עולים מצרפת חשודים בעבירות מס והלבנת הון

מדובר בחקירה בינלאומית המתבצעת בשיתוף-פעולה בין הרשויות בצרפת ובישראל ונפתחה לבקשת הרשויות בפריז, בליווי שופטים-חוקרים מצרפת שהגיעו לארץ

משטרת צרפת./ צילום אילוסטרציה: רויטרס
משטרת צרפת./ צילום אילוסטרציה: רויטרס

חוקרי יחידת לה"ב 433 (יאח"ה) של המשטרה וצוות חקירה מיוחד שהגיע לארץ מצרפת, פשטו בשבוע שעבר (ד') על בתיהם של עולים מצרפת המתגוררים במרכז הארץ, אספו חומרים ועיכבו חשודים לחקירה בחשד לביצוע עבירות מס והלבנת הון בצרפת ובמדינות נוספות, באמצעות רשת של חברות-קש. זאת, בהמשך לפניית האינטרפול בצרפת ל"יחידת האינטרפול" במשטרת ישראל - היחידה האחראית על הקשר וחילופי המידע בין ישראל לחו"ל - כך נודע ל"גלובס".

מדובר בחקירה בינלאומית המתבצעת בשיתוף-פעולה בין הרשויות בישראל לרשויות בצרפת ונפתחה לבקשת הרשויות בצרפת, ובליווי שופטים חוקרים-שהגיעו ארצה מצרפת. בשלב זה כלל החשודים שוחררו לביתם, והחקירה נמשכת.

לאחרונה פנה משרד המשפטים בצרפת למשרד המשפטים בישראל בבקשה לסיוע בחקירה ובמעצרם של עולים חדשים המתגוררים בישראל, חלקם מזה שנים ארוכות.

על-פי הידוע עד כה, מדובר בעבירות שהתבצעו לפני כעשור, בשנים 2006 ו-2008, אך החשדות והראיות לביצוען החלו להיחקר בצרפת לפני מספר חודשים, וייתכן כי בחלק מהמקרים מדובר על עבירות חדשות יותר.

בראשית השנה נעצרו בצרפת מספר חשודים בביצוע העבירות, וככל הנראה חלקם הצביעו על מספר צרפתים שעלו לארץ כמבצעי העבירות - וכך הגיעה החקירה אל גבולות ישראל.

החקירה נערכת במשרדי החקירות של לה"ב 433 על-ידי החוקרים הצרפתים ומלווה על-ידי השופטת-החוקרת הצרפתייה בורסי אן (Buresi auone), שאמורה להכריע באשר להמשך ההליכים לגבי החשודים. בין היתר אמורה השופטת להכריע אם תבקש פריז את הסגרתם של החשודים לצורך העמדתם לדין בצרפת.

"התנהלות מקוממת"

עו"ד ארז אבוהב, המייצג חלק מהחשודים בפרשה, מסר בתגובה כי "מדובר בהתנהלות מקוממת של הרשויות, שנתנו סמכויות רחבות מאוד לשופטת החוקרת, בלי לבצע בחינה מוקדמת של החשדות המיוחסים לעולים החדשים, שחלקם עלו לארץ כבר בשנת 2006.

"איך כל-כך מהר וכל-כך בקלות מגיע שופט חוקר לישראל ופוגעים בחירויות של אנשים - עוצרים אותם ופוגעים בזכויותיהם, בלי לעשות בדיקות מוקדמות? היה ראוי שקודם כל יעשו בדיקה פנימית בארץ לפני שמעבירים את השרביט לרשויות זרות לחקור חשדות על דברים ישנים. מייחסים לחשודים עבירות שבוצעו ב-2006.

"לגופו של עניין, הלקוח שלי ענה לכל השאלות במהלך החקירה, הוא לא מכיר את החברות המדוברות, אשר באמצעותן מיוחסות לחשודים עבירות מס והלבנת הון, וייתכן שמדובר באיזושהי גחמה של עצור בצרפת, המנסה להפיל את החשדות שהופלו עליו - על אנשים אחרים, וכך להתחמק מהדין".

חקירה זו אינה החקירה הראשונה בה הרשויות בישראל משתפות פעולה עם הרשויות בצרפת ומבצעות מעצרים בישראל לבקשת משרד המשפטים הצרפתי. בנובמבר 2013 פשטו חוקרי יחידת לה"ב 433 של משטרת ישראל על מספר בתי יוקרה בשכונת הרצליה פיתוח, הנמצאים בבעלות של יהודים-צרפתים עשירים. זאת, לבקשת האינטרפול, ולאחר שבחקירת רשויות המס בצרפת עלה חשד כי בעלי הבתים ביצעו עבירות מס והעלמות מס בהיקפים עצומים בצרפת, וכי הכספים "השחורים" הולבנו בישראל באמצעות רכישות הנדל"ן.

שיתוף-הפעולה בין המשטרות התבצע לאחר פניית האינטרפול בצרפת ל"יחידת האינטרפול" במשטרת ישראל - היחידה האחראית על הקשר וחילופי המידע בין ישראל לחו"ל. חוקרי האינטרפול פנו בבקשה רשמית לסיוע בחקירתם בצרפת, ומכוח הסכמים לשיתוף-פעולה בין משטרות שונות ברחבי העולם, ניתן הסיוע על-ידי שוטרים ישראלים. גם חוקרי רשות המסים שולבו בחקירה, תוך ניסיון לסייע לרשות הצרפתית לחשוף הלבנות הון נוספות של היהודים החשודים.

שיתוף-פעולה בין-מדינתי

ארגון האינטרפול מונה כיום 186 משטרות, המשתפות ביניהן פעולה. ישראל חברה בארגון מאז 1949 ומשתייכת לאזור האירופי שלו. בניגוד לארגונים בינלאומיים אחרים, העוסקים בשיתוף-פעולה לצורך חילופי מידע, משלחות, סמינרים ומחקר - החברות בארגון האינטרפול מאפשרת ומסדירה את שיתוף-הפעולה המשטרתי בין המדינות החברות בו ומספקת פלטפורמה מקצועית וטכנולוגית בעלת יכולות להתמודד עם תופעות פשיעה בינלאומית.

בין היתר הסכימו המדינות החברות בארגון כי במקרה הצורך תוכל משטרת במדינה-חברה לבקש סיוע ממשטרה במדינה חברה אחרת, הכולל מעקב ואיתור עבריינים נמלטים והבאתם לדין (הסגרות) ופשיטות על בתי חשודים, תפיסת מסמכים ועוד.

בערוץ זה התקבלה בקשה הסיוע של משטרת צרפת. כיוון שלשוטרים הצרפתים אין סמכות בישראל, הפשיטה מתבצעת בפועל על-ידי חוקרים ממשטרת ישראל, אך החקירה נותרת בידיהם של החוקרים הצרפתים, אליהם מועבר המידע שנתפס בישראל.