התנגדות רועמת, תמיכה רפויה

מאז נודע לראשונה על כוונת האוצר למסות בעלי שלוש דירות, ענף הנדל"ן סוער

דירה למכירה / צילום: תמר מצפי
דירה למכירה / צילום: תמר מצפי

מאז נודע לראשונה על כוונת האוצר למסות בעלי שלוש דירות (כאן אצלנו ב"גלובס", ב-6 ביולי), ועוד יותר מכך מאז פורסם המס החדש בחוק ההסדרים, ענף הנדל"ן סוער. לא יהיה מוגזם לומר שבכל יום אנו מקבלים תגובות, ניתוחים ופרשנויות בנוגע לצעד המתגבש, שאמור להיכנס לתוקף בינואר הקרוב. מטבע הדברים, מרבית התגובות הנסערות מגיעות מהצד האינטרסנטי - בעלי 3 דירות ו/או נדל"ניסטים שחוששים מירידה בביקוש (פחות משקיעים) ומגידול בהיצע (משקיעים שיבקשו למכור את אותן דירות).

ומול המבקרים, שרובם ככולם צפויים מראש, אי אפשר שלא לחוש בשתיקתם של אלה שאמורים היו להילחם על הצעד שהממשלה כבר אישרה.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ההוא שמבטיח לנו כבר שני עשורים שהוא ישנה את שוק הדיור בישראל, כבר צוטט כמי שאמר שמאחר וגם הוא נכלל במעגל הנפגעים (ככל הנראה בשל דירות שהגיעו אליו בירושה), הוא מנוע מלהתייחס למס החדש. האמנם? דווקא בגלל שהוא יידרש לשלם בעצמו את המס, יכול נתניהו יותר מכל אחד אחר להביע תמיכה פומבית בחוק. מכיוון שהוא נכלל בגזירה החדשה, ודאי שהוא אינו יכול להתנגד לחוק מבלי להישמע אינטרסנט. אבל תמיכה בו? צעד שכזה רק היה משכנע אותנו שטובת המדינה, ולא טובתו שלו, הם שעומדים לנגד עיניו. גם במחיר של 18 אלף שקל לשנה לכל דירה.

אבל זה לא רק נתניהו. אפילו שר האוצר משה כחלון מביע תמיכה בחוק הדרמטי בלשון מאוד רפויה. נסו להיזכר במלחמה התקשורתית שניהל בזמנו שר האוצר יאיר לפיד בעד חוק מע"מ אפס. איפה הוא, ואיפה השר כחלון. אי אפשר שלא להסיק ששר האוצר משאיר לעצמו חבל די ארוך כדי לרדת מהעץ בבוא היום, ומעדיף שאנשי אגף תקציבים ינהלו לבדם את המלחמה לאישור החוק.

 

ואם כך הם פני הדברים, אין פלא שרבים כל כך מפקפקים בסיכויים שחוק ריבוי דירות יגיע לישורת האחרונה. הרי גם מי שמדבר על ההצדקה הגדולה שלו (אי השוויון בישראל מתברג בצמרת העולמית, והוא נובע בעיקר מאחזקה מנדל"ן), מתקשה להסביר כיצד המס גם יעבור את מבחן היישום. כיצד טבלאות סטטיסטיות יוכלו למשל לקבוע שווי דירה (המס עומד על 1% משווי דירה) - בלי שיותר מדי אנשים יקפצו ויוכיחו שהסטטיסטיקה עשתה להם עוול.

לכן, במצב הנוכחי, רבים מעריכים שוועדת הכספים בראשות משה גפני - שמקבל רוח גבית מהמגזר החרדי המחבב מאוד איסוף דירות (גם כדרך לקנות לילדים דירה ולהשאירה תחת שם ההורים הקונים, גם כדרך להלבין הון) - תמסמס את הגזירה החדשה אפילו בלי להתאמץ.

ואם זה אכן יקרה, אולי נעצור רגע כדי להפנים שלמשילות בישראל (החוק כבר עבר אישור ממשלה) אין עוד לאן להידרדר במדרון החלק.