מהנדס בפולקסוואגן הודה שסייע לחברה בתרמית גזי הפליטה

ג'יימס ליאנג, שעובד בחברה מ-1983, הפך במסגרת עסקת טיעון לאדם הראשון שהוגש נגדו כתב אישום במסגרת חקירת שערוריית גזי הפליטה בארה"ב

מפעל פולקסווגן בוולפסבורג / צילום: רויטרס
מפעל פולקסווגן בוולפסבורג / צילום: רויטרס

מהנדס של פולקסוואגן הודה בכך שסייע לענקית הרכב בניסיונותיה, שבהם הודתה, לרמות במבחני הפליטה, ובכך הפך לאדם הראשון שהורשע פלילית בארה"ב בשערורייה רחבת-ההיקף שעלתה לענקית הגרמנית מיליארדי דולרים.
המהנדס, ג'יימס ליאנג, שעובד בחברה מאז 1983, הסכים לשתף פעולה בחקירה הנמשכת בארה"ב, במסגרת הסכם טיעון איתו שהוגש לביהמ"ש בדטרויט. לפי שיתוף הפעולה עולה כי התביעה מכינה כתבי אישום נגד גורמים נוספים בחברה.
ליאנג הואשם בקשירת קשר למרמה בארה"ב והפרת חוקי הסביבה. הוא יישפט בינואר, והוא צפוי לקבל עונש מאסר של חמש שנים וקנס של עד 250 אלף דולר. הוא הוזכר גם במסגרת תביעה אזרחית כמפתח של מתקנים שגרמו לדגמים מסוימים להופיע כמזהמים פחות במבחני הפליטה לעומת התנהגותם האמיתית על הכביש.  
הסדר הטיעון מהווה את הפעם הראשונה שבה ניצב אדם יחיד בפני סנקציות משפטיות בחקירה הנרחבת של הרשויות בארה"ב בנודע לשערוריית הפליטה.
פולסוואגן עדיין נמצאת בדיונים מול הרשויות בארה"ב לגבי הסדר פשרה והיא צפויה להיקנס במסגרת החקירה הזו, כך לדברי גורמים המקורבים לפרשה.
מפולקסווגן נמסר כי החברה ממשיכה לשתף פעולה עם החקירה, אך היא סירבה להגיב על המקרה של ליאנג.