היקף התביעות לדמי אבטלה בארה"ב בשפל של 40 שנה

מאז חודש אוגוסט נרשמה ירידה של 20 אלף תביעות חדשות לדמי אבטלה ■ אם הנתונים יקבלו ביטוי גם בדוח התעסוקה, נראה שנסתם הגולל על העלאת ריבית אחת לפחות השנה

אבטלה תעסוקה / צילום: thinkstock
אבטלה תעסוקה / צילום: thinkstock

מחר צפוי להתפרסם דוח התעסוקה האמריקאי, נתון מרכזי בכל הנוגע למדיניות המוניטרית של הפדרל ריזרב. נתון מקדמי שפורסם היום (ה') הוא התביעות החדשות לדמי אבטלה שירד לרמה הנמוכה ביותר מזה 40 שנה - כך פורסם היום על ידי משרד העבודה האמריקאי. בשבוע שעבר ירדו מספר התביעות ב-5,000 לעומת מספר התביעות בשבוע הקודם, וכרגע המספר עומד על 249 אלף בלבד. בכך, עומד מספר המבקשים על הרף הנמוך ביותר מאז שנת 1973.

התחזיות היו שמספר הבקשות לדמי אבטלה יעלה ויצביע על עלייה בשיעור האבטלה ובסך הכל ציפו הכלכלנים לרמה של 255 אלף תביעות לדמי אבטלה. באוגוסט האחרון עלה מספר מבקשי תביעות האבטלה ב-269 אלף, כך שבחישוב מהיר, 20 אלף בקשות "נעלמו" להן בתקופה של 60 יום. איך זה קרה?

ההנחה היא ששוק העבודה האמריקאי חזר לתפקד בצורה בריאה מה שכמובן מביא להערכות כי הפדרל ריזרב יעלה את הריבית לפחות פעם אחת עוד השנה. "אין ספק, אלו נתונים טובים מאוד", אמר דייוויד סלואן, כלכלן בכיר ב- 4Cast Inc. "בתמונה הגדולה, אם הפד יחליט להעלות את הריבית בנקודה מסוימת עוד השנה, תישמר העקביות. להערכתי הדבר יקרה בדצמבר".  

מחר אמור להתפרסם דוח התעסוקה לחודש ספטמבר. התחזיות המוקדמות מעריכות כי המשק האמריקאי ייצר בחודש החולף 171 אלף משרות חדשות, כאשר במהלך חודש אוגוסט התווספו 151 אלף משרות.