זכיינית ערוץ 2 קשת הגישה בקשה לרישיון שידור של 7 ימים

הבקשה מגיעה על רקע החוק הקובע כי החל מנובמבר 2017 לא יוכלו עוד קשת ורשת לחלוק ב ערוץ 2 וייאלצו לוותר על אפיק 22 בממיר

אבי ניר / צלם יוסי כהן
אבי ניר / צלם יוסי כהן

זכיינית ערוץ 2 קשת הודיעה היום (ב') כי הגישה בקשה לקבלת רישיון לשידור 7 ימים בשבוע החל מנובמבר 2017. הבקשה מגיעה על רקע החוק הקובע כי החל מנובמבר 2017 לא יוכלו עוד שתי הזכייניות, קשת ורשת, לחלוק בערוץ 2 וייאלצו לוותר על אפיק 22 בממיר.

על-פי החוק, שתי החברות נדרשות להגיש את בקשתן עד סוף אוקטובר 2016, ובהתאם לכך קשת הייתה מחויבת להגיש היום את בקשתה, ולהצטרף אל הזכיינית השנייה בערוץ, רשת, שעשתה זאת לאחרונה. 

החוק מאפשר לשתי הזכייניות להמשיך ולהחזיק במשותף בחברת החדשות שלהן, חדשות 2, במשך 3 שנים מהפיצול, ועל-פי הבקשות שהגישו שתי הזכייניות, כרגע זאת כוונתן. 

רשת וקשת משדרות בערוץ 2 מאז הקמתו ב-1993. ב-2005 הן היו שתי הזוכות היחידות במכרז השני שנערך לקבלת הזיכיון להפעלת ערוץ 2, מה שאמור היה להקנות להן את הזכות להפעיל אותו למשך 10 שנים עד 2015.

לקראת תום תקופת הזיכיון שונה החוק, כך ששתי החברות זכו להארכה של שנתיים, שמאפשרת להן להפעיל את ערוץ 2 במשותף עד סוף 2017. החל מאותה נקודת זמן אמורות שתי הזכייניות לעזוב את אפיק 22, כשבמקביל גם ערוץ 10 יעזוב את האפיק שבו הוא משודר, ובמצב שייווצר יהיו 3 גופי שידור מסחריים שישדרו במשך 7 ימים בשבוע. 

כמובן שלאור מצבם הלא מזהיר מבחינה פיננסית של שלושת הגופים, ההערכות בשוק הן כי קשת, רשת וערוץ 10 ינסו להימנע ממצב שבו השוק - שכבר היום מתקשה לתמוך כלכלית במסגרת של שני ערוצים - כולל 3 ערוצים בעלי לוח שידורים מלא. לאור העובדה שהמגעים למיזוג קשת ורשת הגיעו לפני כמה חודשים למבוי סתום, האפשרויות שעולות על הפרק בשלב זה הן מיזוג בין רשת או קשת לערוץ 10. 

עובדי קשת / צילום: פיני סלוק
 עובדי קשת / צילום: פיני סלוק

קשת, שמנוהלת על-ידי אבי ניר, ובעלי המניות המרכזיים בה הם משפחת ורטהיים (51%) ויצחק תשובה (20%), מחזיקה כיום גם באתר האינטרנט מאקו, שפועל מאז 2008 ולפי הזכיינית מהווה כיום גוף רווחי; ובקשת אינטרנשיונל, שמהווה את הזרוע הבינלאומית שלה. לאחרונה הקימה קשת יחד עם חברת ההפקות האמריקאית דיק קלארק קרן השקעות לסטראט-אפים בתחומי המדיה, ומוקדם יותר השנה הוקמה על-ידה גם יחידה לפיתוח משחקים. 

לפי נתוני החברה, קשת השקיעה מאז הקמתה למעלה מ- 4 מיליארד שקל בהפקות מקור ישראליות, והיא אחראית ל-150 עונות של דרמות. בין הסדרות והפקות המקור הבולטות להן אחראית קשת לאורך השנים ניתן למנות את "ארץ נהדרת", "הבורגנים", "רק בישראל", "רמזור", "עבודה ערבית", "פולישוק", "פלפלים צהובים" ועוד. 

בתחום הבינלאומי ההצלחה הבולטת של קשת הייתה עם הסדרה "חטופים", שהגרסה אמריקאית שלה, "הומלנד", שודרה החל מ-2011 ברשת SHOWTIME האמריקאית וזכתה לפרסים יוקרתיים כמו האמי וגלובוס הזהב. בהמשך מכרה קשת לחו"ל סדרות נוספות, כמו "פלפלים צהובים", ששודרה באנגליה ובארה"ב; "כפולים", שנמכרה ושודרה בצרפת; ועוד. 

מנכ"ל קשת, אבי ניר, מסר היום: "המעבר ל-7 ימים הוא רגע חשוב ומאתגר מאין כמותו ברמה המקצועית והעסקית. מדובר בפרק חדש, מסעיר ואף מטלטל בחיי החברה ובתולדות הטלוויזיה המסחרית, אותה הובילה שידורי קשת בשני העשורים האחרונים. התמורות בשוק התקשורת ידרשו מאיתנו להמשיך להוביל ובה-בעת להמציא את עצמנו מחדש בדרך החדשה הנפתחת לפנינו".

יו"רית קשת, דרורית ורטהיים, מסרה: "אנחנו נחושים לבנות את קשת כאלטרנטיבה עצמאית, איתנה כלכלית ואיכותית, בעולם של ריבוי ערוצים ותחרות גוברת". 

אוה מדז'יבוז', יו"רית הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, התייחסה גם היא למהלך ואמרה: "אנחנו מוציאים לדרך תהליך חשוב שישנה את פניה של הטלוויזיה בישראל. אני מברכת את רשת ואת קשת ומאחלת לשתיהן הצלחה בדרך לרישיון קבע לשידורים. אני גאה לעמוד בראש המועצה שהעניקה את רישיון השידורים לערוץ 10 וכעת עתידה לדון גם בשתי בקשות נוספות. אנו רואים לנגד עינינו טלוויזיה מקורית, איכותית, פלורליסטית ורבגונית, לטובת כלל הצופים בישראל".