גלזר: ייתכן כי ההפרשות בבנק הפועלים יהיו גדולות מהצפוי

סמנכ"ל מחקר בלידר שוקי הון מתייחס להודעת בנק הפועלים על התקדמות לקראת הסדר בארה"ב: אם ההפרשה תהיה בסופו של דבר סביב ה-200 מיליון דולר, הדבר יחשב כחדשות טובות לבנק

אלון גלזר / צילום: תמר מצפי
אלון גלזר / צילום: תמר מצפי

סמנכ"ל מחקר בלידר שוקי הון, אלון גלזר, מתייחס היום (ה') להודעת בנק הפועלים על התקדמות לקראת הסדר עם משרד המשפטים האמריקאי בקשר עם חקירת העלמות המסים, ועל העלאת ההפרשה ב-70 מיליון דולר נוספים לכ-120 מיליון דולר.

גלזר מציין כי לא הופתע מההודעה, משום למרות ההצהרות האופטימיות של הבנק לפיהן "האירועים בפועלים היו חמורים הרבה פחות מלאומי, ואצלנו לא תידרש הפרשה", האמריקאים ינצחו.

האם הטיימינג מפתיע? שואל גלזר ועונה בשלילה. "אנו מניחים שהזמן שעבר וגם העובדה שהמנכ"ל החדש ירצה לסיים הפרשה כבר ב- 2016 (עוד לא שנה שלו), וכן בשל הרצון להגדיל הדיבידנדים, ברור לנו הרצון של הבנק לבצע את כל ההפרשות בהקדם. לא נופתע אם מהסיבות הנ"ל נראה גם הפרשה נוספת ברבעון הרביעי של השנה", כותב גלזר.

"מי צודק בנק לאומי או הפועלים ? מאז שהתפוצצה הפרשה טענו בבנק לאומי שהם לא עשו משהו שונה משמעותית מהבנקים האחרים, והעובדה שהם אלה שהיו ראשונים שהגיעו להסדר אף תהיה לטובתם (האמריקאים נוהגים להתחשב בראשונים שמגיעים להסדר), ואילו בבנק הפועלים טענו כי אצלם הסיפור הרבה פחות חמור וההפרשה תהיה נמוכה יותר.

"בנק לאומי הפריש בסופו של דבר 1.5 מיליארד שקל (כולל הוצאות משפטיות), ואילו הפועלים הפריש עד כה כ-450 מיליון שקל. עם זאת, ההפרשה בפועל של הפועלים גדולה יותר כאשר ברבעונים האחרונים ביצע הבנק הפרשה נוספת להוצאות משפטיות (בלי לפרט הסכומים), כאשר מהבנק נמסר שמדובר בעשרות מיליוני שקלים לרבעון השנה, כלומר בפועל ההפרשה בפועלים כבר חצתה כנראה את הסכום של 600 מיליון שקל", נכתב בסקירה.

גלזר מניח שאם ההפרשה של פועלים תהיה בסופו של דבר סביב ה-200 מיליון דולר, הדבר יחשב כחדשות טובות לבנק, ומעבר לסכום זה יהיה מדובר בהפתעה שלילית.

גלזר הביע בנוסף חשש כי ההודעה היום מגדילה את הסיכויים שההפרשה בסופו של דבר תהיה גדולה מההערכות הקודמות משתי סיבות: נראה שעד עכשיו הבנק עוד לא הגיע לשלב המו"מ עם הרשויות, וכעת כשאנחנו מגיעים לישורת האחרונה נראה שהמקרה של הפועלים לא שונה כל כך משל לאומי.

שנית, "אם עד עכשיו נראה היה שהפועלים לא לחוץ, העובדה שהבנק רוצה להגדיל את הדיבידנדים ולהערכתנו גם הרצון לסיים עד פרסום הדוחות השנתיים, כל אלה נותנים עוד יתרון לרשויות בארה"ב בניהול המו"מ. בסופו של דבר משרד המשפטים בארה"ב הינו הצד החזק במו"מ (פועלים רוצה להמשיך לפעול ואף להרחיב הפעילות בארה"ב), והדבר עשוי להשפיע על סכום ההפרשה הסופי", נכתב.