הצרות של יאהו: עסקת המיליארדים עם ורייזון תתפוצץ?

פרצת האבטחה שעלתה בפרטי חצי מיליארד חשבונות, שיתוף-הפעולה בריגול אחר משתמשים וטענות על הדרת עובדים גברים בחברה ■ יאהו שוקעת עמוק יותר ויותר - האם ורייזון תנצל סעיף בחוזה הרכישה ותפיל אותה לקרשים?

ורייזון יאהו, צילום: רויטרס
ורייזון יאהו, צילום: רויטרס

בסוף השבוע האחרון, דיווח ה"ניו-יורק פוסט" כי ורייזון "לא מרוצה" מהעסקה שגיבשה לרכישת יאהו.

ורייזון, שהסכימה ביולי לשלם כ-5.9 מיליארד דולר עבור עסקי יאהו, לא הייתה מודעת לפרצת האבטחה שעלתה בגניבת פרטיהם של חצי מיליארד חשבונות לקוחות החברה, ולא לשיתוף-הפעולה שלה עם הממשל האמריקאי בריגול אחר משתמשים בשירותיה.

כעת, השאלה שמרכזת את עניין המשקיעים היא האם שני הגילויים הללו עולים עד כדי הפעלת סעיף ה-MAC שנכלל בעסקת הרכישה (Material Adverse effect Clause - או "שינוי מהותי לרעה"). הסעיף מאפשר לקונה לשנות את תנאי העסקה במידה ומתגלים פרטים המשפיעים בצורה משמעותית על מידת האטרקטיביות של הנכס הנרכש.

"אני חושב שרבים מהאנשים שהיו ניצבים בעמדה של ורייזון, היו לפחות מנסים להעלות בפני יאהו את ההתפתחויות האחרונות, במיוחד כאשר הן נוגעות לדוא"ל - שמהווה מוצר ליבה של יאהו מזה שנים ארוכות", אמר סקוט קסלר מפירמת המחקר CFRA. "אני לא יודע כמה פגיעה יאהו, אבל נראה שורייזון מעוניינת לקיים את הדיון הזה".

אנליסט SunTrust, רוברט פק, חידד את השאלות שדורשות מענה: "האם ורייזון יכולה להפעיל את סעיף ה-MAC בנוגע לפרצת האבטחה ופרשת המעקב אחר משתמשים, ולמנף אותו  כדי לשאת ולתת על המחיר, או פשוט לסגת מהעסקה?". בנוסף, העלה פק סוגיה קריטית, דווקא מהצד השני - ייתכן שבמידה ו-ורייזון תנסה לסגת מהעסקה או לשנות את תנאיה, תוכל יאהו לתבוע אותה ולדרוש את קיום ההסכם המקורי.

דיווחים בוול סטריט טוענים כי ורייזון סבורה כי קיצוץ של מיליארד דולר מסכום הרכישה המקורי, ישקף את הפגיעה שספג ערכם של עסקי יאהו בעקבות הגילויים האחרונים. עבור מחזיקי מניות יאהו מדובר, אמנם, בהפסד משמעותי - אולם בתרחיש מסוים, בו ורייזון תבחר לנסות לסגת מהעסקה באמצעות שימוש בסעיף ה-MAC, הנזק עלול להיות חמור בהרבה.

כעת, מתמודדת יאהו בפני אתגר נוסף, כאשר תביעה שהוגשה השבוע כנגד החברה טוענת כי המנכ"לית, מריסה מאייר, הובילה "קמפיין סודי" להדרת עובדים גברים משורות החברה. עובד לשעבר בחברה, שפוטר בינואר 2015, טען בתביעה כי מאייר ומנהלות נוספות בחברה ניצלו את מדיניות הערכת העובדים של החברה על מנת לקדם אג'נדות שימנעו מעובדים גברים להתקדם בשורות החברה, וגרמו לפיטורי עובדים בשל מינם - כך לפי התביעה.

דוברת יאהו מסרה בתגובה כי "הגינות היא עיקרון מנחה של מדיניות ההערכה והתגמולים שלנו".