למעלה מ-100 כתבי אישום ביו"ש על ההסתה לטרור בפייסבוק

ב-2015 החלו בפרקליטות הצבאית ביהודה ושומרון להגיש כתבי אישום על הסתה לטרור ברשתות החברתיות והצליחו לבסס 13 כתבי אישום ■ השנה כבר מדובר ב-108 כתבי אישום

טרור / צילום: רויטרס
טרור / צילום: רויטרס

ספק רב האם בחזונו של מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, הוא חשב שמאות אנשים יכנסו למעצר בעקבות שימוש לרעה והסתה ברשת אותה ייסד. הבוקר (א') פורסם לראשונה בגלי צה"ל כי רק בשנה האחרונה מספר כתבי האישום ביהודה ושומרון חצה את ה-100 - והזרוע עדיין נטויה. 

עם תחילת התהליך בשנת 2015, בפרקליטות הצבאית ביהודה ושומרון החלו להגיש כתבי אישום על עבירות הסתה לטרור ברשתות החברתיות והצליחו לבסס 13 כתבי אישום. השנה מדובר כבר ב-108 כתבי אישום.

ב-80 מקרים החשודים נעצרו עד תום ההליכים לתקופות מעל חצי שנה. עד כה תקופת המאסר הארוכה ביותר שניתנה על הסתה בפייסבוק עומדת על 14 חודשים. 

מה היא הסתה בפייסבוק, וכיצד יודעים לעקוב דווקא אחר חשבונות מסוימים - אלה הן השאלות המעסיקות את גורמי המודיעין וגופים נוספים שמשקיעים בדבר שעות נוספות. אז איך למעשה בתוך ים המידע הגלוי מצליחים לאתר מוקדי הסתה משמעותיים? 

בין השאר דפוס שחוזר על עצמו הוא אחים או קרובי משפחה של מחבלים שביצעו פיגועים רצחניים - מורד קוואסמה, אחיו של מרואן קוואסמה, מרוצחי שלושת הנערים, פרס פוסטים רבים בפייסבוק. באחד הפוסטים כתב: "איפה אתם אוהבי המולדת? גן עדן מחכה לכם. תתקוממו בפני הכובש, מחר יום כעס לניצחון מסגד אל-אקצא". כך גם לגבי אחיו של רוצח הלל יפה אריאל, שכתב פוסטים רבים בפיסבוק עוד לפני הרצח שביצע אחיו. 

 

עתה עולה השאלה - האם כתבי האישום ביהודה ושומרון יהוו תקדים משפטי וישפיעו על מקרי ההסתה האזרחיים בישראל? ביהודה ושומרון הריבון הוא הצבא, ולכן מערכת המשפט צבאית, אך יכול ויהיו לא פעם תקדימים שישפיעו גם על המערכת המשפטית האזרחית. הנחה זו נכונה בוודאי כשמדובר על הסתה על רקע פוליטי ואיום ממשי. 

היבט נוסף הנדון סביב נושא זה הוא שאלות הנוגעות למתח בין חופש ביטוי לכאורה לבין היכולת של דמוקרטיה להתגונן מול הסתה וקריאה לאלימות.