נכנסו לפנתיאון: כך בחרנו את 50 המשפיעות

דירוג המשפיעות 2016 של 'ליידי גלובס' מציג את הנשים בעמדות המפתח הבכירות ביותר במדינה ואת היזמיות המובילות ■ מתוך 50 המשפיעות השנה, 19 הינן חדשות בדירוג

 

היה קשה לבחור השנה, אבל מצד שני, זה קשה בכל שנה.

לפרויקט 50 הנשים המשפיעות 2016

מוסד 'אשת השנה' מעורר בכל פעם מחדש שאלות על ערכים, על מצוינות, על מופתיות, וגם על כוח. לא תמיד המשוואה מתכנסת. לא תמיד הכוח וההשפעה מתלכדים עם ערכים של מצוינות. המשפיעה ביותר היא לאו דווקא הדמות המופתית והמוערכת ביותר.

הבחירה שלנו באשת השנה היא בחירה במצוינות. היא לא האישה המשפיעה ביותר בישראל במונחי כוח או שררה, אין לה צבא של אוהדים, אך היא האישה המשפיעה ביותר במונחי חלוציות, יצירה, חדשנות ומהפכנות.

כל השנים ביכינו פה את העובדה שמעט מאוד נשים מצליחות לפרוץ לתעשיית הסטארט-אפים וההייטק, למרות שזה הענף שבו לישראל יש יתרון תחרותי אדיר בזירה הבינלאומית, ולמרות שישראל הצליחה להפוך למרכז הייטק עולמי, השני רק לעמק הסיליקון. אלא שזו ישראל הגברית. נשים לאורך כל השנים נשארו מחוץ לפריים. הן לא הקימו סטארט-אפ טכנולוגי למרות חסמי הכניסה הנמוכים לתחום. מדינת הסטארט-אפ נראתה חסומה בפניהן. אבל פריצת דרך משמעותית נרשמת בחזית הזו. "ליידי גלובס" מוביל בשנים האחרונות מעקב שיטתי אחרי יזמות טכנולוגית של נשים, והרשימה הולכת ומתארכת.

ד"ר קירה רדינסקי, 30, שנחשפה לראשונה בראיון גדול ב"ליידי גלובס" לפני שלוש שנים, מייצגת את הדור החדש של הצעירות שמתעלות את האנרגיות והמשאבים להקמת סטארט-אפ משלהן. אשת השנה של "ליידי גלובס" 2016 הצליחה לפתח כלי ניבוי חדשני שכבש את ענקית האינטרנט העולמית איביי. המהלך המאז'ורי הוא בבחינת סלילת דרך להרבה צעירות אחרות שרואות בכך אופק חדש לפעילות. לא זו בלבד שרדינסקי הפכה למדענית הראשית במרכז הפיתוח של ענקית המסחר הדיגיטלי, אלא שהיא הצליחה להביא למימוש מהלך עסקי מרשים באקזיט של 40 מיליון דולר.

 עמדות המפתח

דירוג המשפיעות 2016 של "ליידי גלובס" מציג את הנשים שהגיעו לעמדות המפתח הבכירות ביותר במדינה. לצידן מדורגות היזמיות פורצות הדרך. בניית הרשימה מבוססת על מעקב שוטף, יומיומי ומקיף אחר תחומי הכלכלה, הממשל, הביטחון, המדע, הנדל"ן, התעשייה וההייטק.

אנו עדים השנה לשורה של מנהלות בכירות שהפגינו דומיננטיות רבה. בשדה הרגולציה זה בלט במיוחד, אבל גם בהייטק, בפוליטיקה, ואפילו בכדורגל.

בעשירייה הפותחת השנה שתי המנהיגות שעומדות בראש מערכת המשפט של ישראל: איילת שקד, שרת המשפטים, ומרים נאור, נשיאת בית המשפט העליון. אשתקד הייתה זו שרת המשפטים שנבחרה כאשת השנה. שקד, מטאור בשמי הפוליטיקה הישראלית, הצליחה להתברג לעמדה הפוליטית החזקה ביותר ונוהגת רוח של מהפכנות בשדה המשפט, אף שתפיסת עולמה שנויה במחלוקת. מהנדסת המחשבים הצעירה, שנכנסה לכנסת רק לפני שלוש שנים וכבשה את מעמדה כשרה הבכירה ביותר בממשלה, והאישה היחידה בקבינט המדיני ביטחוני, מעוררת בקרב ציבורים מסוימים תסכול וזעם, אבל בקרב ציבורים אחרים היא מייצגת עוצמה ותקווה. נסיכת הימין הישראלי יודעת להוציא לפועל את המדיניות שלה, הכופרת באקטיביזם השיפוטי, תוך הפגנת מיומנות פוליטית חריפה. האידיאולוגיות המוצקות מתורגמות לשורה של יוזמות ורפורמות משפטיות שלהן השפעה מרחיקת לכת.

הפוליטיקאית שחוללה מהומות גדולות במיוחד השנה הייתה מירי רגב, שרת התרבות הפעלתנית והתוקפנית, שמאז מונתה לתפקיד במאי אשתקד נכנסה חזיתית בבכירי האמנים וראשי הממסד התרבותי תוך שהיא פועלת, בין היתר, לשינוי משמעותי בחלוקת התקציבים ולהסטתם מהמרכז לפריפריה.

אחד האירועים הבולטים והמרגשים ביותר בזירת המנהיגות הנשית השנה הוא ניצחונה של אלונה ברקת, הבעלים של הפועל באר שבע. האישה החזקה של הכדורגל הישראלי הצליחה לממש את החזון ארוך השנים שלה, להשיג את הבכורה, ובדרך גם להזקיף את הגו לתושבי חבל הארץ הדרומי ולנסוך בהם גאווה עצומה על ההישג, שהוא הרבה מעבר לספורט.

סוללה של רגולטוריות

בשדה הכלכלי מתחזקת מגמת עיבוי שדרת המנהיגות הנשית של ישראל, תופעה יוצאת דופן בעולם. לא פחות מתשע מנהלות מאכלסות היום את שדרת הניהול המרכזית במשק, וזו בשורה מעודדת מאוד המעידה על הפנמת רעיון השוויון המגדרי בצמרת המערכות באוצר, בבנק ישראל ובבנקים.

זו הסיבה שהעשירייה הראשונה בדירוג צרה מלהכיל את הנשים הבולטות במערכת הפיננסית, שבעבר התברגו בה באופן טבעי במקומות הראשונים. היום, עם התרחבות גזרת המנהלות, הן נדחקות לעשירייה השנייה והשלישית. לא בגלל שביצועיהן נגרעו, אלא בגלל שמספרן עלה משמעותית.

הממונה החדשה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין, מצטרפת לסוללה של רגולטוריות חזקות אחרות שניצבות בצמרת. כניסתה לתפקיד לוותה בקולות צורמים של התנגדויות, בעיקר על רקע כוונתה למתן את ההכרזה על מונופולים. כנגדה עלו טענות על ניגודי עניינים - על כך שהיא מנסה לסייע למונופולים שייצגה בעבר כעורכת דין.

ד"ר קרנית פלוג, נגידת בנק ישראל, מוסיפה להפגין עמדה לעומתית לשר האוצר. דורית סלינגר, המפקחת על שוק ההון והביטוח, הדמות היותר אגרסיבית באוצר, לא מורידה את הרגל מהגז זו שנה שלישית בשורה של רפורמות פרו צרכניות בתחום הביטוח. היא אינה חוששת להתנגח עם ראשי תאגידי הביטוח, שקמו עליה בעוצמה גדולה השנה.

התופעה הבולטת ביותר בצמרת היא האינטראקציה שבין הנשים לבין עצמן. שימו לב כיצד נשים בראש תורמות לרצף מנהיגות נשית, כאילו מדובר במרוץ שליחים שבו אסור לשמוט את הלפיד. נגידת בנק ישראל בחרה בחדוה בר כמפקחת על הבנקים, ואילו רקפת רוסק עמינח, מנכ"לית לאומי, הפקידה בידיה של תמר יסעור את ניהול הבנק הדיגיטלי. היא עצמה, כידוע, הייתה בת טיפוחיה של חלוצה נשית אחרת: גליה מאור, מנכ"לית לאומי לשעבר.

על ייצוג הנשים בראש המערכת הבנקאית לא נכביר עוד מילים. בראש שלושת הבנקים הגדולים עומדות נשים. גם בראש החברה האם של בנק הפועלים, אריסון השקעות, עומדות שתי נשים.

אחת התופעות המאז'וריות בצמרת המערכת הבנקאית היא ההתנגשות החריפה שבין התאגידים לבין הרגולציה שמכבידה ידה. אלא שבניגוד לעבר, המערכות משני הצדדים נשלטות כיום רובן ככולן על ידי נשים מנהלות.

החקיקה של הגבלת שכר הבכירים בבנקים הסלימה את ההתנגשות. "אף אחד לא היה מעז להעביר חוק כזה אם לא היה מדובר בענף שנשלט על ידי נשים", אמרה לנו אחת הבנקאיות הבכירות במשק.

להסלמת המעורבות הרגולטורית יש השלכות ארוכות טווח: אצל יותר ויותר תאגידים מסתמנת הסטת המאמץ האסטרטגי מישראל החוצה.

איגוף אסטרטגי מסוג אחר אנו רואים בבנק לאומי. אחרי שניקתה אשתקד הרבה מוקדי רעש שהעיבו על הפעילות בבנק, השקיעה רקפת רוסק עמינח חלק ניכר מהמאמץ בהקמת הבנק הדיגיטלי, תחת המותג פפר. הפלטפורמה האינטרנטית, שתושק בקרוב, מיועדת לפנות לפלח הצעירים. במידה ותוכיח הצלחה בשוק הישראלי, הדבר עשוי לפתוח לה צוהר לפעילות בינלאומית דיגיטלית שעוקפת את הצורך בהקמת סניפים.

הטרנספורמציה

במסגרת הפרויקט המקיף, שימו לב, שמתוך 50 המשפיעות השנה, 19 הינן חדשות בדירוג ולא נכללו בו אשתקד.

חלק מהנשים המשפיעות נעדרות מהדירוג כיוון שלא בלטו באופן משמעותי. לא תמיד מתקיימת הלימה בין גובה המעמד הציבורי לבין עומק ההשפעה בפועל. בנוסף, נפלטו השנה מהדירוג 8 מנהלות בכירות ומנהיגות פוליטיות שנחלשה השפעתן. כך, למשל, השופטת הילה גרסטל, נציבת הביקורת על הפרקליטות. היא פרשה לאחר מאבק איתנים מצד הפרקליטות, שניסתה לטרפד הקמת מוסד שיבקר אותה.

נציין, כי בעוד הרגולטוריות הישראליות צוברות תנופה, ממשיכות נשות ההון להוריד פרופיל. גם השנה נכללות בדירוג ארבע מנהלות בולטות שירשו את הונן, והשביחו את נכסיהן: שרי אריסון, עופרה שטראוס, ליאורה עופר ודנה עזריאלי. מאז התעוררות המחאה החברתית ב-2011, הן ממעטות להופיע בזירה הציבורית.

עזריאלי, היורשת שהוכשרה במשך שנים לתפקיד, מובילה את קבוצת עזריאלי ושותפה בסונול, ומתחרה בליאורה עופר, בעלת קבוצת קניוני עופר, ששותפה גם בבנק המזרחי, וזכתה השנה בקרב הירושה בשלב הערעור שהגיש אחיה. כל אחת מהן מחזיקה בבעלות על הקניונים הגדולים בישראל וממוקמת גבוה בדירוג. 

המשבר של ענת גבריאל

איפה נפקד מקומן של נשים בכירות? בראש קמעונאות המזון. אין בארץ אף לא מנהלת אחת של רשת מזון. נשים אפילו לא נמצאות בעמדות זינוק למנכ"לות בענף הזה.

לעומת זאת, בראש חברות המזון הגדולות עומדות שלוש נשים: עופרה שטראוס, ענת גבריאל ושחקנית חדשה בצמרת: ענת גרוס שון, שמונתה לעמוד בראש מחלבות תנובה, המגלגלת מחזור מכירות של כ-5 מיליארד שקל ומהווה את החלק הארי בפעילות תאגיד המזון הגדול במדינה.

ענת גבריאל, שעומדת בראש יוניליוור, ונחשבת לאחת המנכ"ליות המצליחות בצמרת ענף מוצרי הצריכה, חטפה השנה את המכה הכי כואבת. אשתקד אכלה מרורים כשנקלעה לסכסוך ממושך ומשברי מול רשת הסופרמרקטים הגדולה, וסירבה להיכנע. העמידה העיקשת שלה מול שופרסל עלתה לה מחיר כבד באובדן הכנסות ונתח שוק. אבל האובדן הזה מתגמד נוכח המשבר המתגלגל שהיה מנת חלקה השנה ונגע בכלל ציבור הצרכנים. פרשת הסלמונלה, הזיהום בקו הייצור וההכחשה - הצניחה אותה במדרון תדמיתי ומכירתי, לאחר שהואשמה בכשלי ההסתרה. האירוע המשברי חרג הרבה מעבר לסביבת החברה הספציפית. הוא זלג לכל ענף המזון, שראשיו מבועתים מהשלכות הפרשה, עקב הפניית הזרקור לזיהומים בענף. 

התעוררות בהיי-טק

בתחום ההייטק, שעד לאחרונה כמעט נעדר נשים בעמדות הנהגה, מסתמנת התעוררות. בנוסף למנכ"לית אינטל, כולל הדירוג גם את מנכ"לית מיקרוסופט, את מנהלת המחקר העולמית של יאהו, ולראשונה את מנכ"לית פייסבוק ישראל ומנכ"לית סקיילקס, יבואנית סמסונג ישראל, וכן את סגנית נשיא סיסקו העולמית - 6 מנהלות משפיעות ודומיננטיות מאוד בראש הפירמידה.

גם לצמרת ענף התקשורת התברגו שלוש מנהלות בכירות: יו"ר הרשות השנייה, יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, שנלחמה בהעלאת המחירים מצד HOT ו yes -, וכן יו"ר חברת החדשות של ערוץ 2.

נציין כי בראש משרדי הממשלה ניצבות כיום לא פחות מ-6 מנכ"ליות, שאותן קיבצנו, כבכל שנה, ברשימה נפרדת.

השנה, כמו ב-9 השנים האחרונות, שמנו דגש מיוחד על פיתוחים וגילויים בתחומי המחקר והמדע. בגלל הצורך לתת ביטוי ליותר בכירות במעגלי פעילות כלליים, החלטנו לרכז בנפרד את המדעניות שהצליחו לפרוץ דרך ברפואה. 7 המדעניות הישראליות הבולטות נמצאות בחזית המפה הבינלאומית, בעיקר בתחום חקר המוח וריפוי הסרטן. אלו המדעניות שמקדמות את המחקר הבסיסי ואת פיתוחן של תרופות מצילות חיים, והופכות בכך את העולם שבו אנחנו חיים למקום קצת יותר טוב. 

לפרויקט 50 הנשים המשפיעות 2016