החברות האירופיות יוצרות הזדמנויות צמיחה עבור עצמן

בסביבה של צמיחה נמוכה ותחזיות למצב דומה גם בעתיד הנראה לעין, החברות נאלצות למצוא דרכים משלהן להתרחב - בין היתר באמצעות מיזוגים ורכישות

ברקזיט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ברקזיט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

אוגוסט היה חודש מתעתע מאוד עבור תחזיות שוק. מאחורינו נמצאים כבר הצבעת הברקזיט בבריטניה, כמעט 8 חודשים של ריביות שליליות ברוב חלקי אירופה (עם תשואות שליליות ל-10 שנים בשוקי אג"ח רבים) וסדרה של נתונים כלכליים פושרים.

"פייננשל טיימס" סיכם בצורה קולעת את הבעיות שהיו לנו בשבועות האחרונים, כאשר כתב שבריטניה הגדולה זכתה ביותר מדליות לרכיבה על אופניים באולימפיאדת ריו ממספר נציגי הסחר שיש לה לשיחות על הברקזיט. הנציגים הללו הולכים להיות חשובים הרבה יותר לרבים מאיתנו מאשר מקבלי המדליות בשנים הבאות, עם כל הכבוד וההערצה לספורטאים.

לפנינו ישנם עוד הבחירות בארה"ב (שלגביהן אני מאמין שכל האופציות פתוחות, כפי שקורה בכל מערכת בחירות בעולם), הסיכוי למדיניות מוניטרית הדוקה יותר בארה"ב ואולי גם עוד הקלה מוניטרית מצד הבנק המרכזי האירופי.

בסוף השנה נדע גם את תוצאות משאל העם באיטליה על רפורמה אלקטורלית, ונתחיל לנסות לנבא מה יקרה בבחירות הכלליות בצרפת ובגרמניה ב-2017. הפוליטיקה עשויה למלא תפקיד בשווקים בשבועות ובחודשים הבאים (בארה"ב ובאירופה), מה שמצער מאד אותי אישית.

האם הצמיחה מתפתחת?

לגבי מה שקורה בחברות, החדשות עולות בקנה אחד עם הציפיות, הנמוכות למדי. העניין כאן הוא שהציפיות נמוכות, מפני שהצמיחה נשארת נמוכה. בהתחשב בכך שרוב החברות מייצרות מזומנים, משקיעות חלק מהם בהתרחבות ופיתוח ומחזירות מזומנים לבעלי המניות, הרושם הוא של "איזון שקט" בהתהוות. חברה כמו אמדאוס, למשל, שמעורבת בהזמנות כרטיסי טיסה ומערכות טכנולוגיית מידע, מתרחבת למערכות הזמנה לבתי מלון, שמאפשרות למלונות לנהל את היצע החדרים שלהן, את התמחור ואת העלויות הכלליות ביתר יעילות. היא ממשיכה להרחיב שירותים ללקוחות קיימים ולזכות בלקוחות חדשים.

למרות ה"בהלה" של השנה שעברה, כלומר הניסיון של לופטהנזה לעודד נוסעים לעקוף את סוכני הנסיעות ולהזמין טיסות בצורה ישירה (על-ידי הוספת עמלה לשימוש במתווכים), אמדאוס המשיכה בכל זאת לצמוח היטב במחצית הראשונה של 2016. ואגב, לופטהנזה ועוד כמה חברות תעופה מגלות שסביבת העסקים שלהן קשה למדי בעולם דפלציוני עם היצע יתר של טיסות.

אנחנו רואים גם יותר פעילות קונצרנית (מיזוגים ורכישות חברות) באירופה. זמן קצר אחרי משאל העם הבריטי, אחת מחברות הטכנולוגיה והצמיחה המצליחות בבריטניה, ARM, קיבלה הצעת רכישה מסופטבנק היפנית. הפרמיה, של 40%, העלתה את מניית החברה לרמה שתחזיות סבירות צפו שהיא תשיג בכל מקרה ב-2019, אבל כעת כמעט ודאי שעוד חברה בריטית נהדרת תיעלם מהנוף.

בזירה אחרת מנסה באייר הגרמנית לקנות את חברת הזרעים האמריקאית מונסנטו, ולינדה (חברה גרמנית לגזים תעשייתיים) אישרה מו"מ עם יריבתה האמריקאית Praxair על מיזוג. בעולם של צמיחה נמוכה עם ריביות אולטרה-נמוכות, עוד עסקאות כאלה נראות כמו תרחיש סביר.

החידה של הריבית

בשוק נשאר בעינו המתח הגובר בין התמיכה מהריביות הנמוכות ותשואות האג"ח השליליות, ורמות התמחור ההולכות ועולות של המניות, למרות תחזיות הצמיחה הצנועות. ייתכן בהחלט שיהיה תיקון - בייחוד אם יצוצו סוף סוף סימני אינפלציה. בבריטניה, לדוגמה, נראה בלתי נמנע שהאינפלציה תעלה על 3% בתוך 12 חודשים, על רקע הפיחות של הליש"ט.

עוד נשאר לראות אם הבנק אוף אינגלנד יוכל לשמור על ריביות כה נמוכות, אחר שהוא הפחית אותן עוד יותר מחשש להאטה כלכלית חריפה בעקבות הברקזיט. לכן, הסתיו הנוכחי עלול להיות קשה יותר לשווקים לאור הסתירות הללו.

בסביבה כזו נראה לי שאיכות במחיר סביר היא התשובה הנכונה. אנחנו מזהים דיון על אפשרות של הקלה תקציבית נוספת מסוימת באירופה, שצריכה לשפר את הביקוש לציוד. זה כבר התברר כגורם שתומך בשוק. בהיבט רחב יותר, המניות ממשיכות להיתמך על-ידי תשואות דיבידנד וצמיחה יציבה, אם כי צנועה. זה צריך להספיק להחזרים סבירים עבור המשקיע שאינו חסר סבלנות.

■ הכותב הוא מנהל קרן מניות אירופה בחברת הנדרסון גלובל אינווסטורס, המיוצגת בישראל על-ידי מיטב-דש בית השקעות.