בעלי מקצוע שלא רשמו קבלות מתרצים: "היה לחץ בחגים"

במהלך מבצע ביקורת של רשות המסים בעסקים ממגוון תחומים בחיפה והסביבה, נמצא כי כ-15% מהנבדקים לא רשמו הכנסות כדין ■ בעל עסק: "הייתי צריך כסף דחוף, עדיין לא הספקתי לפגוש את הלקוח ולרשום לו חשבונית"

 שוחד / צילום אילוסטרציה:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
שוחד / צילום אילוסטרציה: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

נמשך מצעד התירוצים של בעלי מקצוע שלא רושמים קבלות: קבלן בניין שביצע עבודות בחיפה ולא רשם 7,000 שקל שקיבל ממזמין עבודה, הסביר: "זו עבודה לסירוגין. אני חושב לסגור"; וכאשר ביומני הזמנות בעסק לבניית ציפורניים בנשר התגלה כי בעלת העסק לא רשמה הכנסות של כ-22,000 שקל בחודשיים האחרונים, היא הסבירה כי "היה לחץ של העבודה וחגים". 

תירוצים אלה ואחרים נמסרו לעובדי יחידת ניהול ספרים של רשות המסים, בביקורות שביצעו בעסקים במהלך מבצע ביקורת שערכו בחיפה ובסביבה. במסגרת המבצע, שנוהל על-ידי פקיד שומה חיפה, התבצעו 256 ביקורות בעסקים ממגוון תחומים, מהן עולה כי כ-15% מהם לא רשמו הכנסות כדין. 

כך, לאור מידע שהתקבל במשרד השומה, הגיעו מבקרי הרשות לחנות לאביזרי רכב בחיפה ומצאו הכנסות לא רשומות בסכום של כ-13,000 שקל. בעל המקום טען: "מדובר בהצעות מחיר, לא קיבלתי כסף".

בגן ילדים בקריית מוצקין אליו הגיעו מבקרי הרשות, התגלו צ'קים דחויים וכסף מזומן שהתקבלו ממספר רב של הורים, בסכום כולל של כ-86,000 שקל. בעלת הגן הסבירה: "אני רושמת בבית את הקבלות". בגן ילדים נוסף בקריית אתא בו בוצעה ביקורת, התגלו הכנסות לא רשומות של כ-40,000 שקל. שתי בעלות הגנים נחקרו, והתיקים הועברו למחלקת תביעות.

עוד תירוצים שנשמעו במהלך המבצע היה הסבר שסיפקה בעלת מכון קוסמטיקה בחיפה, שמבדיקת יומן ההזמנות של העסק שלה עלה כי לא נרשמו בעסק הכנסות של כ-4,500 שקל - כאשר לטענתה: "העבודה חלשה, הייתי צריכה לרשום". היא נחקרה, וגם תיקה עבר למחלקת תביעות.

בעסק לעבודות עץ באחד מהמושבים בסביבה, בו התגלתה העברה בנקאית בסכום של כ-6,500 שקל שלא נרשמה, הסביר בעל העסק: "הייתי צריך כסף דחוף, עדיין לא הספקתי לפגוש את הלקוח ולרשום לו חשבונית".

גם בפעוטון בקריית אתא גילו המבקרים סכום כסף שלא נרשם - של כ-11,000 שקל שהתקבלו עבור שהייתם של 8 ילדים במקום. מפעילת הפעוטון הסבירה כי "הפנקסים הגיעו רק אתמול, לא הספקתי לרשום".

המבצע נערך כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור ובמסגרת הנחיית מנהל הרשות, משה אשר, למשרדים האזוריים להגביר את פעילות האכיפה ולשפר את כושר ההרתעה, בין היתר על-ידי עריכת מבצעי שטח שמטרתם להביא לדיווחי וגביית מס אמת ולהגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.