ההשפלה: נויבך - יו"ר לא פעיל, המנכ"לית תקבל סמכויות מלאות

בישיבה הבהולה שכונסה, הביע דירקטוריון הבורסה חוסר שביעות-רצון עמוק מנויבך בבורסה ממתינים לעמדת הרגולטור - רשות ני"ע בראשות האוזר

דירקטוריון הבורסה הנחית ביום חמישי האחרון מהלומה קשה על יו"ר אמנון נויבך. בתום דיון בהול שנמשך 3 שעות, בעקבות חוסר שביעות-רצון עמוק בקרב הדירקטוריון מתפקודה של הבורסה תחת הנהגתו, ביקש הדירקטוריון מהמנכ"לית בפועל, גל לנדאו-יערי, למשוך את מכתב ההתפטרות שלה (שהוגש עקב יחסים עכורים עם היו"ר נויבך), כשבידיה יינתנו כל הסמכויות של מנכ"ל.

בכך לא הסתיימו ההשפלות שספג היו"ר נויבך בישיבת הדירקטוריון החריגה, שזומנה לבקשת דירקטורים בבורסה. מספר דירקטורים העלו בישיבה את נושא אופי המשרה של היו"ר הפעיל נויבך, ותמהו האם יש לבורסה צורך ביו"ר פעיל והאם יש לקצץ את היקף משרתו של ניובך, וכפועל יוצא גם את שכרו. כיום נויבך הינו יו"ר פעיל מאוד, שלקח על עצמו סמכויות ניהול רבות. דבר זה הוביל לעימות בינו לבין המנכ"ל הקודם של הבורסה, יוסי ביינארט, שפרש לאחרונה בשל מצבו הרפואי. לא התקבלה החלטה בנושא זה וגם לא נדון היקף הקיצוץ.

ואולם, אומר גורם המעורה בנושא, נויבך עצמו לא הביע במהלך הדיון התנגדות לשינוי הגדרת משרתו ליו"ר לא פעיל, כך שהדבר צפוי להתרחש. כמו כן, מאוד סביר שגם היקף משרתו יקוצץ בעתיד. בדוחות הבורסה מצוין כי "על פי הסכם ההתקשרות...נויבך יקדיש את עיקר מרצו וזמנו, וכן את מיטב כושר עבודתו כישוריו ומיומנותו לקידום הבורסה ולענייניה". ככל הידוע, היקף משרתו הינו 80%, בדומה לזה שהיה לקודמו, סם ברונפלד.

חוסר שביעות-הרצון מאופן התנהלות הבורסה משותף לכלל הגורמים החברים בבורד, ואין כאן חלוקה ברורה למחנות - של נציגי הבנקים, נציגי החברים שאינם בנקים (הברוקרים הפרטיים) והדח"צים. כשנראה שהאסקלציה בנושא לא תמה בפגישה זו, ושנכונו עוד התפתחויות בהמשך הדרך - בראש ובראשונה בהליך איתור המנכ"ל הבא, שנויבך ציפה להיות הגורם הדומיננטי בו. כמו כן הוחלט שהבורד ישגיח ויפקח על אופן ההתנהלות של נויבך, בעיקר ביחסיו עם ההנהלה בראשות לנדאו-יערי.

בכל אופן, נוסף על ביטול התפטרותה והחזרתה של לנדאו-יערי לתפקידה כמנכ"לית הזמנית - עד למינוי מנכ"ל קבוע בתום הליך איתור שנמצא בעיצומו, הדירקטוריון השיב לידיה שורה של סמכויות שהיו"ר הפעיל נויבך לקח על עצמו בחודשים האחרונים, למשל בתחומי האסטרטגיה והמחשוב עם הנאסד"ק.

לנדאו-יערי רוצה להפוך לקבועה

נושא הדחתו של נויבך לא נדון, הגם שכמה מהדירקטורים הופתעו מאוד מעצם העובדה שהוא לא שם את המפתחות על השולחן, לאור חוסר האמון של דירקטורים רבים. כך או אחרת, ככל הידוע לפי שעה לא נשמעה עמדת רשות ני"ע, בראשות פרופ' שמואל האוזר. האוזר הוא הרגולטור האחראי על הבורסה, והוא מי שהיה הכוח המניע מאחורי הדחת היו"ר והמנכ"לית הקודמים של הבורסה (ברונפלד ואסתר לבנון), ומינוי נויבך וביינארט, שהיו חלוקים מאוד על האופן הראוי לניהול הבורסה.

לפיכך, לנדאו-יערי תמשיך לכהן כמנכ"ל בפועל של הבורסה עד לכניסתו לתפקיד של המנכ"ל הקבוע, תהליך שצפוי להימשך מספר חודשים. בעוד שנויבך אינו מעוניין בבחירתה למנכ"ל וטוען כי היא לא מתאימה לתפקיד, היא עצמה צפויה להיות אחת מהמועמדים לתפקיד. בכל מקרה, מדובר במכה קשה לנויבך, שיחסיו עם לנדאו-יערי היו עכורים, עד כדי כך שהוא מידר אותה משורת תחומים מרכזיים, מה שהוביל אותה להודיע על התפטרותה.

לנדאו-יערי מונתה למנכ"לית בפועל של הבורסה לאחר שביינארט יצא לחופשת מחלה בסוף חודש יוני האחרון. עוד קודם למינויה לתפקיד המנהלת הזמנית, כמו גם קודם למינוי של נויבך וביינארט, הבורסה התאפיינה בכאוס, הן עסקי והן ניהולי, בעוד ששינוי כיוון אינו נראה באופק. נויבך מכהן כיו"ר הבורסה מאז תחילת אפריל 2014.

הבורסה סובלת בשנים האחרונות מ"התייבשות" - ירידה במחזורי המסחר, היעדר הנפקות הון של חברות חדשות ומחיקה מהמסחר של חברות ותיקות, בדרך כלל בשל הרגולציה הגוברת. בד בבד, חלה הרעה משמעותית בתוצאותיה העסקיות של הבורסה, הצפויה לסיים את שנת 2016 עם הפסד בסכום של 9.75 מיליון שקל. בנוסף, מאז מונו נויבך וביינארט לתפקידם חלה תחלופה גבוהה מאוד של מנהלים בבורסה, בהם גם מנהל המחשוב האחרון, שפרש תוך שהטיח ביקורת בדרך ניהול הבורסה ובחוסר היכולת לשנות את מצבה נכון להיום.