סטנלי פישר: "המשק האמריקאי מתקרב לרמת תעסוקה מלאה"

לדברי סטנלי פישר, סגן יו"ר הפד, למרות שנתוני התעסוקה שהתפרסמו היום פספסו את תחזיות האנליסטים, הם עדיין מצביעים על מגמת ירידה בשיעור האבטלה

סטנלי פישר / צילום: איל יצהר
סטנלי פישר / צילום: איל יצהר

"נתוני התעסוקה שהתפרסמו היום קרובים למספרים של כלכלת 'זהבה ושלושת הדובים' (Goldilocks Economy)", כלומר שוק העבודה האמריקאי הינו מאוזן, כך אמר היום סגן יו"ר הפדרל ריזרב ונגיד בנק ישראל לשעבר, סטנלי פישר, בנאומו בישיבה השנתית של המכון למימון הבינלאומי.

לדבריו, למרות שנתוני התעסוקה שהתפרסמו היום פספסו את תחזיות האנליסטים, הם עדיין מצביעים על מגמת ירידה בשיעור האבטלה. פישר הוסיף כי הכלכלה האמריקאית מצליחה בצורה יוצאת דופן בצמצום שיעור המובטלים. בנוסף, הוא ציין כי רמת האבטלה הנוכחית קרובה מאוד לשיעור הטבעי והמשק האמריקאי מתקרב לרמת תעסוקה מלאה. מנגד, פישר ציין כי רמת ההשקעות הנמוכה עלולה להימשך בגלל "אי-הודאות באוויר" וירידה במחירי הנפט. 

דברי פישר יכולים להסביר את הקפיצה בסיכויים להעלאת ריבית בדצמבר שחלה היום למרות דוח תעסוקה מאכזב - לאחר פרסום הנתונים ההסתברות להעלאת ריבית בדצמבר עלתה ל-70% מ-55% קודם לכן. 

דוח התעסוקה האמריקאי שפורסם היום הצביע על תוספת של כ-156 אלף משרות חדשות בחודש ספטמבר, הרבה מתחת לתחזיות האנליסטים שעמדו על תוספת של כ-171 אלף משרות. שיעור האבטלה במשק האמריקאי עלה בחודש ספטמבר ב-0.1% ל-5%, בעוד האנליסטים צפו כי יישאר ללא שינוי ברמה של 4.9%.