מנהלי קרנות נאמנות: מעבר למסחר בימים ב'-ו' יזיק לשוק ההון

טוענים: "המסחר הצפוי בבורסה בימי שישי יהיה נמוך באופן משמעותי מזה שחל בה כיום בימי ראשון", ויוביל לשבוע מסחר בפועל של 4 ימים

אלי בבלי / צילום: אוריה תדמור
אלי בבלי / צילום: אוריה תדמור

איגוד קרנות הנאמנות יוצא, ולא בפעם הראשונה, נגד הכוונה לשנות את ימי המסחר בבורסה בתל-אביב, וטוען במכתב שנשלח למנכ"ל האוצר, שי באב"ד, וליו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, כי מעבר למסחר בימים שני עד שישי, במקום ראשון עד חמישי כיום, יוסיף יום מסחר דליל במיוחד, ויוביל, בין היתר, להעברת השקעות מהארץ לחו"ל, מה שיגרום נזק לשוק ההון המקומי. לכן, כך מבקש האיגוד במכתב שהגיע לידינו מהרשות וממנכ"ל האוצר "לשקול לעומק את המהלך המוצע... לרבות את השלכותיו הרחבות של המהלך על שוק ההון הישראלי, והכל בטרם קבלת החלטה שעשויה להתברר כמזיקה ביותר בהקשר זה".

האיגוד, בהובלת אלי בבלי, מציין במכתב שנשלח בהעתק גם ליו"ר ועדת הכספים בכנסת משה גפני, וליו"ר הבורסה אמנון נויבך, כי "האיגוד הצביע בעבר על קשיים רבים שעלולים לקום בעקבות החלת שינוי כאמור במועדי המסחר בבורסה... כאן גם המקום להזכיר שמדיון שנערך לאחרונה בנושא עם הגורמים הרלוונטיים בבורסה, לרבות יו"ר הבורסה, עלה שקשיים אלו כלל לא נבחנו על-ידיהם בבואם להמליץ על השינוי האמור במועדי המסחר, ומשכך ראוי אף יותר ליתן את הדעת לדברים".

במה מדובר? אליבא מנהלי קרנות הנאמנות, "המסחר הצפוי בבורסה בימי שישי יהיה נמוך באופן משמעותי מזה שחל בה כיום בימי ראשון, שכן נוכחותם של העובדים בשוק ההון בימי שישי צפויה להיות דלילה".

עוד הם מוסיפים, ש"למיטב ידיעת האיגוד, על פי בירורים שנערכו על-ידי חברים באיגוד עם שאר השחקנים בשוק ההון, חלק מהשחקנים בשוק תומכים בשינוי בשל המעבר ל-4 ימי עבודה בפועל עבורם (בימי ראשון אין מסחר, ובימי שישי יעבדו תורנים)".

נוסף על כך, לטענת מנהלי קרנות הנאמנות, "ביטול המסחר בבורסה בימי ראשון עלול, למיטב הבנת האיגוד, לפגוע במחזורי המסחר בבורסה, באשר הוא יגרור אחריו את ביטול ההבחנה המרכזית בין קרנות מוגבלות בני"ע חוץ לקרנות בלתי מוגבלות בני"ע חוץ", כך ש"משמעות הדבר היא פוטנציאל להגדלה משמעותית של החשיפה של קרנות הנאמנות בארץ לנכסים הנסחרים בחו"ל, וזאת על חשבון החשיפה לנכסים הנסחרים בארץ".

עוד הם חוששים, ש"ביטול המסחר בימי ראשון יפגע קשות בנזילות המסחר בה", ואף ייתן "עדיפות למוצרי השקעה בנקאיים שאינם תלויי מסחר בבורסה בעיני משקיעים פוטנציאליים". הם שבים ומעירים, כי "החלת מסחר בבורסה בימי שישי עלולה להביא את מנהלי הקרנות לכדי חילול שבת", וזאת לצד "חשש לפגיעה ביחסי העבודה בישראל".

החקיקה לשינוי ימי המסחר בבורסה מבוצעת כחלק מהחקיקה לשינוי מבנה הבעלות בבורסה, שמובלת על-ידי הממשלה.