קיבלו מלון אחר מזה שהזמינו - ויפוצו ב-12 אלף שקל

בית המשפט לתביעות קטנות: "טענה לרישום יתר בבית המלון איננה טענת הגנה הפוטרת את סוכנות הנסיעות מאחריות כלפי הלקוח" 

רודוס/ קרידט: שאטרסטוק
רודוס/ קרידט: שאטרסטוק

לקוחות שרכשו חבילת נופש לרודוס וקיבלו מלון אחר מזה שהוזמן, יפוצו ב-12,000 שקל (החזר כספם ופיצוי על עוגמת-נפש) - כך קבע בית משפט לתביעות קטנות בתל-אביב.

את החבילה רכשו התובעים דרך סוכנות לכיש, כאשר ספקית הנופש הייתה נתור. לטענת התובעים, הם ביקשו מפורשות לכלול בחבילה את מלון אליסיום, שם הזמינו חדר "דה-לוקס". מחיר החבילה עמד על 3,440 דולר. רק כאשר נחתו ברודוס, בחודש אוגוסט בשנה שעברה, התברר כי במלון האמור לא היה מקום, ולכן הוחלף המלון בשרתון.

התובעים ציינו כי הם חיפשו מלון שקט במיוחד, היות והם היו בשנת אבל על מות בנם היחיד. הסיבה להחלפת המלון, כפי שנומקה לשניים, היא רישום יותר.

לטענתם, מבירור שערכו עלה כי עלות חבילת נופש בבית מלון שרתון עמדה על כמחצית מהסכום ששילמו, כ-1,840 דולר - המחיר הזה, כך טענו, משקף את ההבדלים בין שני בתי המלון, ברמת הפאר, בסמיכות לחוף הים, בעומס האורחים, תוך דגש על חדר רגיל שקיבלו במקום חדר מפואר אותו הזמינו ועוד. הפיצוי שהוצע להם על-ידי סוכן הנסיעות לא שיקף את הפערים במחיר, ומכאן נסללה הדרך לתביעה. 

השופטת חנה קלוגמן קבעה כי הצרכנים לא קיבלו את אשר הזמינו, וכי גם אם שני בתי המלון מדורגים בדרגת 5 כוכבים - הרי שהרמה שלהם שונה.

עוד פסקה השופטת כי טענה לרישום יתר "איננה טענת הגנה, הפוטרת את סוכנות הנסיעות מאחריות כלפי הלקוח", וכי ההצעה לפיצוי בסכום ההפרש אינה מהווה פיצוי. "השאלה ששאלתי את עצמי בקביעות סכום הפיצוי הנוסף על ההחזר בגין ההפרש שבין החבילות, היא האם התובעים בסופו של יום נהנו מחופשתם אם לאו, וזאת על-פי הבקשות הספציפיות שהיו להם לצורך קביעת המלון בו ביקשו הם לבלות את חופשתם".

בסופו של דבר קבעה קלוגמן כי התובעים יקבלו החזר מלא על מחיר החופשה ששילמו, סכום של כ-2,400 דולר (עלות הנופש בניכוי כ-1,000 דולר שלא שילמו). אל הסכום הזה היא צירפה 1,000 שקל החזר עבור נסיעה במוניות ובילוי מחוץ למלון ועוד 2,000 שקל כעוגמת-נפש.

סכום הפיצוי עמד על 12,078 שקל בחלוקה בין סוכן הנסיעות (40% מהסכום) וספקית הנופש שתישא ב-60% מהסכום.