מינוים של לנדאו ואהרונוביץ לרפאל ותעש יתעכב

כך עולה ממכתב ששיגרה לשרי הביטחון והאוצר יו"ר הוועדה לבדיקת מינויים בחברות הממשלתיות, השופטת (בדימוס) בלהה גילאור

פטנטים בתעשיית הביטחון / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
פטנטים בתעשיית הביטחון / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

קידום מינוים השנוי במחלוקת של שרי ישראל ביתנו לשעבר, עוזי לנדאו ויצחק אהרונוביץ, לדירקטוריונים של החברות הביטחוניות הממשלתיות רפאל מערכות לחימה ותעש מערכות, בהתאמה, יתעכב לפחות בעוד כחודש וחצי - כך עולה ממכתב ששיגרה לשרי הביטחון והאוצר יו"ר הוועדה לבדיקת מינויים בחברות הממשלתיות, השופטת (בדימוס) בלהה גילאור.

במכתבה כתבה גילאור כי יש בכוונתה לקיים ישיבה מיוחדת של הוועדה בראשותה ב-30 באוקטובר, בה תובא לדיון סוגיית מינוים של אהרונוביץ ולנדאו לכהונה בדירקטוריונים של שתי החברות.

גילאור עונה במכתבה למכתב ששלחו אליה מוקדם יותר החודש שר האוצר משה כחלון ושר הביטחון אביגדור ליברמן, ובו בבקשה להאיץ את הליכי המינוי של שרי ישראל ביתנו לשעבר לדירקטוריונים של החברות הביטחוניות הממשלתיות ובכך לסלול את הדרך לבחירתם לתפקידי היו"ר בשתי החברות.

השר ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו, מקדם את מינויו של אהרונוביץ, שכיהן מטעם מפלגתו כשר לביטחון פנים, ליו"ר תעש מערכות ואת מינויו של עוזי לנדאו, שכיהן מטעם המפלגה כשר האנרגיה והמים, ליו"ר רפאל מערכות לחימה.

הניסיון של ליברמן לקדם מינויים אלה הוביל לעימות בין לשכתו לבין מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב. האחרון מתעקש שלנדאו ואהרונוביץ יעמדו בקריטריונים שנקבעו מתוקף "נבחרת הדירקטורים" ולפיכך, גם ימלאו שאלונים ויתייצבו לראיונות עם נציגי הרשות - הליך המתקיים לכל מועמד לתפקיד של דירקטור בחברה ממשלתית.

אלא שבלשכת שר הביטחון סבורים כי בשל עברם של השניים - אהרונוביץ שירת עשרות שנים במשטרת ישראל ובתפקיד האחרון שמילא בשורותיה היה סגן המפכ"ל; לנדאו הוא בעל תואר של דוקטור ובעבר עבד בחברת רפאל - לא חלה עליהם החובה לעבור את ההליכים שדורשת רשות החברות. בסביבת שר הביטחון אף טוענים כי חוות דעת של היועץ המשפטי של משרד הביטחון, עו"ד אחז בן ארי קובעת כי לא חלה על השניים החובה לשתף פעולה עם דרישת רשות החברות.

בפנייתה של יו"ר הוועדה לבדיקת מינויים בחברות הממשלתיות אל השרים מציינת גילאור את טענת רשות החברות ולפיה ליברמן מתנגד להליך שאותו נוהגת הרשות לקיים במקרים שבהם המועמדים אינם נכללים ב"נבחרת הדירקטורים": "שני המועמדים לא התראיינו כנדרש לפי הליך זה ואחד מהם אף לא מילא את השאלון שנדרשים המועמדים למלא. בנסיבות אלה, לעמדת הרשות, טרם הסתיים ההליך שהיא מבצעת כדי לגבש את עמדתה כנדרש", כתבה.

היא הוסיפה כי "במקרה דנן מדובר במועמדים שכיהנו בעבר כשרים מטעם מפלגתו של שר הביטחון, ולפיכך יש לשקול ביתר שאת שיקולים של נראות ושל שמירה על אמון הציבור: על הציבור לדעת כי הוועדה תבחן קיומן של זיקות פוליטיות ואישיות של המועמדים ובהתאם לכך את קיומם של כישורים מיוחדים או כשירות מיוחדת.

"לצורך קביעת הכישורים המיוחדים או הכשירות המיוחדת לחברות האמורות, שהן מהחברות הממשלתיות החשובות במשק, וכדי לשמור על הנראות ועל אמון הציבור יש מקום שהמועמדים יעברו את ההליך שנדרש מכל יתר המועמדים לכהונה בדירקטוריונים שאינם בעלי זיקה פוליטית, אישית או עסקית".

בסביבתם שרי הביטחון והאוצר שבו והגדירו היום את דרישת רשות החברות הממשלתיות כלפי לנדאו ואהרונוביץ כ"אבסורדית" בשל התפקידים הבכירים שמילאו בעבר. כעת, ועל רקע עמדתה של השופטת (בדימוס) גילאור, מצפים בלשכותיהם של כחלון וליברמן לחוות דעת של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אבי ליכט, שעל פיה ייקבע אם תוחל על לנדאו ועל אהרונוביץ החובה לשתף פעולה עם ההליכים שדורשת רשות החברות.

יצוין כי ליברמן מייעד את שר החקלאות לשעבר, גם הוא מטעם מפלגתו, יאיר שמיר, לתפקיד יו"ר התעשייה האווירית. עוד קודם לפרק הפוליטי בחייו, שמיר כיהן בתפקיד זה. מכתבה של גילאור הנוגע למינויים של ליברמן בחברות הביטחוניות הממשלתיות אינו מתייחס לשמיר, שכן במקרה שלו טרם נפתחו הליכים סדורים לקידום מינויו מול רשות החברות הממשלתיות.