רני צים בוחן חזרה לבורסה דרך הנפקת מרכזי הקניות

לצים מרכזי מסחר בערד, בנתיבות, בבית שאן ובמעלות ■ החברה מעוניינת לגייס עפ"י ההערכות כ-100 מיליון שקל לפי שווי של עד חצי מיליארד שקל "אחרי הכסף"

רני צים. "סימנו את הזירה הטכנולוגית" / צילום: ענבל מרמרי
רני צים. "סימנו את הזירה הטכנולוגית" / צילום: ענבל מרמרי

איש העסקים רני צים בוחן הנפקת אקוויטי ראשונה של חברת רני צים מרכזי קניות (הפועלת באמצעות המותג "צים סנטרס") בבורסה בתל-אביב - כך נודע ל"גלובס". על פי הערכות, צים מכוון לגיוס של כ-100 מיליון שקל לפי שווי של עד חצי מיליארד שקל "אחרי הכסף". בתגובה אישר היום (ב') צים כי "המהלך נבדק, אך עדיין לא נפלה החלטה".

בעבר, ייסדו רני ואחיו, עדי צים, את רשת הסופרמרקטים "כמעט חינם", שהונפקה בבורסה בשנת 2010. כעבור שנתיים בלבד הם מכרו את כמעט חינם לרשת המתחרה, יינות ביתן, מכירה שהניבה להם תמורה של כ-350 מיליון שקל. בסך הכול השלימו האחים צים למן ההנפקה צבירת הון של 420 מיליון שקל בשכר, בדיבידנדים ובמכירת מניות.

לאחר המכירה נפרדה דרכם העסקית של האחים. עדי צים הוא בעל השליטה בחברת המימון החוץ בנקאי אס. אר אקורד, שמניותיה נסחרות בבורסה, ואילו רני מנהל את עסקיו באמצעות קבוצת החזקות הפועלת באמצעות שתי זרועות מרכזיות - נדל"ן מניב וקמעונות.

רני צים מרכזי קניות עוסקת בהקמה ובניהול של מרכזים מסחריים, וברכישה, ייזום והשבחת קרקעות בישראל. חזון החברה, כך על פי אתר האינטרנט שלה, "הוא להביא לפריפריה מרכזי קניות איכותיים המשלבים תמהיל של מיטב הרשתות והמותגים שיהוו מוקד משיכה אזורי לאוכלוסייה המקומית".

כיום חולשת החברה על ארבעה מרכזים מסחריים במעלות, בנתיבות, בערד ובבית שאן, הכוללים נוסף על חנויות, גם משרדים ושירותי קהילה כמו בנקים, קופ"ח ועוד. באתר החברה נכתב כי בימים אלו מקימה ויוזמת קבוצת רני צים שלושה מתחמים נוספים: בכפר סבא, בשדרות ובאגם מונפורט.

נוסף על עסקי הנדל"ן המניב, רכש אשתקד רני צים את הבעלות המלאה ברשת הציוד המשרדי אופיס דיפו, המונה על פי אתר החברה 40 סניפים בפריסה ארצית. להשקעה באופיס דיפו נכנס צים ב-2014, כשהזרים כמה עשרות מיליוני שקלים לבעלת השליטה ברשת דאז, חברת ההחזקות ריטייל 3000 של רונן לוי.

בהמשך התפרקה השותפות עם לוי והרשת עברה לבעלותו המלאה של צים. צים טען אשתקד בראיון ל"גלובס", כי ההתחשבנות שבוצעה בין השניים העניקה לאופיס דיפו שווי של 50 מיליון שקל. זאת לאחר שלוי רכש את רשת הציוד המשרדי החבוטה בשלהי 2013, לאחר שזו קרסה, ובחסות ביהמ"ש, תמורת סכום של 1.4 מיליון שקל בלבד.