האוזר: הבורסה בת"א תחזור להיות קטר הצמיחה של המשק

יו"ר רשות ני"ע בכנס בקריה האקדמית אונו: "אסור לנו להשלים עם הטענה שהבורסה מתייבשת ולהתייאש ממנה. היא לא סיימה את תפקידה במשק הישראלי, היא תהיה מודרנית יותר, יעילה יותר וזולה יותר עבור המשקיעים"

"אני מאמין שהבורסה בת"א לא רק שלא סיימה את תפקידה במשק הישראלי, אלא שזו רק שאלה של זמן עד שהיא תחזור להיות קטר הצמיחה של המשק. מודרנית יותר, יעילה יותר, מחוברת יותר וזולה יותר למסחר עבור המשקיעים", כך אמר היום (ד') פרופ' שמואל האוזר, יו"ר רשות ניירות ערך, בכנס בקריה האקדמית אונו.

לדברי האוזר, "אני דווקא אופטימי וחושב שהתהליכים שאנחנו מובילים ושעוד נוביל ישנו את המציאות בשוק ההון הישראלי. אלמלא הבורסה, לא היו מגלים גז בישראל. לא הייתה קמה 'טבע'. אלמלא הבורסה, לא הייתה לנו בישראל תעשיית מזון מהמתקדמות בעולם".

האוזר אמר כי "אחרי שנים שהבורסה הייתה מקור לגאווה ישראלית, שהתעשייה הישראלית קמה בעזרתה, שיזמים הצמיחו עסקים קטנים לעסקים חובקי עולם בזכות הבורסה, מדברים בה היום סרה. אומרים עליה שהיא מיושנת, שהיא מתייבשת, ויש הטוענים שהיא כבר לא נדרשת. הבורסה אינה מיובשת. אבל מאחורי שתי המילים הללו, חבוי משהו שהוא לא בסדר, ואם נחכה, ונבקר, ונקטר, ורק נקווה, ולא נעשה, הבורסה בסוף תתייבש ושום דבר לא יהיה בסדר.

"אנחנו עדים בעשור האחרון להיעלמות של חברות טכנולוגיה מהנוף הישראלי, וזה אחד הנושאים שמדירים שינה מעיני, משום שיש צורך להוביל לשינוי מהותי. אסור לנו להשלים עם הטענה שאין עתיד לשוק ההון בישראל. אסור לנו להשלים עם הטענה שהבורסה מתייבשת ולהתייאש ממנה, אנחנו צריכים לעשות כל שביכולתנו על מנת שהבורסה ושוק ההון הישראלי ימלאו תפקידם כקטר שמוביל אחריו את קרונות הצמיחה והתעסוקה", לדברי יו"ר רשות ני"ע.

דברי האוזר מגיעים יום אחרי שהבורסה פירסמה כי היא צופה שתסיים את השנה הנוכחית בהפסד של כ-9.75 מיליון שקל. זאת למול צפי קודם, במסגרת יעדי התקציב ל-2016, לרווח של כ-6.5 מיליון שקל. ההפסד יגיע לאחר כ-30 שנים בהן הציגה רווחיות - מאז אמצע שנות ה-80 של המאה הקודמת. 

זליכה: "אין טעם ברגולציה אם התוצאה היא מונופוליזציה או דואפוליזציה" 

את הכנס הנחה פרופ' ירון זליכה, ראש בית הספר לראיית חשבון בקריה האקדמית אונו, שאמר כי "אחת הרעות החולות של המשק הקפיטליסטי הוא הריכוזיות. בשוק הישראלי יש למעלה מ-100 מונופולים ואין ספור דואופולים. הרשות לניירות ערך מפספסת את העניין של תרומת הרגולציה לבורסה - ההוצאות הגדולות שדורשת הרגולציה מכבידה על החברות ובתי ההשקעות הקטנים ובכך גורמת להם לצאת החוצה.

"השינוי המבני ישפר את הפלטפורמות וישפר את העמלות, אך אין קשר למספר החברות שיכנסו לבורסה. חברות קטנות ובינוניות לא עולה על דעתן להיכנס לאור עלויות הרגולציה. אין טעם ברגולציה אם התוצאה היא מונופוליזציה או דואפוליזציה בענף, זה כמו חיבוק דב, מאחר ומאה אחוז רגולציה משמעותה אפס חברות קטנות בבורסה", אמר.

בכנס השתתפו גם פרופ' משה בן חורין, ראש הקריה האקדמית ויו"ר הוועדה לשכלול המסחר והנזילות בבורסה; מאייר (סנדי) פרוכר, סגן יו"ר הנאסד"ק; וכלכלנים בכירים נוספים.