חבירה של גורמי ימין קיצוני לטראמפ מרחיקה רפובליקאים ממנו

JEW-S-A, JEW-S-A – זעקת הקרב החדשה בעצרות של טראמפ ■ הזעקות מכוונות לעיתונאים שמסקרים את אירועי המועמד הרפובליקאי ■ תולדה של נאומי טראמפ שבהם הוא מגנה את התקשורת דרך קבע ■ ראש הליגה נגד השמצה: חלקים מהרטוריקה של טראמפ נשמעים כאילו נלקחו "הישר מהפרוטוקולים של זקני ציון"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

כתבים שמסקרים את עצרות הבחירות של דונלד טראמפ כבר התרגלו לגידופים שמטיחים בהם אוהדים של המועמד הרפובליקאי. קריאות כגון "בוגדים", "שתישרפו בגיהינום" או "בולשביקים ארורים" הן חלק משגרת היום של עיתונאים אלה. אבל האלימות המילולית של תומכי טראמפ נגד המדיה נסקה שלשום (ו') לפסגה חדשה. בעצרת של המיליארדר בפיניקס, אריזונה, הגיח אחד מהנוכחים, לבוש בחולצה עם הכתובת "הילארי לכלא", והחל לצרוח במלוא הגרון: "JEW-S-A, JEW-S-A כשפניו מעוותות בחרון וידו מונפת במועל יד נאצי. המעמד הונצח בתצלום ובווידאו של רויטרס.

האיש החל את מופע המשטמה שלו בצרחות: "אתם הולכים למות! אתם האויב". כאשר אוהדים אחרים של טראמפ החלו לצעוק USA, USA, הוא הצטרף אליהם בגרסה משלו: JEW-S-A, JEW-S-A. "אנשים כאלה הם הסיבה מדוע רפובליקאים מסוימים אינם מסוגלים להניע את עצמם להצביע בעד טראמפ", ציין אמש כתב רויטרס, סטיב הולנד.

 

הטענה שיהודים שולטים במדיה בארה"ב היא עתיקת יומין כמובן. אחד מעמודי התווך של קמפיינים אנטישמיים בארה"ב ובעולם כולו הוא הטיעון השקרי שהיהודים חולשים על העיתונים, הוליווד, הבנקים והאקדמיה. טראמפ עצמו נמנע בדרך כלל מהתבטאויות ישירות נגד יהודים, יחד עם זאת, הוא הגן פעם על השימוש בסמל של מגן דוד במודעת בחירות של הקמפיין שלו נגד הילארי קלינטון. בתצלום במודעה מוצגת ערימת שטרות ועליה מגן דוד, כרמז לרדיפת הבצע כביכול של קלינטון. אבל כמעט בכל נאום הוא תוקף את התקשורת האמריקאית כישות בלתי הוגנת, מוטה שמהווה חלק מהקוסנפירציה של הממסד נגדו.

ג'ונתן גרינבלט, ראש הליגה נגד השמצה אמר באחרונה בראיון ל"וושינגטון פוסט", כי חלקים מהרטוריקה של טראמפ נשמעים כאילו נלקחו "הישר מהפרוטוקולים של זקני ציון". לדברי גרינבלאט, אין דרך לדעת האם טראמפ מפיח בכוונה להבות אנטישמיות, אך הוא הוסיף: "בין אם מדובר בכותבי הנאומים שלו או בתומכיו, אנו רואים שימוש בסמלים ובסטראוטיפים שמצביעים על יהודים כשליטים של מערכת הבנקאות הגלובלית".

דוגמה עדכנית להתבטאות שעושה שימוש בסטריאוטיפים כאלה היא טענה פומבית של המועמד הרפובליקאי, שלפיה קלינטון "נפגשה בסתר עם בנקאים בינלאומיים כדי לרקום קשר להרס הריבונות האמריקאית ולהעשרת את מרכזי העוצמה הפיננסית הגלובלית". התנסחות כזו משקפת את תיאוריות הקונספירציה של הנאצים וגורמים אנטישמיים אחרים.

כבר מתחילת הקמפיין שלו נעשה טראמפ גורם משיכה לקבוצות ניאו-נאציות וגופים גזעניים אחרים. אנדרו אנגלין, עורך של אתר אינטרנט ימני קיצוני, אמר ל"לוס אנג'לס טיימס": "כמעט כל ניאו-נאצי שאני מכיר שמזדהה עם הימין האלטרנטיבי (כלומר אולטרה-קיצוני) בארה"ב מתנדב לקמפיין של טראמפ". דייוויד דיוק, לשעבר ממנהיגי קו-קלאקס-קלן ועתה פרובוקטור של הימין הקיצוני, שרץ לסנט, אמר לפני כמה חודשים: "תודה לאל שטראמפ הגיח ואמץ עתה את הנושאים שקרובים ללבי". טראמפ טען אז, שהוא אינו מכיר את דיוק אך לאחר זמן מה הסכים להתנער ממנו בפומבי.

בתגובה על ההתפרצות של האדם שקרא JEW-S-A בעצרת של טראמפ, אמרה אתמול דוברת במטהו של המועמד הרפובליקאי: "אנו מגנים נמרצות רטוריקה והתנהגות כאלה. זה אינו קביל בעצרות שלנו או בכל מקום אחר".

חקירה של הליגה נגד השמצה מאמצע אוקטובר העלתה שעיתונאים יהודיים הם חלק מהמטרות להתקפות אנטישמיות ברשת. בין אוגוסט 2015 ליולי 2016 נרשמו 2.6 מיליון ציוצים אנטישמיים בטוויטר. 19,253 מהם כוונו נגד עיתונאים יהודיים. אחת מהם היא בתאני מאנדל, בת 30, עיתונאית עצמאית ואם לשני ילדים קטנים, שצייצה בטוויטר, כי נראה שלטראמפ יש תומכים אנטישמיים רבים. עונשה היה מהיר ואכזרי: פניה הורכבו אלקטרונית על גופו של אסיר במחנה השמדה. מסרונים ברשת כינו אותה "יהודיה מלוכלכת", ש"ראויה להישרף בכבשנים". האיום גדל עד כדי כך, שמאנדל נאלצה לקנות נשק להגנה עצמית.

תחקיר הליגה נזהר מלהצהיר במפורש כאילו המטה של טראמפ תומך בהתקפות אנטישמיות או מאמץ אותן, אך מציין כי רבים מהאחראים להתקפות כאלה הם תומכי טראמפ.