית בספטמבר.