ארה"ב וישראל הודיעו על הסכם הסיוע לעשור הקרוב: 38 מיליארד דולר

מחר – טקס החתימה על ההסכם לסיוע האמריקאי הגדול אי-פעם ■ מקורות ישראליים: המהלומה על התעשיות הביטחוניות רחוקה מלהיות מיידית

מחר (ד') יחתמו ארה"ב וישראל על ההסכם לחבילת הסיוע האמריקאית החדשה לישראל. זה הסיוע האמריקאי הגדול ביותר אי-פעם למדינה זרה - 38 מיליארד דולר לאורך 10 שנים.

החבילה מורכבת מ-33 מיליארד דולר כסיוע צבאי ישיר לרכש בארה"ב בלבד, ו-5 מיליארד דולר לתוכניות הישראליות לפיתוח טילים להגנה מפני טילים או להמשך ייצורם - הרבה פחות משקיווה לקבל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בתחילת המו"מ על הסיוע. ישראל תקבל אפוא 3.8 מיליארד דולר בשנה, החל ב-2018, השנה שבה תפקע חבילתהסיוע הנוכחית.

ההסכם הוא מזכר הבנות, שמהווה את התשתית הלגלית של חבילת הסיוע. מצד ישראל יחתום עליו ראש המל"ל בפועל, תא"ל יעקב נגל.

המו"מ על ההסכם נמשך חודשים רבים, ואחד מסלעי המחלוקת העיקריים הייתה דרישת ארה"ב לבטל את הנוהל הקיים, שלפיו ניתנת לישראל זכות להפנות כרבע מכספי הסיוע לתעשיות הביטחוניות הישראליות לרכש מקומי. בסופו של דבר נאלצה ישראל לוותר, וראשי התעשיות הביטחוניות כבר הזהירו כי הדבר יביא לפיטורים.

מכל מקום, מקורות ישראליים אמרו הערב (ג') ל"גלובס" כי הנוהל יבוטל בהדרגה כדי לאפשר לתעשיות הביטחוניות בישראל להסתגל למצב החדש. במילים אחרות: הכסף שתוכל ישראל להפנות לתעשיות המקומיות יקוצץ בהדרגה, ונראה כי המהלומה לא תורגש במלואה לפני המחצית של תקופת הסיוע, כלומר ב-2023.