גיוסי האג"ח הקונצרני: עלייה של 30% ל-64 מיליארד שקל

כלכלני S&P מעלות בסיכום לשנה העברית: הנפקות אג"ח של חברות שלא מהתחום הפיננסי זינקו ב-48% בתשע"ו ■ סקטור הנדל"ן המשיך לבלוט

בניין הבורסה בתל אביב / צילום:תמר מצפי
בניין הבורסה בתל אביב / צילום:תמר מצפי

שנת תשע"ו עומדת להסתיים, ולקראת המעבר לתשע"ז ערכו כלכלני S&P מעלות סיכום של הפעילות בשוק הנפקות האג"ח בשנה החולפת. לא מפתיע לגלות שגם השנה, בדומה לשנים תשע"ה ותשע"ד, המשיך שוק הנפקות האג"ח הקונצרניות להתרחב.

ה"אשמה" העיקרית בכך היא הריבית האפסית בארץ ובעולם, שממשיכה לדחוף חברות רבות לבצע מיחזורי חוב, ולדרבן חברות איכותיות להגיע לשוק עם הנפקות ראשוניות. לצדן רואים יותר ויותר חברות איכותיות פחות, שמנסות את מזלן בהצלחה בגיוסי חוב ציבוריים.

כך, בשנה שעומדת להסתיים קפץ היקף הנפקות האג"ח לכ-64 מיליארד שקל, עלייה של 30% לעומת היקף הגיוסים בתשע"ה. בתחום הפיננסי ניכר גידול מתון יחסית, של פחות מ-10% בהיקף ההנפקות. הבנקים וחברות הביטוח גייסו במהלך תשע"ו 19.5 מיליארד שקל, לעומת כ-18 מיליארד שקל בתשע"ה. בדומה לשנה שעברה, גם בתשע"ו בלט בנק מזרחי-טפחות בהיקף ההנפקה הגבוה ביותר, כ-7 מיליארד שקל, המהווה כ-40% מהיקף ההנפקות של הסקטור הפיננסי.

הנפקות של אג"ח חברות שלא מתחום הפיננסים קפצו ב-48% לעומת השנה שעברה, לרמה של 44.5 מיליארד שקל.

רונית הראל בן זאב, מנכ"לית S&P מעלות, מציינת כי "הנפקות הבנקים נבעו מתנאי השוק האטרקטיביים, וכחלק מניהול הנזילות במסגרת בזל 3 להארכת פרופיל המקורות. נוסף על כך, חלק מההנפקות (כ-14% מהסכומים שגויסו), בוצע השנה לראשונה באמצעות מכשירים היברידיים (עם מנגנונים לספיגת הפסדים או למחיקת חוב)".

סקטור הנדל"ן המשיך לבלוט בגיוסים, שכן חברות הנדל"ן מטבע פעילותן נשענות על חובות גבוהים באופן יחסי, וחברות רבות בתחום ביקשו לנצל את הריביות והתשואות הנמוכות, ולצמצם את עלויות המימון שלהן. כשליש מההנפקות השנה בוצעו על-ידי סקטור הנדל"ן בהיקף כולל של כ-21 מיליארד שקל, עלייה של כ-10% בהשוואה לתשע"ה.

גם השנה המשיכו חברות הנדל"ן האמריקאיות לראות בשוק הישראלי מקור מימון אטרקטיבי, אך לאור כמה התרחשויות שליליות עם חברות אמריקאיות שהנפיקו בארץ, הפך הסנטימנט לשלילי לתקופה מסוימת. עם זאת, עדיין קרוב לכ-20% מהיקף הנפקות הנדל"ן היו של חברות הנדל"ן האמריקאיות. לצד פעילות ההנפקות של חברות הנדל"ן בולט גידול משמעותי בחלקן של ההנפקות של חברות מהסקטור הלא פיננסי, שאינן מתחום הנדל"ן.

מרווחי הסיכון צומצמו

עוד מציינים כלכלני S&P מעלות, כי גם השנה בולטת רמת הריכוזיות הגבוהה, בין היתר כתוצאה מההנפקות הגדולות של הבנקים. חמשת המנפיקים הגדולים ריכזו כ-35% מהיקף ההנפקות, בדומה לתקופה המקבילה אשתקד. מבין החברות הלא-פיננסיות, חברת החשמל הייתה המגייסת הגדולה, עם שתי הנפקות בהיקף מצטבר של כ-4.8 מיליארד שקל.

לצד הגידול בהיקף ההנפקות הביאה הירידה בתשואות בארץ ובעולם גם לצמצום במרווחי הסיכון (הפער מול האג"ח הממשלתיות המקבילות). מרווחי הסיכון של כל קבוצות הדירוג, הנמוכים זה תקופה ארוכה, המשיכו לרדת בהשוואה לתחילת השנה, למעט מרווחי הסיכון בקבוצת החברות האיכותיות יותר, המדורגות AA, שנותרו יציבים.

מרווחי הסיכון של החברות בקבוצת ה-BBB הצטמקו מ-4.5% בתחילת השנה העברית לכ-2.5% בלבד בסוף השנה. ירידה מסוימת נרשמה גם במרווחי הסיכון של קבוצת החברות הלא מדורגות, מכ-4% בתחילת השנה לכ-3.5% בסופה. הראל בן זאב מציינת בהקשר הזה, כי "הפעילות בשוק תתנהל על רקע המשך סביבה של צמיחה כלכלית גלובלית נמוכה יחסית. כמו כן, מרווחי הסיכון יהיו חשופים לשינויים במדיניות המוניטרית של בנקים מרכזיים בעולם, לצד המשך האי-ודאות בשוקי ההון הגלובליים, ולרמת הריבית בשוק המקומי".

מבחינת איכות האשראי מציינים ב-S&P מעלות כי 95% מהיקף החוב שהונפק במהלך תשע"ו היה מדורג. כ-58% מהחוב דורג בקבוצת ה-AA ומעלה, ומרבית הסכום בקבוצה זו מיוחס להנפקות של הבנקים, המדורגים בדירוגים הגבוהים. כ-9% מהיקף החוב שהונפק דורג בקבוצת ה-BBB, בהשוואה לכ-4% בתקופה המקבילה אשתקד.

במעלות מזהים יציבות באיכות האשראי. תנאי שוק החוב הובילו, כאמור, לגיוסים רבים ולשיפור במבנה החוב של תאגידים רבים, לרבות חיסכון בהוצאות הריבית. יותר מ-80% מהחברות המדורגות הן בעלות תחזית דירוג יציבה, 9% בעלות תחזית דירוג חיובית וכ-9% מהחברות בעלות תחזית דירוג שלילית, נתונים המשקפים יציבות בהשוואה לנתוני התקופה המקבילה אשתקד, ושיפור בהשוואה לתקופה של לפני שלוש שנים: 73% מהחברות היו אז בעלות תחזית דירוג יציבה, וכ-20% בעלות תחזית דירוג שלילית.

הנפקות
 הנפקות