הבחירות האזוריות בברלין: שפל בתמיכה למפלגתה של מרקל

אחרי שמפלגתה הובסה בבחירות אזוריות במזרח המדינה מוקדם יותר החודש, גם בבירה הקאנצלרית ספגה מכה ■ מפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה" מסתמנת כמפלגה השנייה הקטנה ביותר, מתוך שש, עם 11.5% תמיכה

אנגלה מרקל / צילום: רויטרס
אנגלה מרקל / צילום: רויטרס

מפלגתה של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל צפויה לספוג מפלה בבחירות שמתקיימות היום (א') בבחירות לפרלמנט המקומי בברלין. הבחירות החלו בשעה 8:00 לפי שעון מקומי ונסגרו ב-18:00.

על פי המדגמים הראשוניים שפורסמו לאחר סגירת הקלפיות, מפלגתה של מרקל, CDU, זכתה ל-18% בלבד מקולות הבוחרים בבחירות המקומיות. מדובר בשיעור התמיכה הנמוך ביותר עבור מפלגת "הנוצרים הדמוקרטים", CDU, אי פעם, וירידה של חמש נקודות מהבחירות של שנת 2011. עם זאת, המפלגה נותרה השנייה הגדולה ביותר בפרלמנט המקומי, עם 29 מנדטים צפויים.

עוד על פי המדגמים, המפלגה הסוציאל-דמוקרטית SPD, שותפתה לקואליציה של CDU, זכתה ב-23% מקולות הבוחרים, ותקבל 37 מנדטים, מתוך 149. "הירוקים" זכו ב-16.5% תמיכה, ומפלגת השמאל "לינקה" ב-16.5% גם כן, ושתיהן יקבלו 27 מנדטים כל אחת.

מפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה", AfD, שהייתה צפויה להרוויח מההתנגדות הניכרת להחלטתה של מרקל לפתוח בשנה שעברה את שערי המדינה ל מהגרים , הצליחה על פי המדגמים להיכנס לפרלמנט העשירי מתוך 16 בכל רחבי גרמניה. היא זכתה ב-11.5% תמיכה, ותהפוך למפלגה החמישית בגודלה בפרלמנט הברלינאי עם 19 מנדטים.

המפלגה הליברלית FDP זכתה ב-6.5% תמיכה, שהם עשרה מנדטים, והיא המפלגה הקטנה ביותר בפרלמנט המקומי. מלבד שש המפלגות האלה, מפלגות אחרות, בהן "מפלגת החופש" והפיראטים, לא עברו את אחוז החסימה. התוצאות הרשמיות צפויות להתפרסם בהמשך הערב.

"אלטרנטיבה לגרמניה" ניצלה את משבר המהגרים כדי לפרוט על נימי הפחד של הציבור סביב קליטתם של יותר ממיליון מהגרים שהגיעו למדינה בשנה שעברה. גם החשש הביטחוני משחק תפקיד בבחירות, לאחר שתי מתקפות טרור של דאעש בבוואריה, שאירעו בחודש יולי ובמהלכן נפצעו 20 בני אדם, והפיגועים ב צרפת ובבלגיה השכנות מוקדם יותר השנה.

הסוציאל-דמוקרטים, החברים בקואליציה של מרקל ברמה הפדרלית, רוצים להקים קואליציה עם הירוקים, ואם יהיה צורך בכך, גם עם מפלגת השמאל. מיכאל מולר, ראש עיריית ברלין מטעם המפלגה, גינה נחרצות את מדיניותה של מפלגת אלטרנטיבה לגרמניה. הוא הזהיר כי אם היא תרשום אחוזי תמיכה דו-ספרתיים, בעולם ייראו זאת כלידתם מחדש הנאצים.

הפסד נוסף של המפלגה השמרנית יגביר את הלחץ על מרקל, שנה לפני הבחירות הכלליות בגרמניה. רק לפני שבועיים מפלגת הימין הקיצוני הביסה את הנוצרים-דמוקרטים במדינת מחוז במזרח גרמניה והעלו ספקות לגבי התמודדה של הקנצלרית על כהונה רביעית. עם זאת, חרף הביקורת והירידה בפופולריות שלה, אין בנמצא אלטרנטיבה טובה יותר ועל כן היא עדיין המועמדת הסבירה ביותר.

בעלת בריתה של מרקל במדינת בוואריה, שמפלגת השלטון שם חברה אף היא בקואליציה הפדרלית, קראה לה להגביל עוד יותר את מדיניות ההגירה שלה והטיל מכסות של קליטת 200 אלף פליטים מדי שנה. הקנצלרית, מצדה, הגנה על גישתה שהביאה להסכמים להגנת הגבולות החיצוניים של האיחוד ולתכנית לפיזור פליטים ברחבי המדינות החברות.