ארה"ב בגינוי חריף על כוונת ישראל לבנייה מחודשת בהתנחלויות

ארה"ב מגנה שוב הבנייה בהתנחלות; רומזת על קשר לסיוע האמריקאי ■ מחלקת המדינה האמריקאית מותחת ביקורת חריפה ביותר על הקמת 300 יחידות דיור ■ "ההתנחלות החדשה היא צעד נוסף לקראת מדינה אחת לשני עמים"

ארה"ב מגנה הערב (ד') תוכנית ישראלית חדשה לבניית מאות יחידות דיור בגדה המערבית ומביעה צער על כך, שההחלטה לקדם את התוכנית התקבלה זמן קצר לאחר חתימת מזכר ההבנה שמסדיר חבילת סיוע אמריקאית לישראל בסך 38 מיליארד דולר.

מדובר בהחלטה של ועדת התכנון של המינהל האזרחי, שהתקבלה בשבוע שעבר, לאשר תוכנית להקמת עד 300 יחידות דיור ואזור תעשייתי ליד ההתנחלות שבות רחל. יחידות הדיור אמורות לשמש מגורים חלופיים לתושבי המאחז הבלתי חוקי עמונה, שיפונה כנראה לקראת סוף השנה.

הודעה של משרד החוץ האמריקאי, שמנוסחת בחריפות יוצאת דופן, טוענת כי הפרויקט, שמוגדר כהתנחלות חדשה בעלת גודל "משמעותי", יפגע פגיעה עמוקה במאמצים להגיע לפתרון של שתי מדינות לשני עמים. ההודעה קובעת שמדובר בהתפתחות "מדאיגה ביותר", שמנוגדת להתחייבויות של ממשלת ישראל. על פי ההודעה, ההתנחלות החדשה תוקם "עמוק בתוך הגדה המערבית", באתר שקרוב יותר לירדן מאשר לישראל, והיא תיצור קו רצף בין התנחלויות ישראליות שיבתר מדינה פלסטינית עתידית.

"התקדמות לקראת הקמתה של ההתנחלות החדשה הזו היא צעד נוסף להנצחת מציאות של מדינה דו-לאומית ושל כיבוש נצחי, התפתחות שמנוגדת באופן בסיסי לתפיסה שישראל היא מדינה דמוקרטית ויהודית", נאמר בהודעה. "יישום התוכנית רק יגרור בעקבותיו גינויים מהקהיליה הבינלאומית, יגרום לכך שרבות משותפותיה של ישראל יתרחקו ממנה ויטיל ספק נוסף במחויבותה של ישראל לשלום שיושג באמצעות מו"מ".

ובניסוח שמשתמע ממנו קשר בין הסיוע לישראל לבין הפסקת הבנייה בגדה, קובעת הודעת מחלקת המדינה האמריקאית: "ההחלטה הישראלית מדאיגה ביותר בעקבות חתימת ההסכם חסר התקדים על סיוע צבאי שנועד לחזק את ביטחונה של ישראל, וזאת מפני שההחלטה (על ההתנחלות החדשה) מנוגדת כל כך לאינטרס הביטחוני ארוך הטווח של ישראל ולסיום הסכסוך עם הפלסטינים בדרכי שלום".

חבילת הסיוע החדשה, שתעניק לישראל 3.8 מיליארד דולר בשנה לאורך 10 שנים, תיכנס לתוקף ב-1 באוקטובר 2018. בשנים האחרונות, לא רמז ממשל אובמה על קשר כזה בהודעות הגינוי התכופות שלו על הרחבת הבנייה בגדה.

ההודעה האמריקאית מציינת, שלהחלטה על ההתנחלות החדשה ניתן אישור פומבי בעוד העולם אבל על מותו של שמעון פרס, "אביר השלום", ולפיכך זה מהלך "מרפה ידיים".

גם מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, מתח אתמול ביקורת על התוכנית הישראלית החדשה.