הטכנאים נגד התאגיד: "המיון משפיל ומפלה, עשו בדק בית"

הטכנאים הוותיקים ברשות השידור טוענים כי בימים האחרונים רבים מהם קיבלו הודעה כי לא התקבלו לתאגיד החדש, ללא הסבר מהותי ■ התאגיד: "ברור כי לא כל עובדי הרשות יוכלו להיקלט בתאגיד, הליכי הקבלה מתבצעים בהתאם להוראות המנהל התקין"

תאגיד השידור כאן לוגו
תאגיד השידור כאן לוגו

המתיחות סביב גיוסם של עובדי רשות השידור לתאגיד השידור הציבורי החדש ("כאן") נמשכת. בימים האחרונים קיבלו עובדים הנמנים עם מערך ההנדסה של רשות השידור תשובות שליליות לגבי קבלתם לעבודה בתאגיד החדש, באופן ששוב הקפיץ את העובדים הוותיקים. "הרבה מהטכנאים שקיבלו בימים האחרונים תשובות שליליות הם אנשי מקצוע שמאוד מאוד מוערכים גם בשוק הפרטי", אומר משה שגב, יו"ר ועד ההנדסה והטכנאים ברשות. "אני אומר לך באחריות שאלה אנשי מקצוע מהבכירים בשוק. ובנוסף לכל הם גם לא מקבלים שום הסבר לדחייה, כולם זוכים לאותה תשובה לאקונית בלי שנעשתה עבודת מיון רצינית".

לאור זאת, פנה היום הוועד ליו"ר התאגיד, גיל עומר, באמצעות עורכי דין ממשרד כרמלי-ארנון, בטענה ל"פגמים מהותיים" בהליך הגיוס לעבודה בגוף החדש. במכתב קובלים הטכנאים על "היעדר קריטריונים מקצועיים לאיתור מועמדים ועל הליך מיון משפיל ומפלה".

כך, בין היתר, הם טוענים כי "לא נקבע כל קריטריון מהותי המאפשר בחינה של ממש של יכולות המועמדים... לא נערכו מבחנים מקצועיים באף אחד מהמקצועות אליהם הם הגישו את מועמדותם והתאגיד אף לא טרח לקבל חוות דעת מקצועיות מפי הגורמים הממונים עליהם כיום ברשות". לדבריהם, הליך המיון היחיד שאותו עברו הוא "ראיון קצר בן 20 דקות שעל בסיסו ועל בסיסו בלבד התאגיד חרץ את גורל המועמדים".

נושא נוסף שעולה מן המכתב הוא אפליה על רקע גיל. "אם לא די בהעדרם הזועק של קריטריונים ברורים ושקופים בהליכי המיון שנערכים למרשיי בתאגיד, הרי שבמסגרת הריאיון שנערך למרשיי נאלצו חלקם לספוג אמירות משפילות ואף מפלות מצד מראייניהם..." נכתב, "כשמספר מראיינים העלו שאלות באשר ליכולתם של מרשיי להתמודד עם עבודה בכפיפות למנהלים הצעירים מהם בגיל! (סימן הקריאה במקור, י' כ'). למותר לציין כי שאלות כגון אלה הן פסולות מעיקרן ומעידות על שיקולים מפלים העומדים בסתירה בוטה להוראות חוק שוויון הזדמנויות בעבודה... כפי שלא יעלה על הדעת לשאול עובד יהודי כיצד הוא ירגיש לעבוד בכפיפות לעובד שאינו יהודי וכדומה, אין לקבל שאלה מסוג זה... מוטב לתאגיד שיעשה בדק בית רציני בין כמה ממראייניו (המתוחכמים בעיני עצמם) על מנת שאלו לא יעזו לשוב על אמירות כגון אלה".

העובדים מתלוננים גם על כך שרבים מהם "נאלצים להמתין זמן רב, העולה במקרים רבים כדי מספר חודשים, לשם קבלת תשובה מהתאגיד באשר למועמדותם", וגם כאן נטען כי הדבר עומד בניגוד לכללי החוק ו"בסתירה בוטה להוראת התיקון לחוק הודעה לעובד ולמעומד לעבודה".

מתאגיד השידור נמסר היום בתגובה כי "המחוקק קבע כי רשות השידור תפורק וברור לכל כי לרשות למעלה מ-1,000 עובדים ולא כולם יוכלו להיקלט בתאגיד החדש. התאגיד, "כאן", מגייס עובדים ולא מפטר עובדים, והתחייב, על פי חוק, לקלוט לפחות 51% מעובדי רשות משיא כוח האדם בתאגיד.

"המועמדים עברו הליך מיון זהה ושוויוני בהתאם להוראות המנהל התקין וכללי הגיוס שקבעה מועצת התאגיד יחד עם נציבות שירות המדינה והתאגיד מקדיש מאמץ עצום לנהל מערכת אנושית של סינון וקליטה, וזאת כשבקרה רציפה מלווה את התהליך, הן מגורמים פנימיים שמונו והן על ידי השופט בדימוס עזרא קמא, שאף ציין לשבח את התנהלות התאגיד תוך הדגשת השוויוניות והמקצועיות של הליך הראיונות. בעקבות בקשה מפורשת של ועד הטכנאים ברשות השידור הוחלט בתאגיד שלא לכלול במבחני הקבלה לטכנאים משימה טכנית".