העתיד כבר כאן: השתלים שיחליפו את המפתחות והארנק

עשרות אלפי בני אדם כבר השתילו בגופם שתלים שפותחים דלתות ומאחסנים מידע רפואי ■ בשלב הבא הטכנולוגיה תשמש לביצוע תשלומים

שתל תת עורי / אילוסטרציה:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
שתל תת עורי / אילוסטרציה: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

פטריק פומן לא צריך לחשוש שיאבד את מפתחותיו ויינעל מחוץ לבית. הוא פותח את הדלת באמצעות נפנוף יד. פומן, מומחה טכנולוגיית מידע בן 32 מהולנד, נמנה עם מספר גדל והולך של אנשים שבגופם מושתל שבב אשר משמש כמפתח או כאמצעי זיהוי.

לפומן יש כמה שתלים, המכונים גם תוויות, שמשובצים ברקמת השומן של ידיו ובחלק התחתון של זרועו. הוא משתמש בתוויות שונות כדי לפתוח לא רק את דלת דירתו, אלא גם את משרדו ואת השער למגרש החניה המאובטח במקום עבודתו. בתווית נוספת מאוחסן מידע שאותו היה פומן מציג על כרטיס ביקור עסקי: שם ופרטי התקשרות.

השתלים ניתנים להפעלה ולסריקה באמצעות סורקים שמשתמשים בטכנולוגיית זיהוי מבוססת תדרי רדיו, RFID. מכשירי סריקה אלה כוללים סמארטפונים רגילים וסורקים שכבר מותקנים בבנייני משרדים, כדי לאפשר כניסה רק לגורמים מורשים.

פומן אומר שהמכשירים הזעירים הופכים את חייו לפשוטים יותר. כשהוא מתקרב למגרש החניה המאובטח של משרדו, "אני פשוט מוריד את השמשה, מוציא את זרועי מחוץ למכונית ומאפשר לסורק בשער לסרוק את השתל. אני לא צריך לדאוג שאאבד את כרטיס הכניסה שלי".

אין נתונים מדויקים על מספר האנשים שבגופם נמצאים שתלי RFID, אך הקמעונאיות מעריכות כי בעולם כולו יש 30,000-50,000 אנשים כאלה.

אחד המאפיינים האטרקטיביים של התוויות היא העובדה שאינן יכולות ללכת לאיבוד. מאפיין אטרקטיבי נוסף, לדברי המשתמשים, הוא שהתוויות אינן פועלות בכוח עצמן, אלא מופעלות בידי סורק. פירושו של דבר הוא שהן לעולם לא יחדלו לפעול בגלל סוללה ריקה כמו שקורה לסמארטפונים.

תוך כמה שניות ניתן להזריק מתחת לעור את גליל הזכוכית הזעיר שמכיל תווית בגודל של גרגר אורז. כל אחד יכול לעשות זאת, אך חסידי השימוש בשתלים אומרים כי מוטב שפעולה זו תבוצע בידי אדם שעבר הכשרה מתאימה, ושמשתמש בציוד סטרילי כדי למנוע זיהום.

לאחר השתלת התווית, ייתכן שתחל תקופת הסתגלות. "התוויות עלולות לזוז קצת וזה תלוי בסוג העור ובפעילויות של האדם שבגופו בוצעה ההשתלה", אומר קוונטין אינגליס, הבעלים של Kalina Emporium, סטודיו לקעקוע ופירסינג בעיר וורת'ינג בבריטניה, שכבר ביצע השתלת תוויות בכמה לקוחות.

"אני עוסק המון בטיפוס הרים, אז התווית שלי זזה קצת עד שמצאה את המקום הכי טוב בשבילה", הוא מספר.

לתוויות יש פוטנציאל מוכח לשימוש בנסיעות. אנדראס סג'וסטרום, מנהל פתרונות דיגיטליים ב-Sogeti, יחידת הייעוץ הטכנולוגי של Capgemini Group, השתמש לראשונה בדצמבר 2015 בתווית מושתלת, שהכילה את פרטי הזיהוי שלו כלקוח חברת התעופה SAS, כדי לעלות על טיסה. מאז הוא השתמש בתווית זו כמה פעמים בטיסות SAS. התווית מכילה את אותו המידע שמופיע על המדבקה שמונפקת לאותה מטרה עבור נוסעי SAS, ואף נקראת בידי אותו הסורק שבו משתמשת חברת התעופה לקריאת המדבקות.

 

יש אנשים שמכניסים לתווית המושתלת שלהם שמות ופרטי התקשרות של אנשים שאליהם יש לפנות במקרה חירום. משתמשים אחרים מזהים פוטנציאל לשימוש רפואי בתוויות, אך אחד האתגרים הגדולים שאותו צריך לפתור כדי שהחזון יהפוך למציאות הוא שצוותי הרפואה או כל מי שמנסה לעזור לאדם במצב חירום כלשהו, כולל מצב חירום רפואי, צריכים לדעת באופן כלשהו שמתחת לעורו של האדם שלו הם מנסים לעזור מושתלת תווית עם מידע שעשוי להציל חיים.

קווין וורוויק, סגן נשיא אוניברסיטת קובנטרי בבריטניה ומומחה לקיברנטיקה, אומר כי רבים מחולי האפילפסיה נוהגים לענוד תליון שמזהה אותם כחולי אפילפסיה, ושעליו מופיעים שמותיהם ופרטי ההתקשרות של אנשים שאליהם יש לפנות במצב חירום, וכן מידע בסיסי על האופן שבו ניתן לעזור לאדם שלקה בהתקף אפילפטי. אך התליון עלול ללכת לאיבוד או שהחולה שוכח לענוד אותו. תווית תת-עורית, לעומת זאת, אינה אובדת או נשכחת.

רעיון אחר לשימוש רפואי בתווית: "בבתי חולים ניתן יהיה להשתיל משהו קטן כדי להבטיח שזה החולה או האדם הנכון לניתוח מסוים, במטרה להקטין את מספר הטעויות שמתרחשות בניתוחים, אומר ד"ר וורוויק.

חסידי השימוש בשתלים מקווים כי בקרוב יאפשרו השתלים לבצע תשלומים בבתי קפה ובחנויות באותו האופן שבו ניתן לבצע תשלומים בכרטיסים חכמים. סג'וסטרום אומר שהטכנולוגיה מסוגלת לאפשר עסקאות כאלה אם יפותחו התקנים מתאימים.