אובמה צפוי להגיע להלווית פרס: "שינה את מסלול ההיסטוריה"

נשיא ארה"ב: "יש מעט אנשים שחלקנו עמם את העולם הזה וששינו את מסלולה של ההיסטוריה האנושית. אורו כבה, אך התקווה שהעניק לנו תבער לנצח"

ברק אובמה בארגנטינה / צילום: רויטרס
ברק אובמה בארגנטינה / צילום: רויטרס

מנהיגים מכל רחבי העולם ספדו הבוקר (ד') לנשיא לשעבר שמעון פרס, שהלך הבוקר לעולמו אחרי שבועיים שבהם היה מאושפז בשל שבץ מוחי.

בכיר המספידים היה נשיא ארצות-הברית ברק אובמה, שצפוי להגיע להלוויה בירושלים - אם כי הודעה רשמית בעניין טרם נמסרה. אל הנשיא האמריקאי הנוכחי הצטרפו הנשיאים הקודמים ביל קלינטון, ג'ורג' וו. בוש וג'ורג' בוש האב, כמו גם המועמדת הדמוקרטית לנשיאות הילארי קלינטון

אובמה מסר בהודעה רשמית כי "יש מעט אנשים שחלקנו עמם את העולם הזה וששינו את מסלולה של ההיסטוריה האנושית. לא רק דרך תפקידם באירועים אנושיים, אלא גם מאחר שהם הרחיבו את הדמיון המוסרי שלנו וחייבו אותנו לצפות ליותר מעצמנו. חברי שמעון היה אחד מאותם אנשים. אורו כבה, אך התקווה שהעניק לנו תבער לנצח".

משפחת קלינטון מסרה כי פרס היה "חבר אמיתי ויקר". בהודעה בחשבון הטוויטר שלו כתב הנשיא לשעבר קלינטון כי "אתגעגע לשמעון פרס, החבר המבריק והרהוט שלי. חייו היו ברכה לכל מי שרדף אחרי שלום".

 

פוליטיקאים אמריקאים אחרים פרסמו גם הם הודעות אבל. יו"ר בית הנבחרים פול ראיין מסר כי "העולם איבד מדינאי ואגדה. שמעון פרס היה מתנה לארץ שהוא עזר לייסד ולהנהיג, וקול עקבי למען השלום. תרומתו של הנשיא פרס לעולם זיכתה אותו בפרס נובל לשלום, במדליית הזהב של הקונגרס ובמדליית החירות הנשיאותית. בזמן שאנחנו מצטרפים לאבל של העם בישראל, אנחנו גם מודים על חייו המדהימים".

הסנאטור טד קרוז שיבח את "תרומתו יוצאת הדופן של פרס למדינה היהודית" ואת "החברות העמוקה שלו עם ארצות-הברית". הסנאטור הרפובליקני אמר כי "מחשבותיי ותפילותיי עם משפחתו ועם בעלת בריתנו הקרובה ישראל. מי ייתן וזיכרונו יהיה לברכה".

המנהיגים שספדו לפרס התייחסו רבות לפועלו למען השלום. ראש ממשלת בריטניה לשעבר, טוני בלייר, שעבד יחד עם הנשיא לשעבר גם לאחר שסיימו את תפקדיהם, מסר כי "אין מלים היכולות לתאר את הצער שאני חש. מדובר באדם שהיה ענק פוליטי, אחד המדינאים הגדולים בזמננו ובכל הזמנים, ומישהו שאהבתי עמוקות. הוא היה עבורי השראה, מורה דרך, וחבר. האינטלקט שלו, יכולת ההבעה הרהוטה לאין שיעור, והכרתו את העולם וכיצד הוא משתנה היו יוצאי דופן".

לדברי בלייר, "עם חלוף השנים, הוא נותר צעיר ברוחו. מעל לכל, מחויבותו לשלום ואמונתו כי השלום הוא אינטרס של המדינה שכה אהב סימנו אותו כבעל חזון עם השקפת עולם ברורה ואיתנה. הוא התייחס לכל מכשול כתמריץ לפעולה נוספת ולכל רגע של תקווה כסימן של מה שעוד ניתן לעשות. העולם כולו יתאבל על לכתו, אך זכרו ימשיך להוות השראה לדורות הבאים ללכת בדרכו".

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו כתב בחשבון הטוויטר שלו כי הנשיא לשעבר פרס היה "מעל הכל, איש של שלום. תנחומיי הכנים ליקירו ולעם בישראל". נשיא מקסיקו פנה אנריקה נייטו כתב בחשבונו כי "אני מביע תנחומים על מותו של זוכה פרס נובל לשלום שמעון פרס"