דוח משרד הבריאות: עלייה בגירעונות קופות החולים

עפ"י הדוח, מכבי רשמה את הגירעון הגדול ביותר ביחס להכנסותיה, שעומד על 3.86% מהמחזור ובסך-הכול 462 מיליון שקל

יעקב ליצמן / צילום: אוריה תדמור
יעקב ליצמן / צילום: אוריה תדמור

הדוח השנתי שפרסמה היום (ה') המפקחת על קופות-החולים במשרד הבריאות, רויטל טופר-חבר טוב, מצביע על גידול נוסף בגירעון הכולל של קופות-החולים בישראל. סך הגירעון צמח מרמה של 383 מיליון שקל בשנת 2014 לרמה של מיליארד שקל בדיוק בשנת 2015, זאת בעיקר בשל עלייה משמעותית בהוצאות של מכבי שירותי בריאות והעובדה שלא זכתה השנה לתקציב התמיכות מהמדינה - "עונש" זמני בלבד כתוצאה מחריגה רצינית מיעדי התקציב שנקבעו לקופה.

בשבועות הקרובים צפויים במשרד הבריאות לסכם את גובה התמיכה הכספית במכבי לשנת 2015, כך שגירעון הקופה וגירעון כלל הקופות צפוי להתכווץ מעט, לפחות בדיעבד.

על-פי הדוח, מכבי רשמה את הגירעון הגדול ביותר ביחס להכנסותיה, שעומד על 3.86% מהמחזור ובסך-הכול 462 מיליון שקל. לאחר תקציב התמיכות, אמור הגירעון של הקופה לעמוד על כ-200 מיליון שקל.

הגידול בהוצאות של מכבי נובע בין היתר ממהלך אגרסיבי לצירוף מבוטחים באזור ירושלים ובאזורים נוספים עם ריבוי טבעי גבוה, שכלל פתיחת מרפאות חדשות ועלייה משמעותית בהוצאות השכר. קופות-החולים מתוקצבות "פר ראש", וככל שהראש צעיר יותר - לקופה יש פחות הוצאות רפואיות.

הגירעון של הכללית עמד על 575 מיליון שקל, שהם 1.88% ביחס למחזור ההכנסות. מאוחדת סיימה עם גירעון של 23 מיליון שקל לעומת עודף של 5 מיליון שקל בשנת 2014, כאשר שיעור הגירעון מסך הכנסותיה עמד על 0.38%. הגירעון של לאומית שירותי בריאות עמד על 6 מיליון שקל בלבד, לעומת עודף של 12 מיליון שקל בשנת 2014, כאשר שיעור הגירעון מסך הכנסות הקופה עמד על 0.14%.