הרווחים הכלואים של החברות האמריקאיות בשיא - 2.5 טריליון ד'

החברות האמריקאיות מחזיקות הון בהיקף של 14% מהתמ"ג של ארה"ב מחוץ לגבולות המדינה - זאת במטרה להתחמק מתשלום מס חברות גבוה בשיעור של 35% ■ האם המצב ישתנה?

טים קוק, מנכ``ל אפל / צילום: רויטרס
טים קוק, מנכ``ל אפל / צילום: רויטרס

הסערה שפרצה סביב פרשת המס של אפל באירלנד מעמידה במוקד שוב את הרווחים העצומים שמחזיקות החברות האמריקאיות מחוץ לגבולות המדינה במטרה להתחמק מתשלומי המסים.

למעשה, "הרווחים הכלואים" של החברות האמריקאיות במדינות זרות טיפסו לשיא של 2.5 טריליון דולר ב-2015. מדובר בכ-14% מהתמ"ג של ארה"ב, מציין אנדרו האנטר, כלכלן בכיר בחברת  Capital Economics. האנטר מסביר בראיון לאתר "ביזנס אינסיידר" כי חברות אמריקאיות רבות מחזיקות את הרווחים שלהן במדינות אחרות במטרה להימנע מתשלום מס חברות בגובה של 35% בארה"ב, מס החברות הגבוה ביותר מבין המדינות המפותחות.

למרות שהרווחים הכלואים של אפל מחוץ לגבולות ארה"ב נאמדים בכ-92 מיליארד דולר, האנטר מדגיש כי היא אינה החברה האמריקאית שמחזיקה את היקף הרווחים הגבוה ביותר מחוץ לארה"ב. לטענתו ג'נרל אלקטריק ומיקרוסופט מחזיקות מחוץ לארה"ב הון בהיקף של כ-100 מיליארד דולר כל אחת. האנטר מוסיף עוד שחברות הפארמה האמריקאיות אחראיות לכ-27% מכלל הרווחים הכלואים, בעוד הנתח של חברות ה-IT טיפס לרמה של 40% מכלל הרווחים שמחזיקות החברות האמריקאיות מחוץ לארה"ב.

ההון העצום שמחזיקות החברות האמריקאיות מחוץ לגבולות ארה"ב יכל לתרום באופן מהותי לצמיחת הכלכלה. לכן, רבים מעריכים שלאחר הבחירות בארה"ב הממשל החדש יערוך רפורמה מקיפה במערכת המס, שתאפשר לחברות המקומיות להחזיר לבית לפחות חלק מהר המזומנים שהם מחזיקות מחוץ לארה"ב.