הותרו לפרסום שמות העצורים בפרשת מסמכי פנמה

חיים טולדנו מת"א וסער פילוסוף מחיפה הם שני אנשי העסקים שנעצרו בחשד להעלמת הכנסות של מיליוני שקלים שמקורן בחברות הרשומות במקלטי מס בחו"ל

הותרו לפרסום שמות העצורים בפרשת מסמכי פנמה: חיים טולדנו מתל-אביב וסער פילוסוף מחיפה הם שני אנשי העסקים שנעצרו לפני ראש השנה ושוחררו בתנאים מגבילים בחשד להעלמת הכנסות של מיליוני שקלים, שמקורן בחברות הרשומות במקלטי מס בחו"ל.

השניים נעצרו לפני כשבוע, ובמסגרת הדיון בתנאי שחרורם ממעצר התירה השופטת שלומית בן יצחק מבית משפט השלום בתל-אביב לפרסם את פרטי הפרשה, למעט שמותיהם של החשודים. ואולם, בדיון נוסף שנערך בעניינם בהמשך נדחתה בקשתם של טולדנו ופילוסוף לאסור את פרסום שמם, ושמם הותר לפרסום אתמול (א') בשעה 12:00.

מעצרם של טולדנו ופילוסוף בוצע במסגרת החקירה המכונה "עיר מקלט", המתנהלת בפקיד שומה חקירות מרכז ברשות המסים בעקבות חשיפת "מסמכי פנמה" ופעילות מודיעינית שבוצעה אודות ישראלים שפתחו חברות במקלטי מס.

כמפורט בבקשות המעצר, החשודים, המכהנים כדירקטורים וכבעלי מניות במספר חברות בארץ ובחו"ל, פתחו בשנת 2008, באמצעות חברה המתמחה בכך, מספר חברות במקלטי מס (אנגווילה, בליז ואיי הבתולה הבריטיים), על-מנת להסוות את בעלותם בהן. השניים לא דיווחו בדוחות למס הכנסה על בעלותם בחברות שנפתחו וכן על חשבונות בנק המנוהלים על-ידם בחו"ל והשמיטו על-פי החשד הכנסות שמקורן בחו"ל בהיקף של מיליוני שקלים בין השנים 2014-2012.

בשל החשדות נגד השניים נפתחה חקירה גלויה, במסגרתה בוצעו חיפושים בביתם ובמשרדם של החשודים, ונתפסו מסמכים ומחשבים שיש להם קשר לחשדות. כמו כן, בכספת בביתו של אחד החשודים נמצאו סכומי כסף במזומן בשקלים ומטבע זר בסכום כולל של כ-600 אלף שקל.

החשודים שוחררו בערבות עצמית של 500 אלף שקל כל אחד וערבות צד ג' של 250 אלף שקל כל אחד. כמו כן, הוצא נגדם צו עיכוב יציאה מהארץ, ודרכונם יופקד במשרדי היחידה החוקרת.

"מסמכי פנמה" הם אוסף של 11.5 מיליון מסמכים חסויים של חברת עורכי הדין מוסאק-פונסקה מפנמה, שהודלפו בידי אלמוני ומכילים מידע על יותר מ-200 אלף חברות מכל העולם ועל בעלי מניותיהן וכן ראיות לפעילות פיננסית ענפה של פוליטיקאים מרחבי העולם.