הצעת חוק חדשה: לקצוב את דיוני ועדות התכנון ל-3 חודשים

גם כיום ועדה מקומית צריכה לאשר תוכנית תוך 8-12 חודשים ■ עפ"י הצעת החוק, אם מוסד תכנוני לא יעמוד בזמנים, התוכנית תעבור למועצה הארצית

אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי
אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי

הממשלה ממשיכה ומנסה לקצר את הליכי התכנון. אחרי הקמת הוד"לים (ועדות דיור לאומי) והותמ"ל (ועדה לתוכניות מועדפות לדיור), הצעת חוק חדשה מציעה לטפל במשך זמן אישור תוכניות הבנייה בוועדות התכנון המקומיות והמחוזיות. מדובר בהצעת חוק של חבר הכנסת אלי כהן (כולנו) שהונחה על שולחן הכנסת ומציעה לקבוע משך זמן של 3 חודשים בלבד לטיפול בתוכנית.

על-פי הצעת החוק, "ועדה מקומית וועדה מחוזית יחליטו לאשר תוכנית שבסמכותן או לאשרה בשינויים, לקבוע תנאים לאישורה או לדחותה, בתוך 3 חודשים ממועד הגשתה". הצעת החוק מאפשרת למועצה הארצית לתכנון ובנייה להעניק אישור לתוספת זמן של 3 חודשים נוספים במקרה הצורך. נכון להיום ישנן תוכניות שממתינות לאישור הוועדות המקומיות או המחוזיות חודשים ארוכים או אפילו למעלה משנה.

במסגרת הרפורמה בחוק התכנון והבנייה כבר נקבעו מועדים לאישור תוכניות בוועדות השונות, אך לפרקי זמן ארוכים יותר מ-3 חודשים. כך, החוק קובע היום שוועדה מקומית צריכה לאשר תוכנית תוך 12 חודשים, ואם מדובר בתוכנית מצומצמת (במגרש אחד או מגרשים סמוכים ולא מעל 5 דונם) תוך 8 חודשים. ועדה מחוזית צריכה לאשר תוכנית תוך 18 חודשים.

על-פי החוק, אם ועדה לא עומדת ביעד, מגיש התוכנית יכול לבחור להעביר את תוכנית למוסד תכנוני גבוה יותר, כלומר מהמקומית למחוזית ומהמחוזית לארצית. עם זאת, הדבר נתון לשיקול הדעת של מגיש התוכנית.

לפי הצעת החוק הנוכחית, אם מוסד תכנוני לא יעמוד בזמנים המוקצבים לאישור התוכנית, מציעה הצעת החוק להעביר את הטיפול בתוכנית למועצה הארצית עצמה. לצורך כך מוצע להקים ועדת משנה חדשה למועצה הארצית - ועדה מיוחדת להשלמת תוכניות. ועדה זו תמשיך את הטיפול בתוכנית מהמקום שבו הפסיקה הועדה המקומית או המחוזית אך גם היא תצטרך לעמוד ביעד של 3 חודשים מהיום שבו עברה התוכנית לטיפולה.

עם זאת, הצעת החוק איננה מפרטת מה יקרה אם גם המועצה הארצית לא תצליח לסיים את הדיון בתוכנית תוך 3 חודשים. חשוב להדגיש כי בעוד הצעת החוק מציעה לקצר את הליכי התכנון, היא לא תוכל לטפל בכל הנוגע להגשת התנגדויות ואף עררים או עתירות מנהליות שלא פעם הן שמעכבות אישור תוכנית כזו או אחרת במשך חודשים או שנים.

במקביל, כבר בשלב זה יש מי שטוען שהצעת החוק לא תסייע קצר את משך זמן אישור התוכנית. "בחקיקה לא פותרים יעדים של אישור תוכנית. צריך להגדיל את כוח האדם בוועדות, באיכות ובכמות", כך אומר עו"ד עופר טויסטר, מומחה בדיני תכנון ובנייה, "הקמת ועדות-על, כמו ועדת משנה במועצה הארצית, רק תגרום לפקק בוועדה החדשה. בכל פעם שניסו בחקיקה לאכוף מועדים מוסדות התכנון ידעו איך לדחות מעדים ולעמוד בתקנות. זה טוב לסטטיסטיקה אבל רע ליעילות ולמחירי הדירות".

"הצעת החוק שמקדם ח"כ כהן ומבקשת לקבוע תקופה של 3 חודשים עבור אישור תוכנית בנייה, שהיא פחות מעשירית מהזמן הנהוג כיום, מנותקת מהמציאות", אומר יגאל צ'ודנר, מייסד ומנכ"ל נתיבי הקמה לניהול הליכי רישוי ובנייה. "ההחלטה עלולה להוביל לקריסה של הוועדה המיוחדת שעתידה לקום, כך שבתוך חצי שנה תוצף באינספור פניות שיעמדו לפתחה".