משרד האנרגיה יסייע ליזמים בהקמת מפעל להנזלת הגז הטבעי

המשרד פרסם היום מכרז לבדיקת ההיתכנות של מפעל GTL להמרת גז טבעי לנוזל בישראל ■ החברה הזוכה תקבל ממשרד התשתיות חצי מעלות בדיקת ההיתכנות - עד 200 אלף שקל

שאול מרידור / צילום: אוריה תדמור
שאול מרידור / צילום: אוריה תדמור

משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים פרסם היום (ה') מכרז לבדיקת ההיתכנות של מפעל GTL להמרת גז טבעי לנוזל (Gas to Liquid) בישראל. החברה הזוכה תקבל ממשרד התשתיות חצי מעלות בדיקת ההיתכנות, עד 200 אלף שקל. על פי תנאי המכרז, הבדיקה תתייחס לאתר אחד או יותר שבו עשוי להיות מוקם מפעל. 

מפעל GTL מאפשר להפוך גז טבעי לכל אחד מסוגי הדלקים הקונבנציונליים: דיזל, בנזין, דס"ל (דלק סילוני) וגפ"מ (גז בישול והסקה). לדלקים אלה תכונות דומות, בין אם הם מופקים מנפט ובין אם מגז טבעי, אך הייצור מהגז טומן בחובו יתרונות סביבתיים משמעותיים, הודות לתכולת גופרית אפסית בהשוואה לנפט. מכיון שתכונות הדלקים המופקים מגז דומות לאלה של הדלקים הקיימים היום בשימוש, אפשר לעשות שימוש בתשתיות הקיימות לאחסון, הובלה וניפוק של הדלקים, וכן להשתמש בהם ברכבים ללא התאמה מיוחדת של המנועים.

לדברי מנכ"ל משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, שאול מרידור, "אנו פועלים כל העת להרחבת משק הגז הטבעי הישראלי. הטכנולוגיה החדשנית להפקת דלקים נוזליים מגז טבעי, תאפשר להרחיב את השימוש בגז הטבעי לענפים נוספים במשק ולהגדיל את הביקושים באופן משמעותי". נזכיר כי בינואר 2013 החליטה הממשלה לצמצם את התלות בנפט לתחבורה ב-30% עד 2020 וב-60% עד 2025.

הגופים שייגשו למכרז נדרשים להתארגן בקבוצות הכוללות חברות בעלות יכולות שונות: חברה שבבעלותה תשתית לאומית או מקומית שעשויה לתמוך בהקמת מפעל GTL, דוגמת מתקן זיקוק, צנרת להולכת נפט ומוצריו, מתקן ניפוק, קרקע מתאימה וכו'; חברה שמחזיקה טכנולוגיה מוכחת, או שהיא נציגה רשמית של בעל טכנולוגיה להקמת מפעל GTL; וחברה בעלת ידע וניסיון מוכחים בייעוץ הנדסי, תכנון או ניהול של שני פרויקטים לפחות להקמת מתקנים פטרוכימיים או מתקני אנרגיה, בהיקף של לפחות 100 מיליון דולר כל אחד.