משרד הבריאות ממליץ להרחיב את שירותי הרפואה בצפון

יש רק בעיה קטנה: אחרי שנתיים של עבודה - הוועדה שפרסמה את ההמלצות "פספסה" את תקציב המדינה שכבר נסגר לשנתיים הקרובות

יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר
יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר

כמעט שנתיים שלמות לאחר שמונתה על ידי שרת הבריאות לשעבר יעל גרמן, הוועדה לבחינת הרחבת שירותי הרפואה באזור הצפון הגישה את המלצותיה. למעשה, ההמלצות הוגשו לשר הנוכחי יעקב ליצמן כבר ב-5 בספטמבר האחרון, אבל רק היום (א') פרסם אותן משרד הבריאות - רמז אפשרי לכך שאיש לא משלה את עצמו בדבר היכולת ליישם את רוב ההמלצות שעלותן מאות מיליוני שקלים בשנה, על רקע העובדה שתקציב המדינה כבר נסגר לשנתיים הקרובות.

הוועדה, בראשה עמד המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, ממליצה בין היתר לחייב את קופות החולים לפתוח את המוקדים לרפואת חירום גם בשעות הלילה - זאת בעיקר בשל המרחקים הגדולים שקיימים בגליל בין היישובים לבתי החולים. המוקדים האלה יחוברו למערכת המחשוב "אופק" כך שניתן יהיה לשתף את הגיליון הרפואי של המטופל עם כל מרפאה או בית חולים רלוונטי.

עוד ממליצה הוועדה להלאים את שירותי בריאות התלמיד בצפון כפי שנעשה במחוז הדרום ובכפוף לתוספת תקנים, להוסיף יותר מיטות אשפוז, תוספת של 8.5 תקנים למפקחים על מפעלי המזון (כיום ישנם 9.5 משרות בלבד על 934 מפעלי מזון בצפון), להוסיף כוח אדם לצורך התמודדות וצמצום תופעת האלימות במשפחה בקרב מה שמכונה בדוח "אוכלוסייה רב-תרבותית" ועוד.

הוועדה ממליצה גם להקים 5 מרפאות טיפת חלב נוספות בעלות של 5 מיליון שקל ולשפץ מרפאות קיימות בעלות של 800 אלף שקל נוספים. ברשויות מקומיות חלשות מבחינה סוציו-אקונומית (אשכול 2-5) הוועדה ממליצה למנות "רכז יישובי" שידאג לקידום הבריאות ביישוב בדגש על מודעות לאורח חיים בריא.

כדי להתגבר על המחסור ברופאים מומחים במרפאות קופות החולים (מה שמכונה "רפואה יועצת"), הוועדה ממליצה כי תושבי הצפון יורשו לפגוש כל רופא מקצועי גם אם הוא שייך לקופה אחרת - ואילו הקופות כבר יתחשבנו ביניהן. הוועדה ממליצה גם להקים עוד מעונות יום שיקומיים ולהרחיב את השירות להתפתחות הילד.

גם בתי החולים בצפון מקבלים חיזוק מהוועדה, לפחות על הנייר: הומלץ כי ביה"ח נהריה יזכה לבניין מעבדות חדש בעלות של 75 מיליון שקל נוספים. הוועדה ממליצה כי ביה"ח זיו בצפת יקבל 80 מיליון שקל עבור הקמת מרכז אונקולוגי שיכלול גם מאיץ קווי לביצוע הקרנות, ושביה"ח העמק בעפולה יזכה למחלקה נוירו-כירורגית עם יחידה לטיפול בשבץ מוחי, בעלות של 22 מיליון שקל. עוד הומלץ כי ביה"ח פוריה יזכה לאגף שיקום בעלות של 240 מיליון שקל. עוד ממליצה הוועדה לפתח את תחום התיירות הרפואית בבתי החולים בצפון, כדי לייצר להם יותר הכנסות ולאפשר שימוש בהכנסות לטובת קיצור תורים.

הוועדה ממליצה בין היתר להרחיב את השירותים בתחום הגריאטריה, בריאות הנפש ובריאות השן, זאת בין היתר באמצעות תוספת תקנים לרופאים, אחיות וסייעות. הוועדה ממליצה גם לפתח את המחקר הרפואי בבתי החולים שבצפון, באמצעות הגדלת התקנים והקצאת תמריצים כספיים לחוקרים. רוב המחקר בצפון הוא מחקר קליני ולא "מעבדתי", ולכן הוועדה ממליצה להשקיע יותר בתחום. יצוין כי בוועדה ישבו בין היתר כלכלני בריאות, נציגי רשויות מקומיות ונציגים מהמשרד לפיתוח הגליל והנגב.

במשרד הבריאות אומרים היום בתגובה כי חלקים גדולים מההמלצות אמורים היו להיכלל במסגרת התוכנית לחיזוק הצפון, ממנה נסוגה לאחרונה הממשלה. עוד מציינים במשרד כי ישנן המלצות שכבר שולבו בתכנית העבודה וכי לא כל התקציב לשנים 2017-2018 סוכם סופית. כך או אחרת, אומרים במשרד, ישנן גם "רזרבות" בתקציב.