צו מניעה זמני נגד חברה שהעניקה ייעוץ משפטי בניגוד לחוק

צו המניעה אוסר על החברה מר"ג לייצג לקוחות בפני בתי דין, בוררים, הוצל"פ, רשם המקרקעין, רשם החברות, רשם השותפויות, רשם הפטנטים, פקיד השומה ועוד

בית משפט המחוזי בירושלים נענה לבקשת לשכת עורכי הדין והוציא צו מניעה זמני נגד חברת "באלאנס איזון צודק בע"מ" מרמת-גן, ונגד כספי יצחק חיים, הבעלים של החברה, בטענה להסגת גבול מקצוע עריכת הדין ופעילות בניגוד לחוק.

צו המניעה אוסר על החברה לייצג כל אדם או לעשות כל פעולה אחרת בשמו לפני בתי משפט, בתי דין, בוררים וגופים ואנשים בעלי סמכות שיפוטית או דומה לה. כמו כן, צו המניעה כולל איסור לייצג לקוחות בפני גופים כגון לשכת ההוצאה לפועל, לשכת רישום הקרקעות, רשם המקרקעין, רשם החברות, רשם השותפויות, רשם האגודות השיתופיות, רשם הפטנטים והמדגמים, רשם סימני המסחר, פקיד השומה ונציג מס ההכנסה.

באמצעות עורכות הדין אתי ליבמן עפאים ותמר ויינראוך ממשרד קמחי, פלד, פוזנר שילה ושות', טענה לשכת עורכי הדין, כי מרבית הפעילויות בהן עוסקת החברה הן פעילויות המותרות על-פי חוק רק לעורכי דין.

לטענת הלשכה, באתר האינטרנט של החברה מצוין כי "החברה מתמחה במתן ייעוץ פיננסי והשקעות, הינה מומחית במחיקת חובות והסדרי חוב ריאליים מול נושים שונים אשר לרוב הינם הבנקים והוצאה לפועל... כמו כן, חברתנו מטפלת בפשיטות-רגל ומנהלת משא-ומתן מול בנקים לקבלת שיפור בתנאי המשכנתא של לקוחותינו... חברת באלאנס משלבת בתוכה ליווי פיננסי לצד ליווי משפטי אשר מהווה את הדרך הנכונה והחכמה להגיע לפתרון הרצוי לכל לקוח".

טקס ההסמכת עורכי דין מועד מרץ 2015/צילום: יוסי זמיר
 טקס ההסמכת עורכי דין מועד מרץ 2015/צילום: יוסי זמיר

טקס הסמכת עורכי דין. לא כל אחד יכול ולא כל אחד רשאי (צילום: יוסי זמיר)

הלשכה טענה בבקשה כי ההוראות השונות הקבועות בחוק ובכללים נועדו לשמור על ציבור הלקוחות הנזקק לשירותים משפטיים ולוודא כי השירות הניתן ללקוח הוא הגון וראוי. ההוראות הללו, טענה הלשכה, נועדו למנוע תחרות בלתי הוגנת במקצוע עריכת הדין ולאפשר לבית המשפט לעשות משפט. הוראות אלה אף נקבעו כדי להגן גם על הצד שכנגד, העומד מול הלקוח.

בבקשה, הלשכה מצטטת את פסק הדין בית המשפט העליון שניתן נגד חברת לבנת פורן, ושקבע כי אופי השירות שיינתן ללקוחות המרכז חייב להיות מוגבל לעזרה טכנית בלבד של סיוע במילוי טפסים, ללא כל הכוונה מקצועית, ללא כל ייעוץ וללא הפעלת שיקול-דעת.

בקבלו את הבקשה למתן צו המניעה ציין בית המשפט כי "מדובר הן בנזק שעלול להיגרם ללקוחות, משום שלא מדובר בשירות טכני גרידא אלא בסיוע הדורש ידע בחוק ובפסיקה".