פילבר, בשביל מי אתה עובד?

מנכ"ל משרד התקשורת מיידע את בזק כשעיתונאים פונים אליו בשאלות לגביה

שלמה פילבר / צילום: תמר מצפי
שלמה פילבר / צילום: תמר מצפי

פילבר, האם אתה יכול לעבוד גם עבורנו, הציבור, מדי פעם?

בשבוע שעבר התרחש אירוע חריג גם בקנה-המידה של משרד התקשורת. עמליה דואק, הכתבת הכלכלית של חדשות 2, צייצה בטוויטר ציוץ שרומז רמז עבה על כך שמשרד התקשורת מיידע את קבוצת בזק על פניית עיתונאים בנוגע לנושאים הקשורים אליה.

דואק פנתה למשרד התקשורת לקבל תגובה על כתבה שהכינה בנושא הקשרים בין החברות בקבוצת בזק ועל כך שחברת yes מקדמת ללקוחותיה שירותים מחברות-בנות של בזק בלבד.

כעבור כמה דקות קבלה דואק פנייה מ-yes בהקשר לפנייתה למשרד התקשורת. בעקבות זאת צייצה דואק את הרמז העבה שלה על העברת הפנייה שלה ל-yes. מי שמצא לנכון לענות לה הוא מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, בכבודו ובעצמו.

פילבר הסביר כי זה מקובל שהמשרד יפנה לברר את הסוגיה שעליו נשאל עם הגוף המפוקח, תוך שהוא עונה בציניות ובזלזול לדואק. כמובן שמה שפילבר אומר זו שטות אחת גמורה, וביחסים בין משרד ממשלתי שמסוקר אין דבר כזה שהמשרד מעדכן את החברות המפוקחות על פניות של עיתונאים. 

משול הדבר לפניית עיתונאים לרשות החשמל בשאילתא על חברת החשמל, ושהרשות תעביר את הפנייה לחברת החשמל. או שכמו שכתב בנקאות יפנה למפקח על הבנקים, והוא יעביר את הפנייה שלו לבנק המפוקח. פשוט שערורייה שאין דוגמתה.

ממתי המפקח והמפוקח חד הם? או שכעת מנסחים את הכללים מחדש, ופילבר לא יידע אותנו? יסוד בסיסי בעבודה עיתונאית היא שפניות מטופלות בדיסקרטיות ואינן מועברות לגופים המפוקחים על-ידי כל משרד, ועל אחת כמה וכמה לא מסגירים את עצם הפנייה ולא את שם הכתב הפונה.

אלא שדואק לא לבד. כותב שורות אלה נתקל בכמה וכמה מקרים שבהם פילבר עדכן אישית את סטלה הנדלר, מנכ"לית בזק, בפניות בנוגע לבזק. בבזק היו מספיק חכמים כדי לא להזכיר זאת, אך בזק ידעה מראש מה הולך להיכתב עליה, ולעתים היא גם עודכנה בטיב התגובה שפילבר מתכוון להעביר. עד כדי כך.

המוזר הוא ש"העדכונים" של משרד התקשורת לחברות המפוקחות על פניות של עיתונאים הם רק לבזק. כלומר המשרד לא מדליף את הפניות לפרטנר או לסלקום, הוא מדליף אותן רק לחברות בקבוצת בזק. ואחרי כל זה יש מי שטוען כי הקשרים בין בזק לפילבר מצוצים מן האצבע, וכי פילבר נקי ומקצועי כלפי בזק.

מילא הוא היה מודה בטעות ולוקח אחריות, אבל במקום זאת הוא לקח את העניין הפוך, החליט לתקוף את דואק ועוד יותר הסתבך. בהתחלה הוא אישר בטוויטר כי אכן המשרד נוהג לפנות לחברות מפוקחות (מה שכמובן לא נכון, הוא מיידע בעיקר את בזק בפניות עיתונאים בנושאים הקשורים אליה) - ושנית בתגובה שביקשנו הוא מטיל את האחריות על מדליפים מתוך המשרד. למי להאמין? תשפטו אתם.

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "איננו אחראים לרשימת המדליפים. ככל הנראה הנושא דלף מאחד האנשים שקיבלו את הפניה. ואתה מכיר בעצמך לפחות חלק מהמדליפים במשרד". 

מבזק נמסר שהדבר אינו נכון.