לאומי שוקי הון: דוח התעסוקה סביר - העלאת ריבית בארה"ב השנה

דודי רזניק מנהל דסק מחקר מאקרו: בסך-הכול הדוח סביר, יש בו בעיות אבל הכלכלה האמריקאית עשתה כברת דרך מנקודת השפל של 2008

ג'נט ילן / צילום: רויטרס
ג'נט ילן / צילום: רויטרס

"אני חושב שדוח התעסוקה האמריקאי לא היה גרוע כמו שנראה בהתחלה" אומר הערב דודי רזניק, מנהל דסק מחקר  מאקרו בלאומי שוקי הון. "אוגוסט זה חודש שיוצאים בו לחופש ולכן נוצרים עיוותים, בדרך כלל, בספטמבר הנתונים מתייצבים". הוסיף רזניק.

רזניק מדגיש את כברת הדרך שעשתה הכלכלה האמריקאית מנקודת השפל של 2008, ניתוח דומה לניתוח הכלכלי שערך השבוע סגן יו"ר הפדרל ריזרב, סטנלי פישר. "למעשה בשנים האחרונות, למרות כל הסיכונים מאירופה, יוון ומדינות נוספות, ברקזיט וכלכלת סין, אנחנו רואים את הכלכלה האמריקאית הולכת קדימה, נכון שיש נקודות לא טובות אבל הפד מסתכל על המגמה והיא חיובית".

להערכת רזניק הפדרל ריזרב לא יעלה את הריבית בחודש ספטמבר, למרות שהסיכויים למהלך כזה לא התאפסו. התחנה הבאה היא בנובמבר אבל אז מתקיימות הבחירות בארה"ב והסיכוי שהפד יעשה משהו כל כך קרוב לבחירות לא גבוה ולכן נותרה התחנה המשמעותית של דצמבר ואז אם לא יקרה משהו חריג - הריבית תעלה.

"אחת הנקודות הפחות טובות שבדוח התעסוקה הוא שיעור ההשתתפות בכוח העבודה בכלכלה האמריקאית, הוא עומד כיום על פחות מ-63% כשבנקודה שלפני המשבר ב-2008 היינו מעל 66%, כאן הנתון פחות טוב שמצטרף לרמות השכר הזוחלות בארה"ב ולמעשה אלה שתי הנקודות המרכזיות הפחות טובות בדוח אבל בסך-הכול מדובר בדוח סביר" מסביר רזניק.

באשר לכלכלה הישראלית, מעריך רזניק, שלמרות השיפור שאנחנו רואים בביצועי הכלכלה המקומית לא נראה שינויים ברמות הריבית בישראל בטווח הקרוב. "השקל עדיין מאוד חזק מול הדולר וסל המטבעות והאינפלציה נמוכה - לכן אני לא רואה את בנק ישראל משנה משהו ממדיניות הריבית שלו" אמר רזניק.