הקונים הסתלקו: טוויטר תצטרך להמציא את עצמה מחדש

אם לא יימצא קונה, תנסה טוויטר להגדיל את מספר המשתמשים באמצעות אסטרטגיה חדשה שמתמקדת בווידאו חי

ג'ק דורסי מנכ"ל טוויטר / צילום: רויטרס
ג'ק דורסי מנכ"ל טוויטר / צילום: רויטרס

טוויטר , שמתקשה למצוא משתמשים חדשים, תהיה תלויה יותר באסטרטגיית הזרמות הווידאו החי שלה, לאחר שרוכשות פוטנציאליות מובילות איבדו, על פי דיווחים, את עניינן בהגשת הצעות רכש בשל הלחץ שהפעילו עליהן בעלי המניות שלהן.

טוויטר זכתה להבעת עניין מצד גוגל שבבעלות אלפבית, Salesforce.com ו-וולט דיסני - שכולן שכרו בנקים לייעץ להן על רכישת חברת המדיה החברתית. אך כעת לא צפויה אף אחת מחברות האלה לצאת בהצעת רכש, על פי מקורות יודעי דבר. שלשום (ו') היתה מועצת המנהלים של טוויטר אמורה להיפגש עם יועצים חיצוניים לדיון במכירת החברה, אך הפגישה בוטלה, לדברי אחד המקורות.

חיפושיה של טוויטר אחר קונים החלו לאחר שבמשך כמה רבעונים סבלה החברה מירידה במכירות ובקצב הגידול במספר המשתמשים. טוויטר קיבלה הבעת עניין מרוכשת פוטנציאלית אחת, ובספטמבר שכרה מועצת המנהלים של החברה את גולדמן זאקס ואת אלן ושות' לליווי עסקת מכירה. אב וויליאמס, אחד ממייסדי טוויטר וחבר במועצת המנהלים, תמך בעסקה.

טוויטר שקלה פתרונות אחרים, כגון ויתור על נכסים שאינם מרכזיים לפעילותה, לדברי מקורות יודעי דבר.

אם לא יימצא קונה, תנסה טוויטר להגדיל את מספר המשתמשים באמצעות אסטרטגיה חדשה שמתמקדת בווידאו חי. החברה נכנסת לשותפויות בתכני ספורט, פוליטיקה ובידור - שאותם היא יכולה להזרים לצד ציוצים שקשורים לווידאו. ייתכן שזה יספק לאנשים, שאין להן חשבונות טוויטר, דרך חדשה להשתמש בשירות.

מאמץ זה, שנמצא עדיין בחיתוליו, עדיין לא הגדיל משמעותית את מספר המשתמשים או המפרסמים בפלטפורמה שידועה בזכות המסרים שאורכם אינו עולה על 140 תווים.

"היעדר הצמיחה במשתמשים ובמעורבות מדגישה כי היוזמות של ג'ק דורסי (המנכ"ל) לא היו עד כה יעילות באמת", אמר רוברט פק, אנליסט ב-SunTrust Robinson Humphrey. "אם רעיון ה'לייב' הזה לא יעבוד, אז מה יגרום לטוויטר לצמוח?".

מניית טוויטראיבדה 35% מערכה ב-12 החודשים האחרונים, ולקראת סוף אוגוסט צללה ל-18.25 דולר - מתחת ל-26 הדולר שבהם נמכרה בהנפקה הראשונית לציבור בנובמבר 2013 - אך התאוששה לאחר שוויליאמס אמר כי למועצת המנהלים יש חובה לשקול אופציות שונות, כולל מכירה.

בכנס בעלי המניות של Salesforce בשבוע שעבר, דיברו כמה מבעלי המניות עם סמנכ"ל הכספים מארק הוקינס ועם בכירים אחרים, והביעו חוסר שביעות רצון מרעיון רכישת טוויטר, לדברי מקור אחר. בעלי המניות הביעו את תחושותיהם גם כששוחחו זה עם זה בקבוצות קטנות בקרבת הבמה ובחלקים אחרים של האולם. משקיעים בעלי פרופיל גבוה גם שלחו אימיילים להוקינס, שהעביר את המסרים למנכ"ל ולמועצת המנהלים.

צ'י הי צ'ו, דוברת Salesforce, אמרה כי החברה אינה מגיבה על שמועות. נציגי טוויטר, גוגל ודיסני סירבו להגיב.

מניותיהן של כל החברות שחיזרו אחר טוויטר, בייחוד מניית Salesforce, נחלשו בתגובה לדיווחים הראשוניים על תוכניותיהן.

רכישת טוויטר עלולה להיות כרוכה בשורת סיבוכים. בנוסף לסוגיית הצמיחה, יצטרך מי שיקנה את החברה להתמודד עם מענקי מניות גדולים לעובדים, וכן עם כוח אדם שכבר חווה תחלופה רבה בצמרת החברה.