חברות זרות וישראליות יתחרו במשותף על הקמת שכונה בחריש

מדובר במכרז ראשון של תוכנית "תכנן ובנה" של משרד השיכון והבינוי שאושרה אתמול ■ החלטה נוספת מתייחסת לאפשרות רשות מקרקעי ישראל לביטול עסקה עם חוכר שמחזיק קרקע ולא בונה דיור למגורים

גלנט וכחלון / צילום: אוריה תדמור
גלנט וכחלון / צילום: אוריה תדמור

 

מועצת מקרקעי ישראל אישרה אמש את הפעלת תוכנית "תכנן ובנה" של משרד השיכון והבינוי. מדובר בתוכנית שקובעת ששכונת מגורים תיבנה על ידי גורם אחד משלב התכנון המפורט ועד האיכלוס כולל התשתיות ומבני הציבור.

עוד קובעת התוכנית כי מדובר במתחמים שיכללו לפחות 1,000 יחידות דיור והמכרזים שיצאו ייועדו לשותפות של חברות בנייה זרות וחברות ישראליות. הצעד המשלים להחלטה זו היה "קול קורא" שפרסם משרד השיכון והבינוי לפני מספר חודשים שהזמין חברות זרות להגיש מועמדות לעבודה בישראל.

החברות יצטרכו לעמוד במספר פרמטרים, להתחייב לבנייה, ויוכלו להביא עימן עד 1,000 עובדים כל אחת. בשלב הראשון צפויות להיבחר שש חברות זרות שיפעלו בארץ ונכון להיום הוגשו בקשות מצד כ-50 חברות זרות להשתתף בתוכנית.

כעת, לאחר אישור התוכנית במועצת מקרקעי ישראל אתמול, נחשף גם המקום הראשון בו יפורסם מכרז בשיטה החדשה. מדובר במכרז בעיר החדשה חריש, שיכלול היצע של 1200 דירות, בשכונת 'אור המזרח'.

ממשרד השיכון והבינוי נמסר היום כי "יישומה של שיטת 'תכנן ובנה' מהווה מהפכה בשיטת התכנון והבנייה בישראל, אשר עתידה לקצר את זמני הבנייה בישראל באופן חסר תקדים תוך הקמת שכונות מגורים על כלל התשתיות ומבני הציבור הדרושים להן על ידי יזם יחיד, באופן שיאפשר אכלוס שכונה שלמה ומוכנה לקליטת התושבים.

"יחידות הדיור במכרזים אלה ייבנו על ידי תאגידים שהינם שותפות בין חברה זרה בעלת נסיון בשיטות בנייה מתועשות ובין חברה ישראלית. הקמת השכונה בכללותה על ידי יזם אחד, כולל בניית מבני המגורים, עבודות הפיתוח והתשתית וכן הקמת מוסדות הציבור והחינוך, תצמצם כפילויות בין הגורמים המבצעים בשכונה, תייעל את הליך הבנייה ותקצר משמעותית את לוחות הזמנים", נמסר.

נציין כי בעוד התוכנית מתקדמת, הקבלנים הישראלים לא ששים לקראתה. לאחר שהתאחדות בוני הארץ הגישה עתירה לבג"צ בנושא, בג"צ שנדחה, ממשיכים אנשיה לטעון כי הקביעה שלמכרזים יוכלו לגשת רק שותפויות בין חברות ישראליות וחברות זרות איננה נכונה ועשויה לפגוע בענף.

החלטה נוספת שאושרה אתמול במועצת מקרקעי ישראל מתייחסת להפעלת סנקציות על חברות שמחזיקות בקרקע ואינן מקדמות עליה בנייה. מדובר ביוזמה של שר האוצר משה כחלון לביטול עסקה עם חוכר שמחזיק קרקע ולא בונה דיור למגורים.

על פי ההחלטה, רשות מקרקעי ישראל תהא רשאית, לאחר שימוע, לבטל עסקת חכירה עם יזם שמחזיק בקרקע עליה ניתן להקים 100 יחידות דיור ויותר, אם לא עמד בלוח הזמנים שנקבע. נציין כי מדובר רק בקרקע של רשות מקרקעי ישראל ולא בקרקעות פרטיות.

ממשרד האוצר נמסר היום לאחר אישור ההחלטה, כי "כחלק מהמאבק המתמשך בעליית מחירי הדירות בארץ הנובעות בין השאר ממחסור בקרקעות זמינות לשיווק, בא התיקון המוצע לקבוע כי מדיניות רשות מקרקעי ישראל הינה למנוע אגירת קרקעות בידי גורמים פרטיים ללא שהשלימו את הבנייה, בהתאם לתנאי ההסכם עם הרשות ולבטל הסכמי חכירה וחוזי פיתוח ככל שהופר ההסכם.

"התיקון קובע את מדיניות הרשות לפיה יש לעמוד במועד השלמת הבניה אשר נקבע בהסכם הפיתוח או חוזה החכירה. בתיקון נקבעו כללים דומים לביטול הסכמי חכירה והסכמי פיתוח, בוטלה האבחנה בין מקרקעין אשר הוקצו בפטור ממכרז לבין מקרקעין אשר הקצאתם הייתה במכרז. התיקון שומר על האיזון כפי שהיה בהחלטה הקודמת ומאזן נכונה בין קשיים אובייקטיבים בקידום תכנון ויישום של מיזמים בהיקף נרחב מחד ובין אי ניצול המקרקעין לצרכים שלשמם הוקצו, בכך שהוא ממשיך לאפשר מתן ארכה שמוגבלת בזמן, בכפוף לאמור בתנאי ההחלטה".