"הפד יעלה ריבית בדצמבר - הוא לא רוצה לפגוע בצמיחה"

פרד שייפר, מנהל קרן של ענקית ההשקעות הבריטית שרודרס: "כל הזמן מחפשים שם את נקודת האיזון המתאימה בין גובה הריבית לנתוני המאקרו ולצמיחה"

"אנחנו לא מרגישים חששות של משקיעים לקראת הבחירות בארה"ב. בסך-הכול, אנחנו רואים זרימה של כספים פנימה לתוך הקרנות שלנו. אז זה לא נראה שהמשקיעים מפחדים. צריך גם לזכור שהרוב המכריע של המשקיעים משקיע לטווח ארוך, עשרות שנים, כך שהבחירות הן בסך-הכול 'בליפ' קטן בדרך ולא ממש רואים את זה בהסתכלות ארוכת טווח". כך אומר פרד שייפר, המנהל ממקום מושבו בניו יורק קרן השקעות בהיקף של כ-1.3 מיליארד דולר, המהווה חלק ממטריית הקרנות של חברת ההשקעות הבריטית שרודרס, המנהלת נכסים בהיקף של כ-500 מיליארד דולר.

הראיון עם שייפר התרחש ביום חמישי שעבר, לפני הירידות החדות שחוו הבורסות ביומיים האחרונים, במסגרת ביקור שכלל פגישות עם אנליסטים ובכירים בגופים מוסדיים. הקרן שהוא מנהל מתמחה בהשקעות במניות קטנות ובינוניות, כאשר חברה "קטנה" נחשבת לבעלת שווי שוק של עד 6 מיליארד דולר ו"בינונית" לכזו עם שווי של עד 24 מיליארד דולר.

ההבדל בין ילן לפישר

לדעת שייפר, שוק המניות הקטנות והבינוניות (שמדד היחס שלו הוא הראסל 2500) אינו יעיל לגמרי, מה שיוצר הזדמנויות השקעה. "אנחנו שומרים על נזילות גבוהה ומנתחים באופן שוטף חברות שנמצאות מתחת לרדאר של מרבית האנליסטים, כך שאנחנו משתדלים לנצל הזדמנויות שאחרים לא מבחינים בהן. לאורך זמן, זה ידוע, מניות של חברות קטנות ובינוניות נותנות תשואה עודפת לעומת המניות הגדולות, כי הן יכולות לצמוח יותר מהר אם הן מנוהלות נכון. פוטנציאל התשואות בקרן כמו שלנו גבוה יותר וכך גם התנודתיות, שאותה אנחנו מצליחים למתן בכלים שלנו".

הקרן ששייפר מנהל ביחד עם הצוות שלו, Schroder ISF US Small & Mid-Cap Equity, הניבה תשואה שנתית ממוצעת של 10.2% מינואר 2005 עד דצמבר 2015 לעומת תשואה שנתית של 7.6% למדד ראסל 2500 ו-7.1% למדד S&P 500.

- לדעתך, המניות בארה"ב זולות או יקרות?

"המניות לא זולות, אבל זה לא נורא כמו שזה נראה. אמנם המכפיל הממוצע של מדדי המניות עומד על כ-20 וזה נראה יקר, אבל חייבים לבחון את זה ברקע לתשואות האג"ח הארוכות. ב-2007 למשל המכפיל היה דומה ותשואות האג"ח ל-10 שנים עמדו על קצת יותר מ-5% לעומת כ-1.5% היום. זה כמובן הבדל עצום".

- לדעתך, הריבית נמוכה מדי?

פדרל ריזרב רוצים להעלות ריבית, אבל הם לא רוצים לפגוע בצמיחה בארה"ב ולכן כל הזמן מחפשים שם את נקודת האיזון המתאימה בין גובה הריבית לנתוני המאקרו ולצמיחה. לדעתי, העלאת הריבית הבאה תתרחש בדצמבר השנה ולא לפני כן, בין השאר בגלל עיתוי הבחירות (הן ייערכו ב-8 בנובמבר, ק' י').

"הפד לא העלה את הריבית בארה"ב לפני הברקזיט בבריטניה, אז הוא לא ישנה אותה כעת. גם נתוני המאקרו ובפרט נתוני הצמיחה תומכים בהעלאה מאוחרת יותר. ובכלל, הנגידה ג'נט ילן מעדיפה להעלות את הריבית בקצב איטי מאשר להעלותה בקצב מהיר יותר ולפגוע בצמיחה, כך שהיא תמיד תעדיף לחכות עוד קצת.

"סגנה, סטנלי פישר, מנגד, שייך למחנה הניצי יותר. צריך להבין שבהסתכלות לטווח ארוך, הריבית נמוכה מדי. זה לא מצב סביר והם מבינים את זה, כך שהמגמה לטווח הארוך והרצון הוא להחזיר את הריבית לרמתה הנורמלית, אבל זה תהליך שיכול להימשך הרבה מאוד שנים על רקע מה שקורה בעולם".

- מה דעתך על מה שקורה בשוק האג"ח?

"ב-2008 אנשים הבינו שהם יכולים להפסיד כסף גם בהשקעה באגרות חוב ממשלתיות. היום הסביבה לא פשוטה ומחירי האג"ח לא זולים בלשון המעטה. לכן, נדרשת זהירות על אחת כמה וכמה כשכיוון הריבית הוא כנראה למעלה".

 

מגמות חיוביות בשכר ובבנייה

- בהתחשב בתשואות האג"ח הנמוכות, למה מחירי המניות לא גבוהים יותר?

"קצב הצמיחה לא חזק מספיק כדי לתמוך בכך. אם קצב הצמיחה היה נניח 3%-4% ולא כ-2% בלבד בארה"ב, אז מדדי המניות היו גבוהים יותר".

- אתם מעריכים שקצב האינפלציה יעלה?

"כל עוד מחירי הסחורות נמוכים, בעיקר הנפט וגם הגז הטבעי, סביר להניח שהאינפלציה תישאר נמוכה יחסית. תקופות של עלייה באינפלציה בארה"ב מונעות בעיקר על-ידי עלייה בשכר העובדים וכעת אפשר לראות שיפור מתמשך בשכר, בעיקר אצל עובדים בעלי שכר נמוך. אנחנו אוהבים את זה, כי זה טוב לצמיחה ובינתיים זה לא מעורר את האינפלציה, בין השאר גם בגלל ההתרחבות של המסחר האלקטרוני, שבולמת עליות מחירים".

- מה אתם חושבים על שוק הדיור האמריקאי?

"אנחנו רואים שינויים דמוגרפיים וירידה בשיעורי הילודה בכל קבוצות הגילאים, וזה כמובן משפיע על שוק הדיור והביקושים לבתים. כיום יש קצב שנתי של 1.16 מיליון התחלות בנייה לעומת כחצי מיליון בלבד לאחר המשבר הגדול לפני כ-8 שנים וזה צפוי להמשיך לעלות בקצב איטי. אנחנו מעריכים גם שהמחירים ימשיכו לעלות בקצב איטי, וזה טוב מכיוון שכך הבתים יהיו נגישים ליותר קבוצות באוכלוסיה ולא יהפכו ליקרים מדי.

"אנחנו, אגב, מעדיפים להשקיע במניות של חברות הקשורות לתחום הבנייה, כמו ספקים שונים שקשורים לתחום, אבל לא בחברות הבנייה עצמן, כי הן מרוויחות בעיקר מעליית ערך הקרקע וכעת הן צריכות לחפש ולקנות קרקעות חדשות במחירים יקרים יותר".

- איך אתם פועלים לצמצום סיכונים?

"בקרן אנחנו מצמצמים סיכונים בעיקר על-ידי הגדלת מרכיב המזומן בתקופות של חולשה וירידות בשווקים. וגם, וזה יותר חשוב, על-ידי השקעה בחברות עם תזרים הכנסות קבוע שאפשר לצפות את הגידול העקבי שלו. כלומר, בחברות שימשיכו לפעול ולתפקד היטב גם בתקופות של האטה בכלכלה או מיתון. זה עוזר לנו להשיג ביצועים עדיפים של השוק בתקופות של ירידות. אפשר למצוא חברות כאלה בתחומי התשתיות בסיבים אופטיים, בפיננסים, בחלק מהחברות בהיי-טק וגם חברות המספקות חומרים לשוק הדיור".

- מה יקרה אם דונלד טראמפ ינצח בבחירות? ממה צריך לדאוג?

"צריך אולי לדאוג מהשקעה בחברות עם חשיפה לתנודות בסחר הבינלאומי ולהסכמי סחר. גם תוכנית ההורדה במסים שלו מסוכנת, כי היא תרחיב את הגירעון בסחר האמריקאי ואת הגירעון בתקציב. אבל בסך-הכול לא צריך להיכנס לבונקר".